Kombinera löpträning och vandring?

Löpträning och vandring belastar, antar jag, ungefär samma kroppsdelar. Frågan är hur "härjad" man blir av ett par dagars vandring med packning? Bör man vila länge (~1 vecka) efter ett par dagars vandring, eller kan man köra på med långdistansträning? Ni som både vandrar och löptränar, hur kombinerar ni?

Det är trevligt att vandra och jag gör det gärna så mycket jag har möjlighet till. Frågan är hur bra det går att kombinera med någorlunda seriös löpträning? (3-4 mil i veckan)
 
Generellt brukar man säga att man ska undvika att belasta för tidigt efter träning som genererat mjölksyra, gärna vila 12-24 tim. Efter långpass/vandring däremot ser jag inget hinder. Däremot kan du säkert känna dig lite stel, men det är väl bara att gå ut lugnt. Se till att äta bra när du vandrar bara, så inte kroppen ligger på halvsvält när du drar iväg och springer.

Långdistansare kör ju gärna ett långt pass/vecka med låg puls, och din vandring måste väl bli något slags variant av denna träning. Själv byter jag ofta ut långpasset mot turskidåkning, cykelutflykt, vandring med ryggsäck etc.

Men du måste avslöja hur du har tid att vandra en massa! Det tipset borde stå i varje nummer av fitness-tidningarna!
 
Tid

Jag tänkte framförallt på hur benhinnor, muskler etc kan belastas av vandring. Om man är bra grundtränad borde det dock inte vara något problem.

Och tid, tja... det har jag nog inte mer än någon annan. Snarare funderade jag väl på om det är meningsfullt att försöka planera in ett flertal vandringar under vår och sommar, eller om man ska hålla igen och fokusera på löpträning, med hänsyn till skaderisk.

Ett år sprang jag St Eriksloppet ett par dagar efter hemkomst från en vecka på Kebnekaise. Det var inte jättelyckat...
 
Om du verkligen tränar inför något viktigt lopp, så kanske det är en idé att hålla igen med vandringarna. Jag trodde det handlade om kortare helgturer kontinuerligt under hela året, men det gällde alltså snarare enstaka längre turer under träningssäsongen?

Du får väl prioritera. Antingen går du lugnare vandringar, eller så satsar du inte så våldsamt på löpningen. Eller så kör du både och, det fungerar nog för de flesta. Skaderisk och återhämtning är en väldigt individuell sak. Elitskidåkare t ex kan ju köra flera långa tävlingar med någon dags mellanrum under vintern, vilket definitivt skulle knäcka mig.

För egen del kan jag bara säga att min benhinneinflammation pga löpning, förvärrades av årets fjälltur, trots att jag åt en karta antiinflammatoriska.
 
Right on

Just det, jag undrade snarare över effekterna av att lägga in tex en veckas vandring 1-2 månader före ett längre lopp. Långa turer kan ju som bekant slita en del på tex benhinnor, särskilt om man bär lite packning med sig.
 
Lopp

Inga lopp planerade än så länge, men ett par halvmaror och Lidingöloppet brukar det bli. Kanske något längre också.
 
bigfoot; sa:
Löpträning och vandring belastar, antar jag, ungefär samma kroppsdelar. Frågan är hur "härjad" man blir av ett par dagars vandring med packning? Bör man vila länge (~1 vecka) efter ett par dagars vandring, eller kan man köra på med långdistansträning? Ni som både vandrar och löptränar, hur kombinerar ni?

Det är trevligt att vandra och jag gör det gärna så mycket jag har möjlighet till. Frågan är hur bra det går att kombinera med någorlunda seriös löpträning? (3-4 mil i veckan)

Jag gör i regel två turer varje sommar, en längre
kontinental (senaste turerna var 18, 21 och 31 dagar),
en kortare i Norge (12, 13, 8 dagar). Jag är
övertygad om att jag inte tappar så mycket
kondition, snarare tvärtom, p g a avsevärda
höjdskillnader. Möjligen påverkas min kondis av att
jag går ned en del i vikt.

Jag har gjort till regel
att aldrig bära mer än 16 kg, och oftast
bär jag mindre (jag väger mellan 67 och 72
kg, som mest på vintern).
Jag känner inte att benhinnor
e.d. påverkas nämnvärt. Däremot sysselsätts
delvis andra muskeler och när jag börjar
springa hemmavid, efter kanske 4-5 veckors uppehåll,
kan det kännas stumt och stelt
i början. För den som har höga anspråk på träningen
och siktar på krävande lopp är väl det ett avbräck.

Men om dina turer är korta kan jag inte tänka mig
att du tappar något alls. Tvärtom kanske du gynnas av omväxlingen.
 
en vilodag

Har jag varit på fjällvandring brukar jag inte springa dan efter,hellre då paddla eller åka rullskidor,men sen brukar jag springa.
Det brukar gå lätt...(något lägre kroppsvikt och ingen ryggsäck).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.