Kryddor och Salt förpackning vid längrevandringar..

Säkert har det vart en tråd om detta, men hittar inte.

Under senaste vandringen så märkte vi rätt tydligt att i "tallrikslådan" med tillhörande Salt/peppar kar, inte alls var så bra...

Kryddor och salt blev otroligt fuktigt, och gick inte därför få ut på ett vettigt sätt.. Och som vi vet, så sätter dessa saker en otrolig piff på maten...

Rekommendationer för att slippa få salt/peppar i klump? Funkar t.ex. riskorn i både peppar och salt? Eller var skall man förvara det i?

Fredric
http://www.strapatz.com
 
Filmburk med makaron

Vi har alltid kryddor och salt i filmburkar. Vi lägger i en makaron (större sort) i stället för riskorn, så slipper man få okokt ris i maten.
/Stina
 
Re: Filmburk med makaron

cykelstina; sa:
Vi har alltid kryddor och salt i filmburkar. Vi lägger i en makaron (större sort) i stället för riskorn, så slipper man få okokt ris i maten.
/Stina

Och det klibbar inte alls ihop? Kommer det inte något i dessa, öppnar sig? Provade den varianten med tvätt/diskmedel och den öppnades sig och det luktade gott i hela packningen.... ;-)

Fredric
 
Nalgene

Då vet du. Om burkarna/locken skall tåla ganska rejäl mangling så duger inte filmburkar.
Så snåla inte, utan köp exempelvis burkar/småflaskor från Nalgene. Dyra, men ändamålsenliga i mitt tycke. Finns väl där friluftsprylar normalt säljes, annars e det dåligt.

/K
 
Re: Re: Filmburk med makaron

fredric@strapatz.com; sa:
Och det klibbar inte alls ihop? Kommer det inte något i dessa, öppnar sig? Provade den varianten med tvätt/diskmedel och den öppnades sig och det luktade gott i hela packningen.... ;-)

Fredric
Nix, det klibbar inte. Filmburkarna öppnar sig inte om man sätter på locket ordentligt och inte knölar ner dem alltför våldsamt i ryggsäcken (lite våld tål dem). Vi har alla kryddor i en påse så om något skulle hända så blir skadan begränsad. Enda olycka i somras var när jag trampade på kryddpåsen, då gick ett lock av 10 upp. Har inte provat med flytande saker i filmburkar. Vet en som har diskmedel i en filmburk, det funkar bra för han.
/Stina
 
Re: Nalgene

carvingkimbo; sa:
Då vet du. Om burkarna/locken skall tåla ganska rejäl mangling så duger inte filmburkar.
Så snåla inte, utan köp exempelvis burkar/småflaskor från Nalgene. Dyra, men ändamålsenliga i mitt tycke. Finns väl där friluftsprylar normalt säljes, annars e det dåligt.
Instämmer! Nalgene innebar ett rejält lyft för resten av packningen. Ett bra och rejält kit kostar väl drygt hundra kronor men ser man till förbättringen så är det definitivt värt pengarna enligt min åsikt. MSR Alpine Kitchen set innehåller ett kit med burkar som hittills funkat fint trots att de bara har snäpplock fast jag kanske bara haft tur...
Relags verkar också ha något liknande Nalgenes set, fast något billigare.
 
Re: Nalgene

carvingkimbo; sa:
Då vet du. Om burkarna/locken skall tåla ganska rejäl mangling så duger inte filmburkar.
Så snåla inte, utan köp exempelvis burkar/småflaskor från Nalgene. Dyra, men ändamålsenliga i mitt tycke. Finns väl där friluftsprylar normalt säljes, annars e det dåligt.

/K

Jättedyra? Eller bara dyra? Förresten, tänkte på en annan sak.. Träffade på lite sköna typer som vandrade samtidigt.. Som hade med vitlökssmör, hur håller detta koncistensen när man vandrar. Kom på det först efter man gått åt varsitt håll...

Packas förmodligen svalt?
 
Re: Re: Nalgene

fredric@strapatz.com; sa:
carvingkimbo; sa:
Då vet du. Om burkarna/locken skall tåla ganska rejäl mangling så duger inte filmburkar.
Så snåla inte, utan köp exempelvis burkar/småflaskor från Nalgene. Dyra, men ändamålsenliga i mitt tycke. Finns väl där friluftsprylar normalt säljes, annars e det dåligt.

/K

Jättedyra? Eller bara dyra? Förresten, tänkte på en annan sak.. Träffade på lite sköna typer som vandrade samtidigt.. Som hade med vitlökssmör, hur håller detta koncistensen när man vandrar. Kom på det först efter man gått åt varsitt håll...

Packas förmodligen svalt?

Nalgene har ett kit med småburkar för campingköket som kostar ca £7 (ca 100 SEK), mer burkar än de flesta behöver dock. jag köpte två små, volym som 1,5-2 filmbrurkar kanske, för £1 styck. Det är genomskinliga och har ett riktigt skruvlock. Bra för parmesan, rostad lök mm.
 
så avancerat!

ack, jag märker på alla dessa inlägg hur primitivt mitt
eget kosthåll är. Det enda jag kryddar är pulvermoset som
är min förrätt till middagen. Jag lägger två buljongtärningar
i vattnet, och de tål rätt ovarsam hantering. Huvudrätten
är Knorrs Spaghetteria, av vilka de flesta sorter är väl
starkt kryddade och den bästa, Bolognese, alldeles lagom.
Det är all mat som jag verkligen LAGAR.

il C
 
Vet inte hur smör håller konstistensen, men ätbart kan man nog få det att förbli ett tag. T ex om man stoppar det i tub (finns att köpa, Nalgene), eller viker ut en gammal Kaviartub (diskad).

/K
 
Brusrör

fredric@strapatz.com; sa:
Säkert har det vart en tråd om detta, men hittar inte.

Under senaste vandringen så märkte vi rätt tydligt att i "tallrikslådan" med tillhörande Salt/peppar kar, inte alls var så bra...

Kryddor och salt blev otroligt fuktigt, och gick inte därför få ut på ett vettigt sätt.. Och som vi vet, så sätter dessa saker en otrolig piff på maten...

Rekommendationer för att slippa få salt/peppar i klump? Funkar t.ex. riskorn i både peppar och salt? Eller var skall man förvara det i?

Fredric
http://www.strapatz.com

Såg att ingen har rekomenderat "brusrören" ännu.

Jag brukar använda mig av rören från c-vitamin brustabletter, magnecyl och dylikt. Egentligen är det väl inte röret i sig som är den magiska ingrediensen utan locket. I locket sitter det nämligen en fuktabsorberande "grej" (kanske kudde skulle vara det rätta ordet). Visserligen kan rören tyckas vara lite stora, men det går att kapa dom om man vill ha en mindre förpackning.

Testa och du kommer inte få några klumpar i kryddorna :)

Mvh Jesper
 
Re: Brusrör

polarhund; sa:
fredric@strapatz.com; sa:
Säkert har det vart en tråd om detta, men hittar inte.

Under senaste vandringen så märkte vi rätt tydligt att i "tallrikslådan" med tillhörande Salt/peppar kar, inte alls var så bra...

Kryddor och salt blev otroligt fuktigt, och gick inte därför få ut på ett vettigt sätt.. Och som vi vet, så sätter dessa saker en otrolig piff på maten...

Rekommendationer för att slippa få salt/peppar i klump? Funkar t.ex. riskorn i både peppar och salt? Eller var skall man förvara det i?

Fredric
http://www.strapatz.com

Såg att ingen har rekomenderat "brusrören" ännu.

Jag brukar använda mig av rören från c-vitamin brustabletter, magnecyl och dylikt. Egentligen är det väl inte röret i sig som är den magiska ingrediensen utan locket. I locket sitter det nämligen en fuktabsorberande "grej" (kanske kudde skulle vara det rätta ordet). Visserligen kan rören tyckas vara lite stora, men det går att kapa dom om man vill ha en mindre förpackning.

Testa och du kommer inte få några klumpar i kryddorna :)

Mvh Jesper

Tror detta tips du kommer med är ett jag skall prova, framför de andra... Hur brukar korkarna sitta, eller behöver man extra förstärkning på dessa?!

Det sitter väl sådana fuktsak även i C-vitaminburkar etc?

Perfekt! Tack för tipset!

Fredric
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...