Köpt för stor cykel?

Jag köpte en ny cykel för några dagar sedan, Scott Sporster P3. Säljaren sa att cykelstorleken passar mig eftersom jag är 180 cm, men att den lite mindre storleken också skulle passa mig. Jag testcyklade den lite större utan för butiken någon minut, och det kändes väl hyfsat. Det är ändå två år sedan jag cyklat, lite svårt att veta om den är ok. Säljaren tyckte jag satt ok på cykeln och sånt.
Jag cyklade hem med den men efter bara en timme så fick jag extremt ont i nacken och skrevet. Jag tror inte att justera sadel- eller styrehöjd skulle hjälpa något alls. Det här känns inte kul alls, nu har jag i princip en värdelös cykel. 7k borta bara så där. Nu har jag inte pratat med butiken ännu, men troligen kommer de väl skylla på mig och så blir jag väl tvungen att betala någon tusenlapp för byte eftersom den är använd.

Cykeln
hjul: 70 cm / 27,5"
ramhöjd: 56 cm / 22" (hittade ingen precis definition av ramhöjd, detta är avståndet mellan vevens centrum till toppen av sadelröret, dvs där den rörliga delen börjar)
 
Ramhöjden har ju egentligen inte så mycket att göra med hur du sitter. Viktigare är "sidorna i triangeln styre, vevparti och sadel". Men med ökad ramhöjd följer ökat avstånd mellan styre och sadel. Det kan då medföra att man sitter alltför framåtlutad (med för myckte böjd nacke och för mycket kroppsvikt stödd på styret).

Bara för att man är 180 cm är det inte säkert att en viss ramstorlek passar. Jag är 196 cm. Jag köpte en mtb-ram för lite sen, 20". Han jag snackade med propsade dock på att jag minst skulle ha en ram på 23". Cykeln är färdig och passar perfekt, trots att ramen är 3 tum för liten...

Skrevet: Kanske är det så enkelt att luningen på sadeln inte är rätt? Eller att du inte är kompatibel med just den sadeln?

Tveka inte att gå tebax till cykelhandlaren. Är det en någorlunda seriös handlare så hjälper han dig att hitta vad som kan vara problemet och ev en bättre storlek.

/Håkan
 
Har säljaren sålt dig en för stor cykel bör affären ta på sig ansvaret och rätta till det tycker även jag.

Å andra sidan kan man ju minska ner cykeln en del genom att byta styrstam till en lite kortare, det är det minsta du ska nöja dig med att affären tar på sig. Sen kan man höja styret och på den vägen få styret närmare sig, lätt att göra.

Sadeln är ju bara att sänka om den är för hög. Och vinkeln på sadeln ska vara horisontell, inte sluttande framåt eller bakåt. Får man ont i baken, vilket alla får i början av året (/efter lite uppehåll), kan du glädja dig med att det går över med tiden / efter lite vila. Köp ett gelöverdrag till sadeln för dryga hundralappen annars. Ser kanske inte så helballt ut, men hur kul är det med babianröv då?

Nacken brukar man få ont i i början, liksom händerna och rumpan. Stretcha ned huvudet framåt, hakan mot bröstet, så att du sträcker ut musklerna i nacken några gånger om dagen. Borde hjälpa.

Återkom gärna med hur det går.

/ G
 
Vem ansvarar för vad?

Säljaren har ingen möjlighet att åtgärda någonting tills du talar om för honom att du är missnöjd. Ring i förhand, beskriv problemet så gott det går, och cykla tillbaka till affären så dem har chansen att ändra ställningen när du är mest mottaglig för att upptäcka eventuella förbättringar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
dirty harry Har någon köpt och installerat skivbromsar? Långcykling 2
nilsj Stor sadelväska Långcykling 1
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.