Koka ägg i mattermosen

Som vanligt är man inte först med en ide.
Hur lång tid skulle det ta att koka ägg i en mattermos?
Mängden vatten, storlek på ägg påverkar.
Borde bli någon jämviktsförhållande. Vikt och temperatur på ägg mot vikt med kokande vatten.

Wikipedia
Äggulor koagulerar (stelnar) vid 65–70 °C men temperaturen höjs beroende på vad äggulorna blandas med. När man blandar äggulor med stärkelse (exempelvis potatismjöl) så höjs temperaturen då äggulorna koagulerar till 85 °C. Äggvita koagulerar vid 60–65 °C.[3]
 
Min test blev så där. 1/2 liters matThermos, 2 ägg och vatten från vattenkokaren. En timme senare är äggulan fin men äggvitan simmig.
 
Var termosen förvärmd? Annars sjunker temperaturen inledningsvis rätt snabbt när det försvinner energi till att värma upp termosen.

När jag ska ha en termos med choklad med så brukar jag fylla termosen med kokande vatten först och låta stå en stund, innan jag tömmer ut det och häller i chokladen.
 
Var termosen förvärmd? Annars sjunker temperaturen inledningsvis rätt snabbt när det försvinner energi till att värma upp termosen.

När jag ska ha en termos med choklad med så brukar jag fylla termosen med kokande vatten först och låta stå en stund, innan jag tömmer ut det och häller i chokladen.
Skillnaden mellan att förvärma termosen och inte är ganska låg. I praktiken pratar vi om enstaka grader celsius.
 
Ja, men skillnaden i koaguleringstemperatur mellan gula och vita är ju just några enstaka grader celcius.

Men jag ställer mig lite frågande till siffrorna som presenterades ovan, för jag har läst att argumentet för att inte koka ägg sous vide är att gulan stelnar vid lägre temperatur än vitan (vilket ju verkar stödjas av experimentet), så med sous vide är det i princip omöjligt att få lös gula och fast vita. Vill man ha lös gula och fast vita är det snarare hög temperatur och kort koktid som gäller.

Men temperaturerna som anges kanske är när de börjar koagulera, inte när de blivit fasta?
 
Många kul ideer här... När man kokar som vanligt är det 100 grader i 5-7 min. I en mattermos är det 70-90 grader i x minuter ? Bara att prova. Klart att vattentemp sjunker i en termos och om man sen slänger i några kalla ägg....
Blir säker bättre om man toppar upp med mer kokande vatten efter några minuter.
 
Inte för att jag själv skulle bära på vare sig ägg eller mattermos... men varför inte koka upp äggen med det vatten man ändå kokar upp, och lägga/hälla bägge i termosen samtidigt? Visst blir vattenkokningstiden en aning längre eftersom äggens massa tillkommer, men tiden i termosen i gengäld kortare, plus att risken för att jämviktstempen i termosen stannar under koaguleringspunkten försvinner nog helt i praktiken (om man nu inte har en urkass termos i a f).
 
Jag förstår inte hur det inte kan fungera i mat-termos. Det är ju bara att koka upp vatten med ägg i och sen ta av kastrullen från plattan så bli äggen klara på en kvart ungefär. Så om det verkligen inte fungerar måste det nog bero på värmeförlust när du häller över vattnet till termosen. Det skulle kanske fungera bättre med en grytmysare?

Ju mer vatten du har i förhållande till ägg, desto mer hårdkokta blir äggen. Så ta i färre ägg/mer vatten om du vill ha äggen mer koagulerade.

Och ha i äggen i vattnet när du kokar upp det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.