Kompiskoll, nödvändigt?

Om vi håller oss till KK kan jag tycka att handske för säkringsmannen kan ingå i KK (åtminstone en aktiv bedömning om varför man inte ska ha handske) när man ledklättrar. Ledklättring kan innebära mycket större brännskaderisk än topprep inomhus.

Jag har sjalv varit med om en olycka dar jag foll ner i backen utan att sakringskvinnan markte det pga hon hade pa sig handskar. Hon kande helt enkelt inte att repet slant ivag. Sa jag ar sjalv lite skeptisk till handskar... Nu var det inte sa hogt och landnigen var en slat sluttande bergvagg, men det var tillrakligt for att min rygg skulle strackas ut ordentligt och forstora resten av klatterresan...
 
Jag kollar alltid, men gör det obemärkt om jag litar på kamraten. Mycket av det man gör när man knyter in sig går ju att göra på autopilot, så man har ju tid att kolla att kompisen gör rätt medan båda arbetar. När kompisen sedan börjar fippla med nåt oviktigt (typ leta efter skruvkarbin nånstans bak på selen) kan man kolla att man själv har gjort rätt. Tar ingen tid, men ger ändå god säkerhet.

Om jag inte litar på kamraten så håller jag bättre uppsikt genom hela processen, och om något verkade bli fel, eller bara såg lite osäkert ut, så kollar jag. Om nåt är i vägen (typ lite kläder som hänger över selens spännen), så flyttar jag på det så att jag kan se ordentligt. Men det är väldigt sällan som jag står och rycker i kamratens grejer.

Jag har blivit påkommen en gång med att inte ha skruvat åt min skruvis. Sedan dess frågar den klätterpartnern säkert 70% av gångerna, efter att jag sagt "säkring klar", om jag verkligen har skruvat åt. Just den missen har gjort att jag numera automatiskt känner efter att skruvisen är låst samtidigt som jag säger "säkring klar".

Jag har själv varit med om en olycka där jag föll ner i backen utan att säkringskvinnan märkte det pga hon hade på sig handskar. Hon kände helt enkelt inte att repet slant iväg.

Det kan väl inte ha hänt med bromshanden på rätt ställe? Okej att man kanske kan glida sakta ner om det är tung klättrare och tunna rep, men inte sjutton faller du om bromshanden befinner sig där den ska och repdimensionen är vettig?

Min erfarenhet är att vettig kombination av repbroms, repdimension och klättrarvikt gör att repbromsen låser om bromshanden befinner sig nere vid låret, även om man bara har lös kontakt runt om repet.
 
Det var en uppmuntrande tråd detta. Jag är pro-kamratkontroll, men ibland klättrar jag med kamrater med lång och gedigen erfarenhet som utan vidare klättrar upp på insteget när jag fortfarande har selen vid knäna, jag brukar skynda mig och försöka hinna klippa i bromsen när första kilen är lagd. (vilket ibland innebär att jag har gott om tid.)

Jag är alltså då tillräckligt mesig för att inte tvärvägra att delta i det beteendet och gör väl vad jag kan för att ändå kolla kompisen, samt åtminstone dubbelkolla mig själv..

Det du beskriver Mezzner, tror jag är det beteende som faktiskt resulterar i att många "erfarna" klättrare skadar sig. Jag tror inte att folk slarvar med KK pga. att spara lite tid, utan det handlar mer om en form av nonchalans. Och har man klättrat ett tag, så blir det hos vissa nästan en prestigefråga att man minsann inte behöver kamratkolla som om man vore en nybörjare.

Din kamrats beteende är minst sagt riskfyllt. Så länge som det är hon som klättrar är det en risk hon tar, vilket inte är en ursäkt i sig, men man kan bara hoppas att hon har mer respekt för din säkerhet och ditt liv när hon ska säkra dig.

Mvh /Joel

Ursäkta att jag spelar er ett litet spratt. I inlägget står det ingenstans vilket kön Mezzners klätterkompis har, men jag och säkert många andra utgick nog från att det är en kille. Ville bara se hur ni reagerade om man skrev hon. Hoppas ingen blev alltför arg, inte heller du Mezzner. :)
 
Jag håller förstås med om vad du säger, Polarnatt. Och vilket kön det är på min kamrat har ingen betydelse, det är heller inte bara en, specifik, kamrat.

Men just detta att jag skulle få tillfälle att sträcka fram handen och klämma på HMS-grinden, eller att kamraten skulle göra samma när jag säkrar, det är liksom av nån anledning lite "för mycket" för en del.
Jag vet faktiskt inte varför.


(När jag klättrar med kamrater som är pro-kk, så händer det i och för sig att säkraren själv tydligt (för den andre) trycker på sin egen grind, så att det klickar, varvid vi anser detta moment vara avklarat.)
 
Finns ingen anledning att inte göra KK, tycker jag. Om en av världens bästa klättrare kan glömma att knyta in sig (t ex Lynn Hill), så kan vem som helst göra det.

Inte så att vi, när jag klättrar, rycker i varandras grejer. Men den som klättrar visar knuten, hur den är trädd och att den är åtdragen. Och den som säkrar visar hur karbinen sitter, att den är låst, och hur repet sitter i bromsen. Tar max 5 sekunder.

Och, framförallt reagerar jag på att det var en okänd person som skulle klättra med en (relativ) nybörjare, som ifrågasatte kollen. Då om någonsin vill man väl få lite koll på vad den andra sysslar med. Om inte annat så av ren självbevarelsedrift.
 
Ja verkligen, hade jag varit honom i den situationen hade jag inte litat på mig själv, så att säga :p

Gillar iallafall hur många positiva svar man får om KK, trots att jag är ny i sporten krävs det inte så mycket sunt förnuft för att förstå att det ändå är viktigt med någon form av kontroll.
 
säkerhetsrutiner är något man ska nöta in när omständigheterna är ordnade, så att de sitter i ryggmärgen när omständigheterna inte är lika ordnade (frusen, trött, tidsnöd, mörkt).

det är ju i det senare fallet det är störst sannolikhet för fatala misstag.

vid klättring är ju sannolikheten för fatala misstag inte ens försumbar när omständigheterna är ordnade heller, vilket borde tala ännu starkare för att alltid göra kamratkontroll.

det är ett professionellt förhållningssätt, helt enkelt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.