Kona eller Cannondale?

Jag står i begrepp att köpa mig en ny cykel och har en fråga.

Jag letar efter en cykel som jag kan köpa för ett någorlunda överkomligt pris (cirka 15 000) och sedan uppgradera allteftersom...
Just nu känns det som det står mellan två cyklar
1. Cannondale F600
2. Kona Kula

Om man bortser från geometri och känsla, frågan är - hur skiljer sig dessa kvalitetsmässigt åt?
Cannondalen har ju lock-out funktionen som ett starkt kort...
Jag tävlar inte men kör långt och mycket i svår terräng.
 
8256; sa:
Cannondalen har ju lock-out funktionen som ett starkt kort...
Jag tävlar inte men kör långt och mycket i svår terräng.

Då har du ingen nytta av lock-out funktion. Det är egentligen bara om man tävlar som man behöver den för att vinna sekunder. Man lär sig snart att trampa utan gung. Har lock-out funktion och använder den praktist taget aldrig inte ens på långresor på väg.

Per
http://lowdin.nu
 
Lock-out

Kona Kulas dämpare är en 'Marzocchi MX Comp w/ ETA 100mm' där ETA betyder lock-out. Reglaget är placerat på toppen av ena gaffelbenet. Cannondale har en betydligt smidigare placering.

ETA brukar få beröm för att det numera ger 30 mm fjädring även i låst läge och att den låser i sitt nedre läge, vilket ska ge påtagliga fördelar i branta uppförsbackar.

/Lasse
 
Dämpare - bra med synpunkter men kvalitet?

Ok - det var bra inlägg om dämparna - men hur är kvaliteten på Kona jämfört med Cannondale - jag tänker främst på Ramen då eftersom resten är ungefär samma och dessutom sådant man byter ut...
 
Har haft båda och upplevde kvaliteten på ramarna som likvärdiga men känslan och geometrin olika. Jag tror att detta är mycket personligt så det är väl bara och testa (jag skulle gå för Kona).
 
Hej,

Anser själv att headshoken (Cannondales) kanske ger lite för lite fjädringsväg om du cyklar mycket i väldigt svår terräng - men det går ju att uppgradera till annan dämpare på deras cyklar (adapter behövs dock)...

Som cannondaleägare (har en f2000) så tycker ju jag att finishen och kvaliten på ramarna är mycket bra - fast man betalar något mer för varumärket än på andra hojjar. Ofta kan du få något bättre komponenter på hos andra märken till ett bättre pris - men som sagt finishen på cannondalen är svårslagen...

Kona vet jag inte så mycket om - de verkar ha väldigt rena och enkla ramar, men hur de beter sig i skog och mark vet jag inte.

Du kan nog få ännu mer tips och synpunkter om du går in på velo's hemsida:

http://www.funsportmountainbike.com/

MVH / Calle
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Begagnat?

Förresten - för 15.000 kan du säkert kliva in på en bra mycket bättre modell hos både Cannondale eller Kona om du kollar på begagnatmarknaden!

MVH / Calle
 
Specialized Stumpjumper

Vill bara göra ditt val lite svårare genom att lägga till Specialized Stumpjumper -04 i din lista. Den står sig bra mot Cannondalen och Konan. Den har en superfin Fox Float 80RL dämpare med lockout. Enda kompromisserna på cykeln är bromsarna (avid sd-3r) och fälgarna (Mavix 221). Väntar bara på varmare väder nu så jag kan ut och hårdtesta den ordentligt.
 
Kona

Jag har kört Kona (Exposif) i närmare 2 "säsonger" och är mycket nöjd med den. Bra kvalitet, sen är Kona numera prisvärda.

Kona har bra geometri och "körglädje" ingen direkt slump då de utvecklar/testar dem i British columbia i Canada som har rätt "grymm" terräng.

/Anders
 
C-dale vs. Kona

Jag har kört sönder två Kona-ramar (av två) och ingen C-dale-ram (av två). Så för mig är kvalitetsvalet på ramen redan avgjort. Det är fördel C-dale.

Gafflarna på C-dale är lite udda men är synnerligen kompetenta. Det finns allt mellan 80mm till 115mm på MTBerna. Så det räcker till mer än väl om det är en hardtail du tittar på. Funktionen på C-dale-gafflar är överlägsen (anser jag). Har nog aldrig kört på bättre XC-gaffel än Fatty Ultra DL. Dessväre är servicen på gafflarna lite av den svaga punkten på C-dale. Det är lite knivigt att få service på dem.

Kona... nja... mest image och tuffa dekaler.

Stalle
 
Specialized

Hej!
Kan bara hålla med om att Stumpjumper måste med på listan om du vill ha en cykel i 15 000 kr klassen. Jag är mycket nöjd med min.
Ha det/Krille
 
Jag har en F600 och är mycket nöjd. Tävlar inte (annat än ett och annat motionslopp) men använder lock-out funktionen ofta, så snart det börjar gå uppför. Som det känns nu så skulle jag aldrig byta till en hoj utan lock-out.

Per>> Hur gör man för att lära sig att trampa utan gung. Jag upplever att det går att få bort det mesta gunget när man sitter ner genom att rundtrampa riktigt men när man står, hur gör man då?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips