Körriktningsvisare och framlyse

Flanell,
Du nämner att rödblinkande sken är förvirrande för att det är ett obekant sken. Om fem år kanske det är standard att ha blinkande i bak, kommer det då vara förvirrande eller irriterande? Jag är yrkeschaufför och tycker att det är jättebra när cyklister har blinkande sken i bak, särskilt när det är dålig gatubelysning. Jag tycker att en cyklist med fast sken liggandes i en körbana bakom en bil kan vara riktigt svår att se.

Ser jag däremot att det blinkar så fattar jag direkt att det är en cykel, just för att jag är van vid det. Jag kör runt i Stockholm och där har fler och fler blinkande, idag vill jag nog påstå att åtminstone hälften av alla cyklister med lyse hade det.

Vad jag däremot tycker är irriterande är dessa bråttomcyklister som nämns på första sidan. De som ska upp och ned för trottoarer, mellan bilar, korsar heldraget och kör mot enkelriktat. Särskilt eftersom jag kör ett större fordon med noll sikt i döda vinkeln.

Jag är för övrigt cykelpendlare själv, med blinkande sken i bak (något nedåtriktat för att inte blända) och körriktningsvisare modell rak arm åt det håll jag ska svänga.

Det låter som att du medvetet struntar i att det du gör, förutom att vara irriterande och en säkerhetsrisk, är olagligt! Blanda inte in de blinklampor som är på väg att godtjänas och som har en mycket högre frekvens. Enligt de uppgifter jag sett uppfattar ögat det som ett fast men svagt pulserande. Inte i närheten av dagens lampor som i tester visat sig försämra ankommande trafikanters förmåga att korrekt bedöma avståndet.
Vill även fråga hur i du kan klaga på cyklister när du enligt egen utsago saknar koll? Tror de är många med mig som är jäkligt trötta på stans vårslösa yrkes trafikanter som struntar i alla regler och tror att störst går först!
 
Flanell,
Du nämner att rödblinkande sken är förvirrande för att det är ett obekant sken. Om fem år kanske det är standard att ha blinkande i bak, kommer det då vara förvirrande eller irriterande?


Jag är för övrigt cykelpendlare själv, med blinkande sken i bak (något nedåtriktat för att inte blända) och körriktningsvisare modell rak arm åt det håll jag ska svänga.

att diskutera trafiksäkerhet med en av SL´s bussförare känns ungefär lika suspekt som om en varg kom in på en chat avsedd för lamm och började ge synpunkter på fårstängsels utförande.

men jag måste väl ändå tillstå att det glädjer mig att kunna göra det.

precis som honkydoro skriver, är det skillnad på blink och blink.

sen vet jag inte riktigt, det känns ju nästan som om du delvis delar min syn, i och med att du riktat ditt ljus neråt. underförstått = vid normal placering kan det vara ett problem!?

ska jag vara ärlig är nog också dom jobbigaste ljusen dom vita som sitter fram, dels upplever jag att dom oftare bländar mer och sen är dom ännu lättare att förväxla med blinkers.

det sist nämnda är framförallt farligt för cyklisten själv.
 
Det låter som att du medvetet struntar i att det du gör, förutom att vara irriterande och en säkerhetsrisk, är olagligt! Blanda inte in de blinklampor som är på väg att godtjänas och som har en mycket högre frekvens. Enligt de uppgifter jag sett uppfattar ögat det som ett fast men svagt pulserande. Inte i närheten av dagens lampor som i tester visat sig försämra ankommande trafikanters förmåga att korrekt bedöma avståndet.
Vill även fråga hur i du kan klaga på cyklister när du enligt egen utsago saknar koll? Tror de är många med mig som är jäkligt trötta på stans vårslösa yrkes trafikanter som struntar i alla regler och tror att störst går först!

Stod det inte i transportstyrelsens regler att det skulle blinka minst 200ggr per minut, dvs ungefär 3ggr per sekund? 3ggr per sekund är synligt för ögat och min lampa blinkar uppskattningsvis i 4-5ggr per sekund.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...ler--vagmarken-for-cyklister/Utrustningskrav/

Och vadå saknar koll? Var skriver jag överhuvudtaget att jag tycker att jag får köra först? Läs vad jag skriver innan du går till påhopp. Jag skriver att jag helt saknar möjlighet att titta i döda vinkeln, och det syns utifrån att mitt fordon är av den modellen, så då är det uppenbart dumt att som cyklist lägga sig där. Det fattar jag som både cyklist och bilist. Och självklart blinkar jag i god tid innan jag byter fil, just för att jag har jäkligt svårt att få koll på döda vinkeln.

att diskutera trafiksäkerhet med en av SL´s bussförare känns ungefär lika suspekt som om en varg kom in på en chat avsedd för lamm och började ge synpunkter på fårstängsels utförande.

men jag måste väl ändå tillstå att det glädjer mig att kunna göra det.

precis som honkydoro skriver, är det skillnad på blink och blink.

sen vet jag inte riktigt, det känns ju nästan som om du delvis delar min syn, i och med att du riktat ditt ljus neråt. underförstått = vid normal placering kan det vara ett problem!?

ska jag vara ärlig är nog också dom jobbigaste ljusen dom vita som sitter fram, dels upplever jag att dom oftare bländar mer och sen är dom ännu lättare att förväxla med blinkers.

det sist nämnda är framförallt farligt för cyklisten själv.

Jag är inte en av SLs bussförare... :)

Jag tycker att bländande ljus är irriterande, och min lampa bländar oavsett om den blinkar eller lyser fast, varför jag riktar den något nedåt så att "bländskenet" går ned i backen.

Varför är det farligt? Jag tycker att jag har kroppskontroll nog att kunna cykla med en hand och har aldrig ramlat på något vis på grund av att jag visat med handen.
 
Jag är inte en av SLs bussförare... :)

Jag tycker att bländande ljus är irriterande, och min lampa bländar oavsett om den blinkar eller lyser fast, varför jag riktar den något nedåt så att "bländskenet" går ned i backen.

Varför är det farligt? Jag tycker att jag har kroppskontroll nog att kunna cykla med en hand och har aldrig ramlat på något vis på grund av att jag visat med handen.


sorry, missade det helt, vet inte vart jag fick SL & bussförare i från

ang utsträckt arm: kul, trodde jag var den enda kvarvarande på planeten som tillämpade kunskaperna från cykelskolan, man stolt fick diplom från, i åk 5 :)

skämt å sido, utsträckt arm (tydligt tecken) är kalas både för cyklistens säkerhet och trafikrytmen i stort. att inte använda det är ett typiskt tecken på att man som cyklist inte sätter sig in i bilistens situation utan istället kör nån inbillad ego grej, typ: jag kör vart jag vill och bryr mig inte om bilarna dom får snällt vänta. tänker man längre än näsan räcker inser man att ett tydligt tecken framförallt gynnar en själv.

du missförstog mig nog, jag menade att dom vita, ordinarie, blinkande, framlamporna var mer störande än dom röda blinkande baklamporna. och att framlaporna är ännu farligare för cyklisten själv. i en snabb och kaotisk tarfiksituation är det ännu lättare att missta dom för en blinkers.
 
Cyklar

bara någon eller några gånger per månad i Stockholms innerstad numera men irritationen med blinkande cykelljus verkar bara öka.

Cyklade via Södermalm och Norrmalm igår kväll och det var minst 10 cyklister som hade blinkande framlyktor varav åtminstone en var starkt bländande.

Tyvärr tror jag inte att detta är kulmen på eländet. Det lär öka framöver och försämra trafikmiljön ytterligare. Undrar om Stockholmspolisen i gemen överhuvudtaget har någon koll på vad som är tillåtet? Det är inte lätt att få tag i vad som gäller och varför säljer svenska cykelbutiker massor av belysningar som inte är tillåtna?

http://www.cykelfakta.nu/Belysning/Default.htm

Thure
 
bara någon eller några gånger per månad i Stockholms innerstad numera men irritationen med blinkande cykelljus verkar bara öka.

Cyklade via Södermalm och Norrmalm igår kväll och det var minst 10 cyklister som hade blinkande framlyktor varav åtminstone en var starkt bländande.

Tyvärr tror jag inte att detta är kulmen på eländet. Det lär öka framöver och försämra trafikmiljön ytterligare. Undrar om Stockholmspolisen i gemen överhuvudtaget har någon koll på vad som är tillåtet? Det är inte lätt att få tag i vad som gäller och varför säljer svenska cykelbutiker massor av belysningar som inte är tillåtna?

http://www.cykelfakta.nu/Belysning/Default.htm

Thure

nu är jag inte helt över-nitisk /obstinat men, jag har faktiskt också funderat på hur detta kan ha brett ut sig i sådan enormt. framförallt varför inte polisen agerar. cykeln räknas ju som ett fordon, och om du använder något av alla andra fordon med fel ljussättning blir det förhållandevis ofta ganska rejäla tag från ordningsmakten. dimljus tända ihop med vanliga framljus, blinkers i felfärg, jordfel (glappande ljus) etc uppmärksammas ofta och mer eller mindre obligatorisk ges böter.

jag kan förstå hur dom tänker, mentalt kanske man tänker att cykeln får lite rabatt och inte riktigt räknas. men i praktiken, när alla kör i princip i samma hastighet, på samma väg, spelar det ju ingen större roll om det är en moped, 125:a eller cykel som har fel ljussättning. effekten blir ju lika oavsett.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.