Korsa Rapadalen?

I sommar (2011) hade jag, med en kompis, tänkt följa Kungsleden från Saltoulokta till Kvikkjokk. Skulle vilja göra en avstickare in i Sarek från Aktse, över Skierffe och vidare en bit in längs Rapadalen, för att sedan vända söderut och använda bron över Gådokjåhkå, och åter ansluta Kungsleden vid pårtestugan. Frågan är nu: Går det att korsa Rapadalen i nord-sydlig riktning? Inser att vi måste vada någonstans. Finns det lämpliga vad? Finns det båtar? Stockar som vält över vattnet osv?
Eller vet någon en annan, liknande rutt som ni vill rekommendera?
 
Visst finns det Telma-vadet. Jag har aldrig använt det men pratat med folk som sa att det fungera kankse i september - förrut är det ganska farligt att vada Rapaätno. Älven är otroligt stor, speciellt när det regnat mycket. 2010 kom vi fram till Nammatj, det finns ett utedass där baten fr. Aktse anländer och hela lilla byggnaden hade igenspolats med Rapa-slam, det sag skrämmande ut! God tur i alla fall men var försiktiga!Sigi
 
Precis som Sigi säger finns Telmavadet ovanför Sarvesjokks inflöde i rapaälven. Om vädret är gynnsamt, dvs inte för varmt och och om det varit uppehåll från regn några dagar fungerar det i augusti för den som vet hur man vadar.
Jag föreslår ett mindre väderberoende alternativ med i mitt tycke ännu vackrare vyer: När ni kommer till Sitojaure lejer ni båtskjuts till Rinim som ligger i väständan på sjön. Ni går sen via Pastavagge till Pelaslätten. Här kan ni ha basläger nån dag och göra dagsutflykter. Därifrån går ni sen längs Rapadalen ner till Telmavadet. Om vattenståndet är lågt kan ni vada över, i annat fall fortsätter ni ner till Aktse för att åter komma på Kungsleden. Lycka till!
 
Det här forumet är ju fantastiskt! Tack för informationen. Efter att, med fingret på kartan, ha läst Fowwes blogg i går kväll är jag nu mest inne på att gå Ripjägarns väg. Skulle dock vilja ta mig upp på Skierffe sista biten innan jag kommer fram till Aktse. Hoppas att den sluttningen inte är alltför brant.
Hur tillgängliga är båtskjutsarna över Sitojaure tro?
 
Båt till Rinim

Åkte för drygt två år sedan båt från Sitojaure (närmare bestämt Ribakluokta) till Rinim med Per Olof, som har stuga i Rinim. Kommer inte ihåg vad vi betalade, men det var några hundralappar per person och väl värt pengarna. Tid och plats bestämde vi med Per Olof på telefon innan. På länken nedan fann jag följande information:

www.svenskaturistforeningen.se/sv/Inspiration/Vandring/Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/

Rinim-Sitojaure
Per Olof Kuhmunen 0971-556 16, 076-663 50 03 (telefon till Rinim/Sitojaure dålig mottagning – försök flera gånger vid problem, även sent kvällstid, Telia mobiltel går normalt bra), eller epost dunga@hotmail.com. Bör gärna förbeställas.

Hoppas ni får en lika fin tur som vi fick!
 
Pastavagge

Pastavagge är en häftig dal. Men en flagga - var beredda att vända (eller vänta) om det regnar eller smälter mycket. Det är ett par vad som kan bli rejält tuffa.
 
sidbyte

Läste någonstans att man bör byta från norra till södra sidan av bastavagge innan vattendelaren, för att få lättare vad.
Mina frågor är då: Vad är vattendelaren?
Och, vilka är det svåraste vaden? Några tips på var, om det nu är möjligt att beskriva, som man tar dem lättast?
 
Läste någonstans att man bör byta från norra till södra sidan av bastavagge innan vattendelaren, för att få lättare vad.
Mina frågor är då: Vad är vattendelaren?
Och, vilka är det svåraste vaden? Några tips på var, om det nu är möjligt att beskriva, som man tar dem lättast?

Vattendelaren är den högsta punkten i en dal. Från den rinner vattnet åt två håll (delas). Där behöver man inte vada eftersom det (teoretiskt i alla fall) är en torr punkt.

De vad i Pastavagge som kan vara extra svåra är jokken som avvattnar Alep Pastajekna. Då det varit varmt sväller gärna den jokken. Gruset från glaciären färgar den brun och man ser inte var man sätter fötterna. Man bör också vara varsam eftersom stridheten sätter stenar i rörelse. Man kan höra dem rulla längs med jokken.

Jokken som avvattnar Lulep Pastajekna kan också vara svår att vada, men där finns ofta en pålitlig snöbrygga kvar att använda. Dock bör man alltid vara försiktig då det gäller snöbryggor.

Den jokk som oftast innebär det största problemet för vandraren i Pastavagge är den som mynnar från Skájdasjvagge. Den är inte en lika utpräglad glaciärjokk som de andra, men fyller lätt sina breddar och är då både bred och djup. Många vandrare har fått invänta morgonen vid denna. Då jag vadade den sommaren 2007 fick jag höra av Kuhmunen nere i Rinim att en flicka samma dag fallit i, men räddats av att ryggsäcken fastnat vid en sten. Hon tog sig upp och även ned till Rinim. Senare under dagen lyckades de också få fatt i flickans väska. Bästa vadstället enligt mitt tycke då det gäller den jokken är mitt på den stora gräsytan som ligger längs med den östra stranden. Där kan man ta sig över med tre steg.

Nu kanske jag har låtit alarmistisk i min beskrivning av jokkarna i Pastavagge. Märk väl att de flesta tar sig över utan dramatik och normalt är det inga problem med höga flöden. Skulle man däremot ha otur gäller det att ha tid och tålamod att vänta ut jokken, skulle den vara för strid, samt förnuft att vända om, skulle den inte minska i flöde.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camlun Korsa Tjäktjajåkka Fjällvandring 2
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
slugger Korsa Vallebäcken? Fjällvandring 0
Toola Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning? Fjällvandring 6
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.