Krävs det klättervana för att vandra på Lofoten???

Hej
Vi är ett par som är vana vandrare både här hemma och i fjällen.Till sommaren skulle vi vilja åka till Lofoten med omgivningar. Men läste nu att det var repklättring och glaciär övergångar osv. och det är vi inte intresserade av. Vet någon om det är ok för "vanligt" folk???
Hur är det med stugor? Är det långa dagsetapper?
Är det någon som har något bra tips på lämplig rutt på ca. en vecka-10 dar?

Ingen ödemark

Hej!

De gånger jag varit på Lofoten har jag reflekterat över att det egentligen inte är någon särskilt glesbefolkad del av Norge. Byar, fiskelägen, småstäder finns lite överallt.

Det handlar förvisso om klättring till stor del. Henningsvaer med Nordnorsk Klatreskole finns här.

Vandringsleder finns förstås också, men jag har aldrig sett exempel på långa flerdagsturer, utan bara kortare, ej sammanhängande turer. Kanske beror det på naturen; det är rätt otillgängligt på sina håll. Ledystem och stugor verkar inte existera på det sätt som vi är vana vid i norska och svenska fjälltrakter. Lofoten, dvs det verkliga Lofoten (om man inte räknar Hinnöya och Vesterålen) är inte särskilt stort.

Här kan ni nog finna en del information: http://www.turistforeningen.no/codeland/area_pres_main.asp?ID=39

Mvh Bert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips