Köper du rätt utrustning?

Lätta skor

Jag provvägde OL-skor. De lättaste (Silva K40) jag testade vägde 558g/paret (strl. 8,5UK) så de är inte så värst lätta även om de "känns" lättare än så. Om man vill ha lättare pjuck så är det nog Walsh PB Trainer som gäller. De väger officiellt 250g i storlek 8. Jag misstänker dock att den vikten avser en sko och inte ett par - rätta mig om jag har fel - vilket skulle innebära att K40:eek:rna står sig skapligt i konkurrensen.

Re: Lätta skor

haskell; sa:
Jag provvägde OL-skor. De lättaste (Silva K40) jag testade vägde 558g/paret (strl. 8,5UK) så de är inte så värst lätta även om de "känns" lättare än så. Om man vill ha lättare pjuck så är det nog Walsh PB Trainer som gäller. De väger officiellt 250g i storlek 8. Jag misstänker dock att den vikten avser en sko och inte ett par - rätta mig om jag har fel - vilket skulle innebära att K40:eek:rna står sig skapligt i konkurrensen.

Jo, det måste vara per sko. Men användningsområdet för "Fell Running Shoes" är smalt, de är väl tänkta för löpning i mjuk terräng där underlaget kan vara halkigt & blött. Tunn sula med liten dämpning.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
När det gäller skor/kängor sâ är det i allmänhet som sâ, om ej i alla lägen, att dess vikt stâr i omvänd proportion mot dess hâllbarhet och livslängd. Det är mao en frâga om att prioritera.

Mvh / Mats

Re: Re: Lätta skor

jarlmoden; sa:
Jo, det måste vara per sko. Men användningsområdet för "Fell Running Shoes" är smalt, de är väl tänkta för löpning i mjuk terräng där underlaget kan vara halkigt & blött. Tunn sula med liten dämpning.
Ungefär som OL-pjuck m.a.o. :)
Om man skall ha dem till vad och sådant så är det nog bra men annars ska man nog titta på Icebug MR2, VJ Sarva och liknande.
Tydligen så har en hel del orienterare börjat köra med sådana skor för bl.a. dämpningens skull.

Ere nån som vet?

Hej.

Är det nån som vet vart man kan köpa sej ett par "storskor" samt dess ungefärliga kostnad?
Nåt speciellt märke man bör använda sej av kanske?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips