kokkärl i stål?

Om det stämmer, att finska försvaret köpt upp en massa duossal-kastruller
så blir det ju ännu märkligare att man slutat tillverka dem.
Nja, nu var det så här:
Det finska försvaret (som ju fortfarande finns kvar, till skillnad från det svenska) beställde visst 3000 Trangia 25 DuoSSAL för leverans senhösten 2013 - och då hade ju tillverkningen varit nerlagd i flera år redan. Detta på grund av problem med att få tag i råmaterialet, och den lilla marknadsnichen. Trangia får dock tag i en version av DuoSSAL som är marginellt annorlunda än den tidigare versionen - och får klartecken av finnarna att använda den nya materialversionen. Så de tillverkar inner- och ytter-kastruller i DuoSSAL (OBS! inga stekpannor) så att de kan fylla och leverera den finska ordern. Naturligtvis gör de en liten överupplaga för att kunna hantera ev. garanti- eller andra problem. Det är den överupplagan som det under det senaste året gått att beställa kastruller från, vid direktkontakt med Trangia i Trångsund. Alltså bara 25:eek:r, och endast kastrullerna... Så fick jag det berättat för mig vid ett telefonsamtal med en kille hos Trangia strax efter nyår i vintras.

Jag är rätt övertygad om att den kund som lägger en order på 3000 DuoSSAL-27:eek:r får den också, om de är en stor återvändande kund...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips