Kungleden för en 21-årig tjej som vill vandra!

jezz; sa:
Om jag bestämmer mig för att gå upp för keb själv dvs om vädret tillåter och så, var får jag tag i kartor för det?

På Keb fjällstation kan du köpa högfjällskartan över Kebnekaiseområdet, ett mer detaljerat blad än lantmäteriets fjällkartor.

Fast den guidade turen från fjällstationen till toppen är rätt bra, du får en mer varierad dag på Östra leden upp än om du går på egen hand längs Västra leden, lite glaciärer att vandra på, lite enkel klättring. Västra är visst mest sten, sten, sten. Är dessutom längre och innehåller fler höjdmeter att övervinna.


/Göran
 
Underskattning?

Kul att du vill vandra själv!

Det grejar du förmodligen... men jag vill ändå vara lite nego och bara påminna om några detaljer... eftersom många av inläggen här inte tar upp det...

Att vada kan vara rätt knepigt... speciellt i juni och början på juli då det är ganska strida jokkar... det sker olyckor... ta reda på vadningsteknik innan du åker(finns flera diskussioner om detta på utsidan).

Har du inte klättrat något tidigare eller är ovan vid höjder/branter och luftiga stigar så ÄR inte östra leden den barnlek som beskrivs här på utsidan ibland... du går/klättrar (tror att hela leden iofs är repsäkrad nu) med som mest c:a140 meters fritt fall ner till glaciären... men som tidigare insändare skrivit så fixar dom flesta det med guidad hjälp. I somras gick jag och min flickvän östra leden och vi var en grupp om c:a 40 personer i åldrarna 14-15 till 75år (så nog klarar dom flesta av det)... men det var några som tyckte det var riktigt obehagligt under klättringen upp, (nästan panikslagna, guiderna gjorde ett kanonjobb) så mitt tips är att om du inte redan gjort det, förbered dig mentalt på att det är ganska brant...


//Thomas
 
På Keb fjällstation kan du köpa högfjällskartan över Kebnekaiseområdet, ett mer detaljerat blad än lantmäteriets fjällkartor.

/Göran

Högfjällskartan finns även att köpa på Kartbutiken på Kungsgatan i Stockholm. Kostar runt 90 kronor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.