Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips?

Detta med aluminium-joner är en mycket segdragen myt från början-mitten av 70-talet och om jag minns rätt så är det ett experimentellt fel med kontaminerande laboratorieutrustning (skalpell på aluminiumskaft som var aluminium-jon källan när proverna togs) som gjorde att man drog slutsatsen att aluminium tog sig in längre än vad som är tänkt.

Jag vill minnas att det var en Alzheimerstudie och forskarna spekulerade om aluminium hade med Alzheimer att göra.

Uppföljande studier fann inget samband. Och inga förhöjda aluminiumvärden.

Förövrigt tillsätter man aluminium i dricksvattnet på många håll.
Vill man undvika aluminium kanske man skall undvika det kommunala vattnet :)

Själv dricker jag vattnet varje dag, även i kaffet, så jag oroar mig inte om akuminiumkastruller.

Däremot har jag inte längre sura saker i aluminiumkastruller. Värmde en kulen dag svartvinbärssaft på Trangia. Det gick hål på första försöket. Jag lödde hålet och använde kaffekitteln många år efter det.

/John

Aluminium, järn mfl. med 2-värda joner har flockande egenskaper - dvs. drar till sig finare partiklar med laddade ändar till större aggregat som sedan flyter upp, sjunker eller är så stora att de går att filtrera ut.

Även en del proteiner (tex äggvita, klarskin) som tex används för att göra kaffe helt grummelfritt och klart, klara vin mfl. har samma egenskaper.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
jopp..campdavid
även jag brukar få en laxerade effekt av kaffe...samt att många teer verkar ha en urindrivande effekt...
om detta är fysisk effekt eller hjärnspöke spelar ingen roll..wc nästa..
mvh:cool:
åsså speedar jag igång på kaffe..vilket även innebär att dricks kaffe på em så blir det lite svårt att somna på kvällen...:cool:
mvh

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips