Kolbullar!

Dela med er av era bästa recept på kolbullar. För de som aldrig tillagat en kolbulle över brasan är det hög tid :).

Själv brukar jag ta lika delar kornmjöl och vetemjöl. Ordentligt med salt och vatten efter behag.

Mycket fett i pannan och salt fläsk i mindre bitar. När fläsket är stekt åker smeten på och kolbullen serveras med hemmagjord lingonsylt.

/Mattias
 
Det har jag aldrig provat men det börjar nog bli hög tid att göra det !
Funderat många gånger men aldrig fått tummen ur ..........................
 
Jag brukar ta olja, vetemjöl, vatten, stekt bacon och salt i en petflaska så det bara är att hälla upp i stekpannan och naturligtvis servera med sylt.

Hur länge håller sig en sån sats tror du?
 
Nu vintertid är det ju lungt, men man har egentligen ingen brådska att blanda vattnet med mjölet.. Kör ner mjöl + salt i en nalgene eller nått och tillsätt ljummet vatten när ni kommit fram och ska köra igång.
 
Dela med er av era bästa recept på kolbullar. För de som aldrig tillagat en kolbulle över brasan är det hög tid :).

Själv brukar jag ta lika delar kornmjöl och vetemjöl. Ordentligt med salt och vatten efter behag.

Mycket fett i pannan och salt fläsk i mindre bitar. När fläsket är stekt åker smeten på och kolbullen serveras med hemmagjord lingonsylt.

/Mattias

Gjort det en gång och vi tog vetemjöl, vatten och lite salt. Blandade och hällde över nystekt bacon direkt i pannan. Gott och enkelt.

När jag tänker efter så var nog miljön den bästa kryddan :). Men lingonsylt ska testas!

//J
 
Hmmm

Som barn blev jag bjuden av en av de annorlunda som bodde i koja i skogen, snäll, plirig och vänlig gammal man. Det var fett och jag kan ännu återförnimma doften av rök och våt skog samt ljudet av en spillkråka...
Nej jag har ingen åstundan att göra igen....
//J
 
kolbullar, som skånsk äggakaga fast sämre.. ungefär som att äggosten är den småländska ostkakans äckliga kusin.. man ska inte låta folk längre upp än småland göra mat, antingen puleriserar dom det till puré eller så ska dom ha i bark o skit i maten.. egentligen så borde en tjokk skåning övervaka all matlagning så att det blir ordentligt gjort..
 
kolbullar, som skånsk äggakaga fast sämre.. ungefär som att äggosten är den småländska ostkakans äckliga kusin.. man ska inte låta folk längre upp än småland göra mat, antingen puleriserar dom det till puré eller så ska dom ha i bark o skit i maten.. egentligen så borde en tjokk skåning övervaka all matlagning så att det blir ordentligt gjort..

Ett landskap där man spritsar sötad frigolit på spett och kallar det för kaka bör nog ligga lågt ;)
 
Det ska vara mycket fläsk och flott när man lagar mat.
Gärna palt och riktig pannkaka (dvs ugnspannkaka, inte några tunna stockholmspannkakor).
Palten får gärna vara gjord av renblod och till det kan man ha välkokt renkökt med mycket fett.
Lägg till lite ister på detta så lägger sig allt som bomull kring hjärtat som skydd.

Med viss ironi......
 
Hej, här mitt recept:
Kolbullar
6 personer
400 gram rimmat sidfläsk
1 liter vatten
5,25 dl vetemjöl
1,75 dl kornmjöl
salt
Vatten mjöl rörs till jämn smet.
Stek det cm tärnade fläsket knaprigt
Blanda smeten med fläsktärningarna, och forma till plättar.
Grädda i stekpanna tills de får gyllenbrun färg, servera med lingonsylt.
Peter
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.