Kryddor och Salt förpackning vid längrevandringar..

Re: Re: Brusrör

fredric@strapatz.com; sa:
Tror detta tips du kommer med är ett jag skall prova, framför de andra... Hur brukar korkarna sitta, eller behöver man extra förstärkning på dessa?!

Det sitter väl sådana fuktsak även i C-vitaminburkar etc?

Perfekt! Tack för tipset!

Fredric

Korkarna går i de flesta fall väldigt djupt (1-2cm) så det är väldigt liten risk för att korken kommer av i misstag. Själv har jag aldrig råkat ut för det, men eftersom jag är lite försiktig av mig så brukar jag åtminstone på paddelturer lägga rören i en plastpåse. Kanske en overkill? På fjället så åker dom ner som dom är i packpåsen med övriga köksgrejer. Om det sitter en fuktabsorberare i burkarna vet jag tyvärr inte, öppna o kolla :)

/Jesper
 
Bra flaskor från Apoteket

Apoteket säljer fina plastflaskor med skruvkork i olika stolekar. Priset är mycket överkomligt, ca 10 - 15 kr för de minsta storlekarna. Jag använder de minsta flaskorna till salt och socker. Eftersom de är helt täta använder jag också flaskorna till olja, diskmedel, likör och annat gott!
 
Re: Bra flaskor från Apoteket

Anna S; sa:
Apoteket säljer fina plastflaskor med skruvkork i olika stolekar. Priset är mycket överkomligt, ca 10 - 15 kr för de minsta storlekarna. Jag använder de minsta flaskorna till salt och socker. Eftersom de är helt täta använder jag också flaskorna till olja, diskmedel, likör och annat gott!

Värt att ta en titt, när du har salt och socker i, klibbar det inte av fukt efter ett par dagar?

F
 
Medicinburkar

Kolla bland burkarna med mediciner och vitaminer på Apoteket. Många burkar där verkar bra (de med skruvlock) även om de flesta verkar onödigt stora för lite kryddor. Kanske finns det små bra burkar bland receptbelagda mediciner. Hör med någon farmacevt, apotekare eller läkare om dom vet. Eller bland någon som äter receptbelagda mediciner.

Det finns många olika sorters filmbukar och de har också olika lock. Så att bara säja filmburk är på intet sätt entydigt.

Själv använder jag Nalgene burkar, ett set med 8 burkar / flaskor http://www.pinal.se/shop/show_category.asp?category=34&i=12 som nu kostar 149 SEK men när jag köpte mina kostade dom 49 SEK och håller nog åtskilliga år.

Medan jag skrev detta ser jag att det kommit 2 inlägg om Apoteket.

Per Brune
 
Bodyshop

Även Bodyshop säljer små plastflaskor och sånt. Jag vet inte exakt hur utbudet ser ut och vad det kostar, men jag har i alla fall en Bodyshopflaska (jag tror att jag fick den av min mor) som är kanon för tvål, diskmedel och matolja.

De klassiska filmburkarna är som sagt bra. Jag har tidigare haft olja i dem utan problem, men i år läckte burkarna och smetade ner skyddspåsen de låg i.
Vissa APS-burkar har lock som sitter alldeles för löst, så den klassiska sorten är bäst, även om jag i framtiden bara kommer ha torrvaror i dem.
 
Suveräna brusrör!

Kollade på ett Treo rör, 20 tabletter. Vikt 11-12 gr inkl lock (utan pappersreceptet). Packvolym 43-47 cl, dvs nära en halv deciliter.
Dessutom är röret gjort av någon slags lättmetall? Vilket bör innebär att det är slagtåligt t.o.m i extrem kyla och tål värme betydligt bättre än plast.
Hur kudden funkar är ju svårt att testa hemma, men visst brukar tabletterna hålla sig torra. Locket håller nog för det mesta.
Som "vanligt" är det bästa grejerna för friluftsliv redan tillverkade för andra ändamål.

Nån som vet om det finns mindre burkar för andra kryddor, större finns i alla fall.

Väldigt tack för tipset, vem vill ha några treo som blev över?
 
Brämhults färskpressade juicer

Hej. I mataffärerna kan man hitta plastflaskor från Brämhults med färskpressad Juice. Dessa flaskor är de bästa, bra plast, bra bred kork.
Finns i storlekarna 1 lit, 0,5 lit samt 0,25 lit. Passar till ris o gryn, kryddor, socker, kaffe osv. Hälsningar Gustav
 
Re: Brämhults färskpressade juicer

realout; sa:
Hej. I mataffärerna kan man hitta plastflaskor från Brämhults med färskpressad Juice. Dessa flaskor är de bästa, bra plast, bra bred kork.
Finns i storlekarna 1 lit, 0,5 lit samt 0,25 lit. Passar till ris o gryn, kryddor, socker, kaffe osv. Hälsningar Gustav

Brämhults flaskor håller inte tätt, då de utsätts för belastning och då de är fyllda till minde än hälften. Ha inte vätska i Brämhults flaskor, siraps flaskor är bättre.

/Per Brune
 
Bodyshop

Jag brukar också använda Bodyshops minsta flaskor för t ex diskmedel och olja och det har hittills funkat bra. De jag har rymmer 60 ml och kan köpas rena och oanvända inkl kork med "snäpplock" till det facila priset av 4 kr. Bättre än att diska ur en gammal man haft schampo eller kräm i, i alla fall om det är matolja man ska ha i...
 
Fujis filmburkar bättre än Kodaks

Hej!

Locket på Fujis filmburkar sticker knappt ut någonting och trycks därför inte av lika lätt som andra lock. Har själv alltid använt dessa för kryddor och aldrig haft problem att de lossnar.

Mvh, Fredrik
 
Smör och burkar

carvingkimbo; sa:
Vet inte hur smör håller konstistensen, men ätbart kan man nog få det att förbli ett tag. T ex om man stoppar det i tub (finns att köpa, Nalgene), eller viker ut en gammal Kaviartub (diskad).

/K

Riktigt smör håller riktigt bra. Vi förvarar det med folien runt i en tät plastburk. Funkar även när det är riktigt varmt i flera dagar.

Som kryddburk har vi en sån där multisnurra för 6 kryddor. Vi förvarar den i en plastpåse och det har alltid gått bra.

För andra specialvaror som tex mango chutney används små Tupperwareburkar. Olja och diskmedel kräver tät skruvkork, annars "kryper" de ut. Apotekets flaskor lät ju intressant. Får kolla upp det.
 
vætskor

Jag kør också med filmburkar till kryddor, har aldrig haft problem med det. Har personligen lite svårt før att slænga ut 150pix på ett par småburkar...

Diskmedlet har jag i en gammal næsdroppsflaska av mjuk typ med pipett. Perfekt, man får ut diskmedlet droppvis vilket innebær att en liten 15ml flaska ræcker MYCKET længe.

Dessutom ær det inte så dumt att separera flaskor med kladd (olja, el. dyl) från resten av packningen...

/Jakob
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.