Kona eller Cannondale?

Jag står i begrepp att köpa mig en ny cykel och har en fråga.

Jag letar efter en cykel som jag kan köpa för ett någorlunda överkomligt pris (cirka 15 000) och sedan uppgradera allteftersom...
Just nu känns det som det står mellan två cyklar
1. Cannondale F600
2. Kona Kula

Om man bortser från geometri och känsla, frågan är - hur skiljer sig dessa kvalitetsmässigt åt?
Cannondalen har ju lock-out funktionen som ett starkt kort...
Jag tävlar inte men kör långt och mycket i svår terräng.
 
8256; sa:
Cannondalen har ju lock-out funktionen som ett starkt kort...
Jag tävlar inte men kör långt och mycket i svår terräng.

Då har du ingen nytta av lock-out funktion. Det är egentligen bara om man tävlar som man behöver den för att vinna sekunder. Man lär sig snart att trampa utan gung. Har lock-out funktion och använder den praktist taget aldrig inte ens på långresor på väg.

Per
http://lowdin.nu
 
Lock-out

Kona Kulas dämpare är en 'Marzocchi MX Comp w/ ETA 100mm' där ETA betyder lock-out. Reglaget är placerat på toppen av ena gaffelbenet. Cannondale har en betydligt smidigare placering.

ETA brukar få beröm för att det numera ger 30 mm fjädring även i låst läge och att den låser i sitt nedre läge, vilket ska ge påtagliga fördelar i branta uppförsbackar.

/Lasse
 
Dämpare - bra med synpunkter men kvalitet?

Ok - det var bra inlägg om dämparna - men hur är kvaliteten på Kona jämfört med Cannondale - jag tänker främst på Ramen då eftersom resten är ungefär samma och dessutom sådant man byter ut...
 
Har haft båda och upplevde kvaliteten på ramarna som likvärdiga men känslan och geometrin olika. Jag tror att detta är mycket personligt så det är väl bara och testa (jag skulle gå för Kona).
 
Hej,

Anser själv att headshoken (Cannondales) kanske ger lite för lite fjädringsväg om du cyklar mycket i väldigt svår terräng - men det går ju att uppgradera till annan dämpare på deras cyklar (adapter behövs dock)...

Som cannondaleägare (har en f2000) så tycker ju jag att finishen och kvaliten på ramarna är mycket bra - fast man betalar något mer för varumärket än på andra hojjar. Ofta kan du få något bättre komponenter på hos andra märken till ett bättre pris - men som sagt finishen på cannondalen är svårslagen...

Kona vet jag inte så mycket om - de verkar ha väldigt rena och enkla ramar, men hur de beter sig i skog och mark vet jag inte.

Du kan nog få ännu mer tips och synpunkter om du går in på velo's hemsida:

http://www.funsportmountainbike.com/

MVH / Calle
 
Begagnat?

Förresten - för 15.000 kan du säkert kliva in på en bra mycket bättre modell hos både Cannondale eller Kona om du kollar på begagnatmarknaden!

MVH / Calle
 
Specialized Stumpjumper

Vill bara göra ditt val lite svårare genom att lägga till Specialized Stumpjumper -04 i din lista. Den står sig bra mot Cannondalen och Konan. Den har en superfin Fox Float 80RL dämpare med lockout. Enda kompromisserna på cykeln är bromsarna (avid sd-3r) och fälgarna (Mavix 221). Väntar bara på varmare väder nu så jag kan ut och hårdtesta den ordentligt.
 
Kona

Jag har kört Kona (Exposif) i närmare 2 "säsonger" och är mycket nöjd med den. Bra kvalitet, sen är Kona numera prisvärda.

Kona har bra geometri och "körglädje" ingen direkt slump då de utvecklar/testar dem i British columbia i Canada som har rätt "grymm" terräng.

/Anders
 
C-dale vs. Kona

Jag har kört sönder två Kona-ramar (av två) och ingen C-dale-ram (av två). Så för mig är kvalitetsvalet på ramen redan avgjort. Det är fördel C-dale.

Gafflarna på C-dale är lite udda men är synnerligen kompetenta. Det finns allt mellan 80mm till 115mm på MTBerna. Så det räcker till mer än väl om det är en hardtail du tittar på. Funktionen på C-dale-gafflar är överlägsen (anser jag). Har nog aldrig kört på bättre XC-gaffel än Fatty Ultra DL. Dessväre är servicen på gafflarna lite av den svaga punkten på C-dale. Det är lite knivigt att få service på dem.

Kona... nja... mest image och tuffa dekaler.

Stalle
 
Specialized

Hej!
Kan bara hålla med om att Stumpjumper måste med på listan om du vill ha en cykel i 15 000 kr klassen. Jag är mycket nöjd med min.
Ha det/Krille
 
Jag har en F600 och är mycket nöjd. Tävlar inte (annat än ett och annat motionslopp) men använder lock-out funktionen ofta, så snart det börjar gå uppför. Som det känns nu så skulle jag aldrig byta till en hoj utan lock-out.

Per>> Hur gör man för att lära sig att trampa utan gung. Jag upplever att det går att få bort det mesta gunget när man sitter ner genom att rundtrampa riktigt men när man står, hur gör man då?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
Avslutat1001 Kona Caldera / Kona Cider cone Mountainbike 9
jojken2 Är Kona Caldera så bra som alla säger? Mountainbike 23
realout Kona Unit? Mountainbike 2
angr Säljes: Kona Explosif -02 Mountainbike 2
avslutatmedlemskap150217 Kona Mountainbike 5
MTB Kona säljes Mountainbike 0
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
jtl Mavic 517 eller 618?!? Mountainbike 3
Steele Vevparti och drevkasett, XT eller annat? Mountainbike 2
Avslutat1001 Stel, hel- eller halvdämpad? Mountainbike 12
zzeezz Vandringsled eller MTBled?? Mountainbike 48
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
Kung Stalle SAMS... Bra eller dåligt? Mountainbike 3
Thompaa hängselbyxor eller vad.. Mountainbike 10
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
Shockstone XC heldämpat...eller? Mountainbike 10
nille wcr eller extreme Mountainbike 1
walkerboh Gripshift eller? Mountainbike 6
olaq KHS Team ST / Hardtail eller softtail? Mountainbike 3
qpg Tävling eller motion...? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.