Kryssmarkeringar i Njåtsosvagge

Vandrade häromveckan genom Njåtsosvagge för första gången på 30 år. Gamla stugan är ju borta sedan länge, det tycker jag är bra, även om den var en av de mysigaste. Det ger Njåtsosvagge mer av den vildmarkskänsla dalen har.

Jag blev dock deprimerad när jag på vägen från den kvarvarande renvaktarstugan, över Säkok upptäcker en kryssmarkerad led som inte fanns för 30 år sedan. Inte röda turistkryss utan kryss med reflexer. Eftersom man alltid varit mycket restriktiv med att underlätta för vandrare i Sarek får det mig att tro att kryssen är önskemål från samebyn för att hitta fram till deras stuga. Det känns som ett tveksamt argument även tidigare, men ännu mera tveksamt idag när GPS-er finns överallt.

Någon som vet historien bakom att Naturvårdsverket(?) gett tillstånd till kryssleden. Någon som har argument mot att den tas bort eftersom den tekniska utvecklingen borde ha gjort den överflödig?

Jörgen
 
Jag undrar om det inte är Länsstyrelsen du borde kolla med i det här fallet. Ring eller skicka mail och kolla. Var på Naturum i Abisko på föreläsning förra veckan och fick berättat om spänger, broar och rovdjur m.m. Jag är nog lite mer OK med ledmarkering för de som jobbar och verkar i fjällen, kan ju vara en ren säkerhetsfråga.
 
Aha, man lär sig. Jag skall kolla med dem. Antar dock att det ursprungliga beslutet fattades av Naturvårdsverket. Finns det ingen här som vet något om bakgrunden? Eller har en åsikt om de här kryssmarkeringarna. Finns det fler i Sarek?

Jörgen
 
Hittade en notering om kryssen i inlägg #6 i denna tråd från 2011:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=67353

Jag passerade här i augusti i år och blev överraskad av att finna kryssen. Förra gången var 2010 och då har jag inget minne av att jag såg dem. De ser ju inte vackra ut och de passar inte i en ödemark. Jag tycker att man borde undvika att sätta upp sådant, såvida det inte finns mycket starka skäl för det. Men vad skulle det vara? Samebyarna får visserligen köra snöskoter i Sarek, men det inbegriper väl knappast rätt att markera en vinterled.
 
Sarek borde vara fritt från liknande markeringar. Med kryssmarkerade leder kommer spår av fyrhjulingar. Såg med egna ögon i somras hur vinterledmarkeringarna på Kungsleden mellan Alesjaure och Tjäktja underhölls med hjälp av en stor tung fyrhjuling med släpvagn direkt på mjuk mark:(
 
Renflyttled vid Sähkok

Lite info om ovan nämnda kryssmarkeringar. Samebyn (Jåhkågasska) har en renflyttled här och passagen över Sähkok är besvärlig pga ofta lågt molntäcke/dimma under de delar av året som man använder leden. Därav anordnades en fast ledmarkering för att underlätta arbetet.

Leden kan ju också underlätta för vandrare men är byggd för renskötselns behov.

Henrik Micael Kuhmunen
Laponiatjuottjudus/Laponiaförvaltningen
Jokkmokk
 

Bilagor

  • Sähkok kryssmarkering.jpg
    Sähkok kryssmarkering.jpg
    23.5 KB · Visningar: 851
Leden över Sähkok

Ytterligare en komplettering av information är att innan den fasta ledmarkeringen har Länsstyrelsen satt reflexstolpar på denna sträcka under vinterhalvåret för att underlätta för deras transporter tidigare, tex till stuglägren i Badjelannda, leden har således använts dels för Länsstyrelsens behov men även som renflyttled under årens lopp. Att sätta upp och ta bort dessa reflexstolpar varje vinter har varit ett arbete som nu inte behöver göras då fasta stolpar satts upp.

/Henrik Micael Kuhmunen
Laponiatjuottjudus/Laponiaförvaltningen
Jokkmokk
 
Jag tycker det är ett bra svar. Jag kan se det praktiska (och ekonomiska) i inte att ställa upp och ta bort markering förr varje renflyttningstid. Dålig sikt även på sommaren kan markeringen också underlätta för oss vanliga vandrere över Sahkok, där rösen inte är så tydligen på vissa stråk.
Förväntar - och tror - passande självjustits vid renflyttningsanvändande inte att köra 2- och 4WD på marken
 
En restriktiv inställning

Det är bra och klargörande att på detta sätt fått svar från någon som har med saken att göra. Tack för det! När det gäller behovet av ledmarkeringar från renskötselns och Länsstyrelsens sida är jag inte insatt och kan bara notera att det uppenbarligen föreligger ett sådant.

Däremot tycker jag inte att kryssen är någon fördel för oss fjällvandrare. Den som besöker Sarek förutsätts ju klara av att navigera överallt även om det skulle vara tät dimma. Naturligtvis kommer markeringarna nu att utnyttjas eftersom de finns där. En och annan trött vandrare kommer säkert att vara glad för dem. Men grundinställningen för Sarek bör vara att endast underlätta för besökare när risk föreligger, tycker jag.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.