Jag ska försöka övertyga min något bekväma pojkvän om hur trevligt det är att gå i fjällen i sommar. Sylarna känns som det självklara valet, men jag har varit där flera gånger och skulle gärna se något annat. Vart kan man då åka...? Det ska vara hyfsat lättillgängligt (inte norr om Jämtland) och vi vill vara ute max 3 nätter, gärna bo i bemannad stuga någon av nätterna. Han gillar fiske så bra fiskemöjligheter är ett plus. Någon som har några tips?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...?
- Trådstartare MarieJ
- Start datum
Grövelsjön
Området kring Grövelsjön i Dalarna är tillgängligt för de flesta i Sverige, och bjuder på fina dags- eller längre turer.
STF driver Fjällstationen om man vill bo där (de har en helt fantastisk frukostbuffé även).
http://www.svenskaturistforeningen....oner/STF-Grovelsjon-Fjallstation/?intro=false
Området kring Grövelsjön i Dalarna är tillgängligt för de flesta i Sverige, och bjuder på fina dags- eller längre turer.
STF driver Fjällstationen om man vill bo där (de har en helt fantastisk frukostbuffé även).
http://www.svenskaturistforeningen....oner/STF-Grovelsjon-Fjallstation/?intro=false
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
+1 för STF Grövelsjön och deras frukostbuffé!
Kanske inte de mest spektakulära fjällvidderna men tar man sig mot Rogenstugorna finns det mycket fint fiskevatten att välja på. Passa även på att ta ett bastubad vid Hävlingstugorna som har en nybyggd och fantastiskt fin bastu.
http://www2.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/djur-och-natur/friluftsliv/stugor-i-fjallen/Pages/default.aspx?keyword=hävlingen
Varför inte testa Fulufjällets nationalpark Särna Dalarna... Starta vid parkeringen gå förbi njupeskär.. och upp på fjället.. Ni är uppe på fjället en timme från att ni parkerat.... finns stugor och fiske uppe på platån.... mkt lätt vandring på gränsen till fjällpromenad....
Om ni bor omkring Stockholm kan ni starta på morgonen och vara uppe på fjället vid lunch
Om ni bor omkring Stockholm kan ni starta på morgonen och vara uppe på fjället vid lunch
Beseggen i Jotunheimen. Ta båten ut och gå över eggen. Det är väldigt söndertrampat men vackert. Prekestolen utanför Stavanger är också spektakulär. Annars finns här gott om män som du säkert kan låna för lite mer krävande turer. 
Har gått i jämtlandsfjällen flera år utan att hamna på sylarna...
tex: Vålådalen (tåg+buss) - stensdalen - gåsen - storulvån
När jag lite slarvigt skrev "Sylarna" så menade jag egentligen alla de platserna + Blåhammaren, dessvärre.
Helags är ju smidigt till, om du inte betraktar det också som för nära Sylarna!
Norska sidan...
På norska sidan av Grövelsjöfjällen är det väldigt fint. Så fort du kör över gränsen blir ju fjällen både högre och vackrare! Istället för att köra upp mot Grövelsjöns fjällstation kör du då mot Elgå i Norge. Där i Femundsmarka nationalpark finns både stugor att bo i och bra fiskemöjligheter. Precis brevid vägen en bit in efter gränsen kan du stanna vid något rastplatsliknande med ett par kåtor. Där kan du påbörja din vandring. Du kommer fort upp på kalfjället. Du kan också från det lilla samhället Elgå åka båt över sjön Femunden.
Jättefina vandringar och väldigt lättillgängligt! I min mening mycket trevligare (och framför allt mer folktomt) än Grövelsjön.
Rekommenderas starkt!
Maila vid frågor eller mer detaljer!
//Julius
På norska sidan av Grövelsjöfjällen är det väldigt fint. Så fort du kör över gränsen blir ju fjällen både högre och vackrare! Istället för att köra upp mot Grövelsjöns fjällstation kör du då mot Elgå i Norge. Där i Femundsmarka nationalpark finns både stugor att bo i och bra fiskemöjligheter. Precis brevid vägen en bit in efter gränsen kan du stanna vid något rastplatsliknande med ett par kåtor. Där kan du påbörja din vandring. Du kommer fort upp på kalfjället. Du kan också från det lilla samhället Elgå åka båt över sjön Femunden.
Jättefina vandringar och väldigt lättillgängligt! I min mening mycket trevligare (och framför allt mer folktomt) än Grövelsjön.
Rekommenderas starkt!
Maila vid frågor eller mer detaljer!
//Julius
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg