Ett ägg har tydligen 63 g som medelvikt.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Koka ägg i mattermosen
- Trådstartare NJUTERISOLNEDGÅNGEN
- Start datum
Betalt samarbete
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vad händer när ägg koagulerar?
Proteinet i vitan koagulerar och drar till sig små partiklar som grumlar massan, äggvitan blir vit. Äggulor stelnar vid 65-70°C, men temperaturen höjs beroende på vad äggulorna blandas med. Blandat med stärkelse som potatismjöl, höjs koagulereringsnivån till ~85°C.
När koagulerar ägg ? - FrågorOchSvar (fragorochsvar.com)
Proteinet i vitan koagulerar och drar till sig små partiklar som grumlar massan, äggvitan blir vit. Äggulor stelnar vid 65-70°C, men temperaturen höjs beroende på vad äggulorna blandas med. Blandat med stärkelse som potatismjöl, höjs koagulereringsnivån till ~85°C.
När koagulerar ägg ? - FrågorOchSvar (fragorochsvar.com)
HasseQ
Avslutat
Det där är för enkelt. Vatten, gulan och vitan har olika värmekapacitet, dvs det krävs olika mkt energi att värma 1g en grad C....
avslutat_medlemskap_20-11-23
Avslutat
Borde gå snabbare att knäcka ner äggen direkt i termosen isf. Pocherade.
Borde gå snabbare att knäcka ner äggen direkt i termosen isf. Pocherade.
Men då kommer diskproblemet.
Aktuellt
Politisk reklam
Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!
avslutat_medlemskap_20-11-23
Avslutat
Har provat att pochera hemma i micron.
Lite vatten i en kopp, i med ägget och sen 1 minut på full effekt.
Resultaten blir sådär, ser finare ut på Youtube, men går snabbt att tillaga sin frukost - Toast, sallad, bearnaise och ett slemmigt ägg.
Kör man bara liiite för länge så sprängs äggulan, man kan picka den tror jag, men vill inte att den rinner ut.
Lite vatten i en kopp, i med ägget och sen 1 minut på full effekt.
Resultaten blir sådär, ser finare ut på Youtube, men går snabbt att tillaga sin frukost - Toast, sallad, bearnaise och ett slemmigt ägg.
Kör man bara liiite för länge så sprängs äggulan, man kan picka den tror jag, men vill inte att den rinner ut.
Vad är grejen med att koka ägg i temos? Verkar krångligt. Är det för att spara bränsle kan man väl koka upp äggen i kastrullen och sen svepa in kastrullen i en ylletröja eller nåt. Vattnet måste ju ändå kokas upp. Eller är det typ -40 °?
Liknande trådar
Dela: