Köpt för stor cykel?

Jag köpte en ny cykel för några dagar sedan, Scott Sporster P3. Säljaren sa att cykelstorleken passar mig eftersom jag är 180 cm, men att den lite mindre storleken också skulle passa mig. Jag testcyklade den lite större utan för butiken någon minut, och det kändes väl hyfsat. Det är ändå två år sedan jag cyklat, lite svårt att veta om den är ok. Säljaren tyckte jag satt ok på cykeln och sånt.
Jag cyklade hem med den men efter bara en timme så fick jag extremt ont i nacken och skrevet. Jag tror inte att justera sadel- eller styrehöjd skulle hjälpa något alls. Det här känns inte kul alls, nu har jag i princip en värdelös cykel. 7k borta bara så där. Nu har jag inte pratat med butiken ännu, men troligen kommer de väl skylla på mig och så blir jag väl tvungen att betala någon tusenlapp för byte eftersom den är använd.

Cykeln
hjul: 70 cm / 27,5"
ramhöjd: 56 cm / 22" (hittade ingen precis definition av ramhöjd, detta är avståndet mellan vevens centrum till toppen av sadelröret, dvs där den rörliga delen börjar)

Ramhöjden har ju egentligen inte så mycket att göra med hur du sitter. Viktigare är "sidorna i triangeln styre, vevparti och sadel". Men med ökad ramhöjd följer ökat avstånd mellan styre och sadel. Det kan då medföra att man sitter alltför framåtlutad (med för myckte böjd nacke och för mycket kroppsvikt stödd på styret).

Bara för att man är 180 cm är det inte säkert att en viss ramstorlek passar. Jag är 196 cm. Jag köpte en mtb-ram för lite sen, 20". Han jag snackade med propsade dock på att jag minst skulle ha en ram på 23". Cykeln är färdig och passar perfekt, trots att ramen är 3 tum för liten...

Skrevet: Kanske är det så enkelt att luningen på sadeln inte är rätt? Eller att du inte är kompatibel med just den sadeln?

Tveka inte att gå tebax till cykelhandlaren. Är det en någorlunda seriös handlare så hjälper han dig att hitta vad som kan vara problemet och ev en bättre storlek.

/Håkan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har säljaren sålt dig en för stor cykel bör affären ta på sig ansvaret och rätta till det tycker även jag.

Å andra sidan kan man ju minska ner cykeln en del genom att byta styrstam till en lite kortare, det är det minsta du ska nöja dig med att affären tar på sig. Sen kan man höja styret och på den vägen få styret närmare sig, lätt att göra.

Sadeln är ju bara att sänka om den är för hög. Och vinkeln på sadeln ska vara horisontell, inte sluttande framåt eller bakåt. Får man ont i baken, vilket alla får i början av året (/efter lite uppehåll), kan du glädja dig med att det går över med tiden / efter lite vila. Köp ett gelöverdrag till sadeln för dryga hundralappen annars. Ser kanske inte så helballt ut, men hur kul är det med babianröv då?

Nacken brukar man få ont i i början, liksom händerna och rumpan. Stretcha ned huvudet framåt, hakan mot bröstet, så att du sträcker ut musklerna i nacken några gånger om dagen. Borde hjälpa.

Återkom gärna med hur det går.

/ G

Vem ansvarar för vad?

Säljaren har ingen möjlighet att åtgärda någonting tills du talar om för honom att du är missnöjd. Ring i förhand, beskriv problemet så gott det går, och cykla tillbaka till affären så dem har chansen att ändra ställningen när du är mest mottaglig för att upptäcka eventuella förbättringar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips