Kok eller bryggkaffe

Ja Ja, gör det kaffe du gillar, man behöver inte bry sig om alla koststudier som kommer ut. Men rödvin och Toblerone är nyttigt har jag hört, kör nog på det i fortsättningen.
 
Allt beror på situation & sammanhang enligt mitt tycke.
Hemma funkar bara bryggkaffe men ute på tur i naturen vill jag bara ha kokkaffe!
Bäst blir kaffet på tur om jag kokar det över öppen eld.
Placebo? Självklart!! :cool: Men det är så jag vill ha det.

YMMV!! ;)
 
Puu man blir inte klok på hur man ska leva.

Det är inte lätt att göra koststudier. Och det är svårt att tolka resultaten. Journalister vill ha rubriker och feltolkar oftast resultaten.

Vad gäller nyttigheten av kaffe så utgick forskarna från att kaffe var skadligt. Men vartefter resultaten från olika studier har kommit in så verkar kaffet ha en svagt positiv effekt. I Sverige har frågor om kaffe varit med i Västerbottens Hälsoundersökningar nästan sedan början. Man har haft med frågor om såväl kokkaffe som bryggkaffe.
Studier har gjorts på detta material. Initialt fick man positiva effekter av kokkaffe. Detta tolkade forskarna som att det var en livsstilseffekt, dvs att det var en större andel friluftsmänniskor som drack kokkaffe och att friluftsaktiviteterna var det som gav utslag.
I en bröstcancerstudie visade sig bryggkaffe ha en svagt skyddande effekt mot bröstcancer. Forskarna tror att detta hänger ihop med de antioxidanter kaffe innehåller.
I dagsläget utgår inte forskarna längre från att kaffet är skadligt, det verkar vara svagt positivt.

länkar



/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.