Konventionell kajak?

Konventionell paddel har jag hört sägas när man pratar om plattpaddel men jag har aldrig hört det om kajak tidigare. Här på forat finns så mycket erfarenhet så jag tänkte kolla om någon använder det begreppet och i så fall vilka kajaker avses. Frågan dök upp när en kund ville hyra en konventionell kajak, och jag förstod aldrig vad han menade då det han beskrev passade rätt bra in på de flesta kajaker avsedda för långturer.

Nån som vill spekulera?
D.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Oklar benämning

Varför inte fråga personen själv?

Troligen avses en långfärdskajak med eller utan roder, med liten eller stor sittbrunn av glasfiber eller rotaionsgjuten PE.

Mindre sannoikt en racinglåda, faltkajak eller forslåda.

Thure

Vedertaget

Är det så man benämner en strömlinjeformad kajak! Vilka kajaker är inte det då? Är tex kajaker som är bulliga på mitten, av engelsk typ, inte konventionell?

De är ju bara strömlinjeformade i bildlig mening, till skillnad från okonventionella kajaker som är det i bokstavlig mening...

Jag väntar

På nån som kanske har hört begreppet tidigare. En nybörjare som slänger sig med såna begrepp har uppenbarligen läst eller hört det nånstans. Nu hyrde han aldrig nåt och kom inte tillbaka så jag kan inte fråga men jag har grunnat lite på vad han menade. Kanske kanske typ troligen borde jag hitta på förklaringen själv typ kanske!

Hitte på

Kunder kan vara väldigt kreativa när det gäller benämning på kajaker. Troligtvis är det ett utryck som han själv hittat på.

Troligtvis menar han en standard uthyrningskajak, typ Hassle explorer, Prijon SeaYak eller liknande.

Vi har många som kommer till oss och använder begreppet motionskajak när de menar korta stabila kajaker i plast(insjökajaker) sen ska man lista utom de menar insjö eller motionskajaker.

Han menade sannolikt att han skulle ha en "vanlig kajak", utan några speciella egenskaper, utan svårigheter eller särskilda företräden.

Troligen utan att veta vad detta i detalj kunde innebära. Ett par enkla motfrågor hade säkert snabbt löst gåtan.

Ha, ha

Jag gjorde det, men han ville inte ha en Lisa. Han ville ha en konventionell kajak. Men när han beskrev vad han menade så landade inte i nåt som gjorde mig klokare. Men jag bryr mig inte om vad en förbipasserande husbilscampare vill ha för kajak. Det är inte det som håller mig vaken om nätterna. Jag undrade bara om någon känner till begreppet "konventionell kajak". Men ni får gärna spekulera vidare om denne okända mans eventuella önskemål och om samme man kommer förbi nästa sommar så ska jag fråga vad han menade och väcka upp den här tråden som antagligen kommer att gå till historien som en av de mest ointressanta trådarna någonsin. Jag ber om ursäkt för att jag startade den;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips