Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak?

Hur brukar ni göra? Själv brukar jag alltid ha paddel-linan fäst i flytvästens midjespänne. Är smidigt under paddling, funkar bra när man går iland, eller när man av nån anledning vill släppa paddeln bredvid kajaken för att fixa med nåt. (Vilket man iofs nästan aldrig vill eller bör göra)

Men frågan är i skarpt läge så att säga, ofrivillig kapsejsning där man lämnat sittbrunnen och ska ta sig ombord via cowboy rescue eller paddelflottör eller re-entry roll eller nåt annat.. Kanske kan vara trassligare att ha paddeln fäst i en lina i flytvästen då, jag vet inte.. Nog lättsammare att ha båda händerna helt fria.

I kajaken!

Som med allt annat som gäller kajaker så har Björn Thomasson skrivit kloka saker även om paddellinor på sin hemsida:
http://www.thomassondesign.com/paddling/touring/equipment.aspx#paddellina

Sammanfattning: om du kapsejsar i vind och tappar kajak och paddel så kommer kajaken att blåsa iväg. Med en lina mellan paddeln och kajaken så kommer paddeln att fungera som ett drivankare. Med en lina mellan dig och paddeln så kommer du ligga i vattnet med bara en paddel och se hur kajaken försvinner i fjärran.

/Mattias

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
:cool: "kajaken finns reservpaddeln (eller hur?) – på paddeln finns ingen reservkajak! "
Det är helt sant förstås! Onödigt att ha ett "drivankare" på sig själv när man ska försöka simma ikapp en kajak när det blåser... Jag ändrar setupen till nästa gång.

Kajaker driver fortare än jag simmar...

Ja det var ju bra att du redan insett hur det är... Var förra veckan i Klitmöller och hade sanslöst kul i surfen, med havskajak, forskajak och min Safari. Forskajaken saknar bra punkt för paddelstroppen. Jag begick misstaget att fästa paddeln i västen... Fick en mycket lång simtur och förnedringen av gapskrattande windsurfare kring mig... Nå, vattnet var varmt och skönt och stoltheten hade redan dränkts i kallsupar, så det gjorde inte så mycket. Paddelstroppen åkte tillbaka till kajaken, där den normalt brukar sitta.

Jens Blötdjur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips