Komprimering av tält

Hej,

Är det någon som kan rekommendera en kompressionspåse som passar bra till ett Nallo 3? Just nu är det lite för stort för min Exos 48 och jag vill helst inte byta ryggsäck.

Någon annan kanske redan har skrivit det, men Nallo har en metallbåge till ventilationen och jag är inte helt säker på att det är så lyckat att klämma ihop den hur som helst... Det går ju alldeles utmärkt att ha tältet under topplocket (även med regnskydd), men det kanske du vill undvika?

Någon annan kanske redan har skrivit det, men Nallo har en metallbåge till ventilationen och jag är inte helt säker på att det är så lyckat att klämma ihop den hur som helst... Det går ju alldeles utmärkt att ha tältet under topplocket (även med regnskydd), men det kanske du vill undvika?

Hmm.. jag läste bara lite snabbt på Hillerbergssida där det står att det gå att komprimera men att de inte säljer några sådana påsar. Stod dock inget specifik om de olika modellerna. Jag har testat att lägga det under topplocket men tyckte det kändes väldigt otympligt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Har man styvare detaljer i tältet kan man oftast greppa ihop dom samlat med handen och lägga allt i botten eller toppen på kompressionsäcken för och få koll och sedan komprimera.

Tältet kanske inte är helt logiskt och kan vara lite i ordning när man skall fluffa ut det
men då slipper man problem med småstag och så

Jag komprimerar mitt Kaitum utan problem. Metallbågen i ventilerna kan bli lite krokig, men den är så mjuk att jag inte tror det är nån fara. Alltså jag tokkomprimerar inte, jag drar bara åt lite lagom. Pinnar och stänger packar jag naturligtvis för sig.

Varesig man rullar hårt och viker in i egenvikt ficka eller brukar kompretionspåse gäller det att detaljerna i tältet ligger rätt. Isydda hörnpinnar kan annars sticka sönder dukarna t ex. Själv brukar ego första metoden. Försöker man uppnå lättvikt gäller det att reducera. Inrullade stänger och tältspikpåsar har vållat många punkteringar av tältduk. Håll isär.
go tur

Jag komprimerar mina Hilleberg tält när jag vandrar, men inte vid långtidsförvaring. Dock brukar jag förvara alla stänger och markpinnar inuti det hoprullade tältet dvs jag komprimerar bara på omkretsen, inte längden vilket skonar de insydda metalltrådarna.
Använder ett kompressionsfodral från ett Caravan Kaipak tält som jag använt sedan urminnes tider, lika långt som HB's original tältpåsar men med 3 kompressionsremmar för att minska omkretsen. Liknar lite detta fodral från Fjällräven, men med 3 kompressionsremmar:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=37627

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips