Kolmonoxid, hur gardera sig?

Startar en ny tråd för att inte blanda allmäna resonemang med aktuella olycksfall.

Vi vet väl alla att det är riskabelt att köra någon form av kök eller liknanade i bristfälligt ventilerade utrymmen.
Samtidigt, handen på hjärtat, vem har inte någon gång kört ett friluftskök i tältet eller vindskyddet när vädret är som det är?
Koloxidförgiftning är en verklig risk, men det är nedkylning också.

Så låt oss samla konkreta och realistiska råd (även för ovana vandrare/skidåkare) hur man kan minimera risken för CO-förgiftning, även när vind och nederbörd gör rådet "kör bara köket utomhus" orealistiskt.

Finns mkt i tidigare trådar.

Medvetenhet om problemet och att halten CO ökar med kastrull på brännaren speciellt med fläns på kastrullen är en bra början.

Inte elda för att få upp temperaturen inne i tält eller stuga om inte man har skorsten eller rököppning i toppen av tältkåta.

CO larm kan övervägas.

Thure

Finns mkt i tidigare trådar.
Jo jag vet, men det känns värt att samla kunskapen på ett ställe.
Särskilt värdefullt vore det med fall där någon faktiskt har löst ut CO-larmet. (För jag antar att alla som är medvetna nog om faran för att ha ett sådant också vidtar andra normala försiktighetsåtgärder.)

Värt att nämna är att tobaksrökare redan har en del CO i blodet pga rökningen och därför lättare drabbas av CO-förgiftning t ex vid användning av kök i tält.

Det bästa rådet är väl att försöka stänga till så lite som möjligt, öppna all ventilation som finns i tältet, försök ha en glipa i dörren.

Och sen inte köra köket mer än nödvändigt.

Så länge tältet skyddar mot vind och man har vettiga kläder bör nedkylning inte vara nåt konkret problem under den korta stund man lagar mat.

Jag har under mina 17 år ute aldrig lagat mat i tältet.
Det gör jag under tarp.
Skulle man få för sig att laga mat i tältet, om än väldigt välventilerat
så tänk på att viss del CO kommer ändå att finnas i blodet och det tar ca 12 h
innan det som hamnat i blodet minskar.
Att laga mat 1 gång i ett välventilerat tält är en mindre risk.
Att göra det 2 gånger inom 12 h ökar risken markant.
Mitt råd skulle vara att inte laga mat i tältet eller annat litet utrymme.

Skulle man få för sig att laga mat i tältet, om än väldigt välventilerat
så tänk på att viss del CO kommer ändå att finnas i blodet och det tar ca 12 h
innan det som hamnat i blodet minskar.
Att laga mat 1 gång i ett välventilerat tält är en mindre risk.
Att göra det 2 gånger inom 12 h ökar risken markant.
Mitt råd skulle vara att inte laga mat i tältet eller annat litet utrymme.
Det där var bra att veta, hade jag inte vetat annars.

Jag har under mina dryga 50 år ute säkerligen lagat 90% av frukostarna och middagarna i tält (absiden) eller snöbivack. Har aldrig haft känning av något eller ens funderat på saken. Köken jag använt har varit Trangia med sprit, gasol eller KAP-brännare.

Min far och min vandringskamrat eldade bensinkök i tältet, bägge klarade att bränna upp tält. Själv har jag bara eldat inne i tältet när ventilationen var fixad. Har sett rersultaten av isbelagda tält och brinnande kök. Alltid tråkigt när vintercampare går åt.
Följ kökstillverkarnas rekommendationer.

go tur

Jag har under mina dryga 50 år ute säkerligen lagat 90% av frukostarna och middagarna i tält (absiden) eller snöbivack. Har aldrig haft känning av något eller ens funderat på saken. Köken jag använt har varit Trangia med sprit, gasol eller KAP-brännare.
Lika här och gissar du är mycket medveten om risken vilket räddar oss.

Jag är så frusen av mig att jag faktiskt oftast lagar mat i tältabsiden. Jag är noga med rutinerna och det har gått bra hittills, men jag kör inte köket längre än enstaka minuter - resten av "matlagningen" tar grytmysaren hand om. Jag skulle absolut inte långköra köket för t ex snösmältning med absiden ens halvstängd. Möjligen riggad som veranda.
  • Kroppen inne i tältet, nedbäddad i varm dunsovsäck med dunjackan på överkroppen (måste ju sticka ut armarna för matlagningen).
  • Köket ute i absiden.
  • Ytterdörren riggad som veranda, vid ösregn igendragen bara i övre halvan.
  • Toppventilen alltid öppen, kollar att det är "drag" på luften i absiden.
  • Snabba uppkok, bara så länge som det krävs för att koka upp någon halvliter vätska.
  • Ingen värmeväxlare på kastrullen.
  • Kollar lågans färg, dvs att den får tillräckligt med syre för fullständig förbränning.
  • Kök köket endast på kvällen.
  • Vädrar efter matlagning.
  • Använder inte köket eller annat som brinner som värmekälla.
Här finns många av anledningarna till att jag vill ha ett tält med rejäl toppventil, stor öppning längs långsidan och dörr som går att rigga till verandatak.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg