Kolmonoxid, hur gardera sig?

De enda tillfällen då jag inte använder köket i tältet är när temperaturen är så hög att det blir för varmt i tältet med köket igång. Jag använder mycket ofta köket som värmekälla i tältet. Kastruller med flänsar använder jag inte. Jag anpassar ventilationen i tältet när jag använder köket.

Det händer ibland på mornarna att jag kokar upp kaffevatten i absiden på mitt lilla enpersonstält. Inte optimalt förståss, och det blir jättevarmt i tältet på några sekunder, men att det skulle finnas risk för kolmonoxidförgiftning på ett par minuter har jag aldrig tänkt. Tycker inte det låter rimligt.

Jag har ett Hilleberg Nammatj 3 GT, har alltid använt en Heatpal, som jag sätter i absiden när jag är ute på hösten, har alla ventilerna öppna, jag tänder den, när vi ska gå och lägga oss, den brinner under natten. Har aldrig varit några problem, många använder Heatpal i båtar och husvagnar, som uppvärmning.

Fotogen och bensinkök har använts av erfarna fjällpersoner och inuiter för att få varmt i tält. Jag vet inte om det har varit vanligt att låta köket gå när man sovit.

Min respekt för kolmonooxid och tältbrand har ökat successivt under tre decennier. Numera händer det vid riktigt busväder att jag använder köket inne i ett tunneltält eller kupoltält när innertältet inte är rest.

Storrökare kan ha rätt höga nivåer av kolmonooxidhemoglobin.

Vid bränder inomhus är det inte ovanligt att kolmonooxid blir dödsorsak. T o m en kolgrill på en altan kan orsaka kolmonooxidförgiftning hos någon som sover inomhus intill med öppet fönster.

Vore intressant och skrämmande att ta del av utredningar om inträffade olyckor.

Thure

Senast ändrad:
Händer väl att man lagar mat i tältet med Gasdrivet Trangia vid skitväder.

Absiddörren minst halvöppen, ventilationen öppen.

Hur bra tält ventilerar påverkas sannolikt kraftigt om tältduken går enda ner mot marken jämfört med ett för ett 3 säsongers tält där det ofta finns markant glipa mellan mark och tältduk där vindförhållanden då påverkar mera.

Sen är ju riskerna väldigt små och det är väldigt sällan något tragiskt inträffar på grund av matlagning i tält i Sverige.

Senast ändrad:
Är man orolig kan man ju ta med sig en varnare på turen, blir ju en billig livförsäkring. Finns det speciella för uteliv kanske?
Jag får upp många rimligt små, och med flera års batteritider, när jag söker på "kolmonoxidlarm bärbart". Skulle absolut ta med ett sådant på kalla turer med tätare tält och mycket snösmältning.

Jag brukar i jobbet kontrollera tryckkärl och kryper då in i slutna utrymmen. Förutom skyddsmask har jag en gasmätare som mäter flera olika gaser, för mitt eget skydd alltså.
Det vore intressant att testa ett gaskök i absiden med mätaren igång.
Men…det är bara en tanke…

Jag brukar i jobbet kontrollera tryckkärl och kryper då in i slutna utrymmen. Förutom skyddsmask har jag en gasmätare som mäter flera olika gaser, för mitt eget skydd alltså.
Det vore intressant att testa ett gaskök i absiden med mätaren igång.
Men…det är bara en tanke…
Det skulle vara intressant om du kunde utföra ett sådant test i tält eller begränsat utrymme, utan att utsätta dig själv för fara.

Jag får upp många rimligt små, och med flera års batteritider, när jag söker på "kolmonoxidlarm bärbart". Skulle absolut ta med ett sådant på kalla turer med tätare tält och mycket snösmältning.
Ja, kanske är mest för vintersäsongen då? Jag är inte ute så mycket den perioden så kanske är onödigt.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg