Kort tripp i Abisko och Kebområdet.

Om man tänker sig en enkel tur med ca 4-5 nätter på STF:s stugor i Abisko/Keb området är det någon som har ett bra tips.

Ska man gå efter järnvägen som från Riksgränsen och gå på tåget österut som Abisko ex?

Börja i Vakktovare gå till Keb?

Abisko till Keb hinner man inte med ??

// AL

5 nätter är mycket...

Om du har 5 nätter på dig hinner du med det mesta. Abisko keb är inga problem. Kanske får gå två etapper någonstans men annars är det nog lungt.

Om du inte är budnen till stugor så skulle jag rekomendera vägen melaln nikka till abisko över Mormapasset. Mycket lite folk och vackert. Du passerar också igenom Lapporten.

Lycka till
Jakob

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Abisko-Nikka, 5 netter

Hei ! Abisko-Nikka langs Kungsleden på 5 netter
bør være "No problem" for en som tidligere har
gått i fjellet. Jeg (73 år)har gått der flere
ganger, sist i sommer sammen med en venn fra Tyskland. Vi startet fra Abisko en mandag og
var i Nikka/Kiruna neste mandag. (To netter på
Salka). To "dagsmarsjer" er intet problem for
en som er yngre enn oss. F.eks. kan du gå til Alesjaure den første dagen og direkte fra Salka
til Kebnekaise (23 km)uten å gå om Singi.
God tur !!
Hilsen S.R. Oslo

Re: Abisko-Nikka, 5 netter

Jeg (73 år)har gått der flere
ganger, sist i sommer sammen med en venn fra Tyskland.

>>
Tack för svar !

Sträckan Abisko - Keb är lite av det där man vill ha gjort i livet även om jag kan tänka mig att det finns bättre ställen att få ensamheten på fjället.

Jag ska fundera mer på ditt svar. Men jag har stor respekt för er lite äldre det måste vara som med träd att årsringarna blir bredare pga övergödningen i naturen. Även om skogen inte får Mc Donalds. Vi har inte samma virke i oss på något sätt.

Men sista dagen hinner man med Keb- Nikka-Buss-Tåg eller blir det en natt i Nikka eller Kiruna??

//AL

Är du i Kebnekaise på morgonen är det inga problem att hinna till tåget samma kväll.
Under förutsättning att bussarna kör efter sommartidtabell. Ska man dessutom med tåget till Göteborg blir det tidig start från Keb. Stockholmarna har ju fördelen av ytterligare ett dagligt tåg från Kiruna..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips