Konvertera skridskor från fast till lös häl?

Jag funderar på om det skulle funka att konvertera befintliga långfärdsskridskor (15 år gamla Skyllermarks Remless 53 cm) till lös häl? Finns det rent av färdiga konverteringssatser att köpa?
/Niklas

Kan gå

men de långa slitsarna i aluplattan minskar förutsättningarna för nya hål och sidojustering av bindning/skena.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det går. Jag gjorde det med ett par gamla trotjänare som hade dammat igen på hyllan.

Problemet jag stötte på var att löshälsbindningar kräver centrerade fästpunkter rakt ovanför skäret och där gick det inte att borra ett hål på den modell jag har. Jag löste det genom att skruva fast en tjock plexiglasskiva i de gamla hålen och därefter fästa den nya bindningen i nya hål som jag borrade i plexiglaset. Det går nog ännu lättare med trä än plexiglas skulle jag tro.

Tyvärr har jag inte byggt in någon möjlighet att justera bindningen i sidled. Jag kan lägga upp några bilder senare

Det går

Har sett olika lösningar:

Avståndet mellan bindningarnas hål just vid infästningen av pjäxan borde stämma med avståndet mellan slitsarna på Skyllermarksskenor, dessa kan skruvas med mutter och bricka under. Den största belastningen i bindningen hamnar vid åkning på de två skruvarna. Resten av bindningen kan limmas.

Har även sett en del som borrat nya hål på sidan av bindningen baktill och skruvat med mutter och bricka även där, borde ge överlägsen hållfasthet och borde vara ganska enkelt på de flesta bindningar.

Nackdelen är som nämnts tidigare avsaknad av sidojusteringsmöjlighet. Vet heller inte om lösningarna är testade i lite mer kärva förhållanden med hård kyla och vrakisåkning.

Har även sett olika mellanplattor i metall (aluminium gissningsvis) - borde vara samma princip som beskrivits ovan.

Sälj o köp nytt istället

Har du kängor och bindning till löshäl?
Om inte måste du köpa kängor och bindning och då får du antagligen ett komplett paket med skridskor, kängor och bindning för samma pris. Dessutom kan du nog få några hundra för dina gamla fasthälsskridskor.

Mvh, Klas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips