Kosttillskott

Egentligen skulle jag väl posta denna fråga på något kroppsbyggarforum, men där har jag inget medlemskap, så jag vänder mig till er som hänger här.

Jag har precis börjat ta kosttillskott för att öka prestation och muskeltillväxt. Eftersom jag är inte har någon direkt koll, så undrar jag vad det är för skillnad mellan att äta Kreatin och Glutamin? Båda doseras ungefär likadant, men det är viss prisskillnad. Är någon av dem speciellt bra för återhämtning, muskeltillväxt jämfört med den andra?

Mvh /Joel
 
Kreatin hjälper till att öka snabbtillgänglig energi i muskeln. Glutamin är ett protein utan särskild effekt om man tar det i tillskottsform så vitt jag känner till. Så för muskelbyggnad är det mer sannolikt att kreatin har effekt, men det är inte säkert för alla. Om man nu ska jämföra de båda tillskotten mot varandra.
 
Kreatin har en ergogen effekt. Det ökar alltså arbetsförmågan under aktivitet. Det leder inte i sig till en ökad muskeltillväxt men det kan fungera som sekundär faktor. En nackdel man kan märka av är en viss viktuppgång då kreatinet binder en del vätska.

Glutamin är meningslöst som kosttillskott. Man har kunnat visa på effekt efter intag men då handlar det om traumapatienter med t.ex. brännskador.

För ökad muskeltillväxt gäller det att stimulera proteinsyntesen vid rätt tillfälle och att hålla kvävebalansen positiv. Timing av matintag i samband med träning tillsammans med ett aningen högre proteinintag kommer att skapa förutsättningar för att hålla igång proteinsyntesen men det är också beroende av vad och hur du tränar.
 
Sen kan man fråga sig hur nyttiga dessa processade konstgjorda produkter är för kroppen.
Bygger du upp din hälsa som en liksidig triangel av kost, träning och sömn, där du sköter alla ben korrekt och inte slarvar kanske du klarar dig utan dessa produkter.
Det finns ju faktiskt naturliga kosttillskott. Mjölk, ägg och keso är tre bra exempel....
 
Tack för era synpunkter! Tydligt är att kreatin är att föredra framför glutamin. Dessutom är det betydligt mycket billigare :)

Att man sedan kan ställa sig frågande ifall man behöver kosttillskott är nog inte helt fel. Givetvis kan man få i sig det mesta via den dagliga kosten om man bara tänker på vad man stoppar i sig. Dock tror jag inte att dessa tillskott behöver vara dåliga för kroppen, bara för att de är "konstgjorda". Jag tänker att jag tar lite tillskott och ser om jag får önskat resultat.

Mvh /Joel
 
Som tidigare nämnt så är kreatin ett tillskott med väldigt stark vetenskaplig evidens, men det innebär inte att det kommer ge dig några enorma fördelar. Men det funkar, och är väldigt billigt.

För alla er skeptiker så kan nämnas att europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA, numer anser det bevisat att kreatin ger effekt. Även Livsmedelsverket har tagit upp detta:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressru...r-av-nara-2-800-halsopastaenden-om-livsmedel/

Edit: Och vad det gäller naturligt eller inte så blir det oerhört luddigt. Många hävdar att proteintillskott är onaturligt, men menar att andra sätt att koncentrera mjölk inte är det. Vad är egentligen skillnaden mellan proteinpulver och ost om man ska prata om naturligt? Kreatinet är visserligen syntetiskt, men förekommer i exakt samma kemiska form i allt rött kött.
 
Som tidigare nämnt så är kreatin ett tillskott med väldigt stark vetenskaplig evidens, men det innebär inte att det kommer ge dig några enorma fördelar. Men det funkar, och är väldigt billigt.

För alla er skeptiker så kan nämnas att europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA, numer anser det bevisat att kreatin ger effekt. Även Livsmedelsverket har tagit upp detta:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressru...r-av-nara-2-800-halsopastaenden-om-livsmedel/

Edit: Och vad det gäller naturligt eller inte så blir det oerhört luddigt. Många hävdar att proteintillskott är onaturligt, men menar att andra sätt att koncentrera mjölk inte är det. Vad är egentligen skillnaden mellan proteinpulver och ost om man ska prata om naturligt? Kreatinet är visserligen syntetiskt, men förekommer i exakt samma kemiska form i allt rött kött.

Det är ju en intressant fråga...man kan ju jämföra med vissa kostfibrer...det har visat sig att tillsatta kostfibrer som alltså är exakt desamma som de som finns naturligt i havre, inte alls fungerar likadant när de har isolerats och framställts syntetiskt och sedan tillsatts...

...varför..? Ja, ännu är det ingen som vet...vad jag vet...

Håller mig till vanlig kost på bra råvaror, tror det är bättre än syntetisk mat tills motsatsen har bevisats...

//J
 
Några miljoners år med naturlig kost och knappt 100 med industrimat och extrakt. Sannorlikt är vi byggda för det naturliga, med köttätartänder och krossande kindtänder.
 
Håller mig till vanlig kost på bra råvaror, tror det är bättre än syntetisk mat tills motsatsen har bevisats...

//J

till skillnad från medicinska preparat så har dessa kosttillskott ingen eller dålig dokumenterad effekt annat än av tillverkarna. fördelen med naturliga råvaror är att den förpackats så att vi kan ta upp näringen på ett bra sätt.. Jag håller med Joru, lär dig vad du behöver stoppa i dig när det gäller riktig mat istället för att gödsla pengar till preparattillverkarna..
 
1) Exakt vilka effekter är det du menar att man skulle få från kostfiber, syntetisk eller ej? Och var har du läst att man kan göra syntetiskt β-glukan (som jag antar att du menar när du pratar om havre)?

2) Ingen har väl hävdat att man ska slarva med kosten bara för att personen äter tillskott. Och återigen, hur kan ni prata om kosttillskott som en homogen grupp produkter? Ovsett vad människan har ätit eller inte ätit under evolutionen så har kreatin varit en del av vår kost så länge vi har ätit kött, samt att kroppen själv bildar 1-2g per dag. Om du tror att det är bättre att kreatinladda naturligt som de antika grekerna gjorde med flera kilo kött om dagen så får du gärna tro det.

3) Den här frågan handlar om kreatin och l-glutamin. Ingen annat tillskott (förutom möjligen koffein) har en så stark vetenskaplig evidens som kreatin. Att hävda att det är företagen som står bakom dessa studier är rent bullshit. Många andra tillskott har ingen som helst trovärdighet, men så är inte fallet med kreatin. L-glutamin tycks vara helt verkningslöst för friska individer, men används med gott resultat hos sjuka (företrädesvis efter operationer)
 
1) Exakt vilka effekter är det du menar att man skulle få från kostfiber, syntetisk eller ej? Och var har du läst att man kan göra syntetiskt β-glukan (som jag antar att du menar när du pratar om havre)?

2) Ingen har väl hävdat att man ska slarva med kosten bara för att personen äter tillskott. Och återigen, hur kan ni prata om kosttillskott som en homogen grupp produkter? Ovsett vad människan har ätit eller inte ätit under evolutionen så har kreatin varit en del av vår kost så länge vi har ätit kött, samt att kroppen själv bildar 1-2g per dag. Om du tror att det är bättre att kreatinladda naturligt som de antika grekerna gjorde med flera kilo kött om dagen så får du gärna tro det.

3) Den här frågan handlar om kreatin och l-glutamin. Ingen annat tillskott (förutom möjligen koffein) har en så stark vetenskaplig evidens som kreatin. Att hävda att det är företagen som står bakom dessa studier är rent bullshit. Många andra tillskott har ingen som helst trovärdighet, men så är inte fallet med kreatin. L-glutamin tycks vara helt verkningslöst för friska individer, men används med gott resultat hos sjuka (företrädesvis efter operationer)

Angående 2. Markus Ruhl äter enligt en mängd olika källor 1 kilo rött kött om dagen. Funkar uppenbarligen för honom (för inte kan väl han ha preppat?? ;))
 
Angående 2. Markus Ruhl äter enligt en mängd olika källor 1 kilo rött kött om dagen. Funkar uppenbarligen för honom (för inte kan väl han ha preppat?? ;))

Det är i syfte att hålla proteinintaget högt. Och nej, det är inte hälsosamt att peta i sig alltför stora mängder protein men ett visst ökat intag har fördelar i form av uppreglerad proteinsyntes, lite beroende på timing till träningen.

Givetvis har Ruhl preppat. Hårt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.