Köper du rätt utrustning?

re: Tyvek

Raskesven; sa:
jarlmoden; sa:
.....
Sorgligt men sant; Häromkvällen rundade jag av hörnen på liggunderlaget och sparade på så vis 10 gram. När jag fixat Tyvek som groundsheet till tarpen kan jag ta bort några centimeter till..
Svenska skridskoförbundet har en specialutgåva; kartor i Tyvekk över Stockholmstraktens sjöar. Med en sådan får du en målning som Tarp golv;-)

Verkligen? Skulle ju vara tjusigt värre.. Ett mycket mångsidigt material i alla fall, tvättbart, tåligt, en del använder det tex till att sy en tarp. Rätt billigt också, köps som metervara på rulle. Lättaste varianten är "kite-tyvek", men jag nöjer mig nog med vanliga sorten.

http://www.tyvek.com/na/covers/english/

För tusan....

Är det ingen som orkar släpa med sej en god bok?
Ett ex i pocketform väger sällan mer än nåt kilo och är störtskönt att bläddra i då man blir less på sin "Palm Pilot" eller nån fjällvy eller nåt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: För tusan....

1478; sa:
Ett ex i pocketform väger sällan mer än nåt kilo och är störtskönt att bläddra i då man blir less på sin "Palm Pilot" eller nån fjällvy eller nåt.

Palm Pilot, vad är det?

Böcker, varför det? Söderut tar jag med mig EN bok,
antingen en italiensk eller en spansk ordbok, 140 gram eller nåt.
Till Norge ingenting, inte ens Til Fots, som väger över 3 hekto,
möjligen, möjligen, några utdrag.

Verkar lite konstigt att släpa med sig vardagen (om nu skönlitteratur
hör dit) på semester verkar långsökt. Åtminstone jag vill
BORT! BORT!! BORT!!!

il C.

Hehe, en Palm Pilot är en "minidator" i fickformat, hur ska man annars kunna veta vad det blir för väder?
Hur som helst så väger den endast 0,23kg

1478; sa:
Några sidor, kopior, från en spårbok el. dylikt kan jag ha med mig. Enda "IT-grejen" är ett digitalt armbandsur som väger 39 g, med larm för att inte sova förbi tågstationen på vägen ut, och för att inte missa buss/tåg sista dagen; ett nödvändigt ont alltså.

1478; sa:

En billig pocket kan man ju ta med sig. Men man river ju bort pärmarna och vartefter man läser så bränner man sidorna. Eventuell kan man riva ur utlästa sidor och lämna i vindskydd eller stugor man passerar, så efterkommande kan njuta av läsningen (fast det är synd om de som går i motsatt riktning eller inte vandrar hela sträckan).

Många s.k. thru-hikers gör så.

En PDA kan å andra sidan vara mer vikteffektiv om det är en sort som inte drar så mycket batteri (min gamla PalmPilot Professional klarar sig t.ex. vid normal användning nån månad på en uppsättning batterier). Ordlista, ledbeskrivning, dagbok, karta etc kan man klämma in. Nackdelen är såklart risken för haveri.

Re: Re: För tusan....

nermander; sa:
En billig pocket kan man ju ta med sig. Men man river ju bort pärmarna och vartefter man läser så bränner man sidorna.

Är inte det lite överdrivet att succesivt elda sina böcker om man inte kör UL, och då tar man väl ändå inte med skönlitteratur?

Annars kan man ju spara ytterligare genom att elda upp kartan allt eftersom man vandrar.
:)

Re: Re: Re: För tusan....

Är inte det lite överdrivet att succesivt elda sina böcker om man inte kör UL, och då tar man väl ändå inte med skönlitteratur? Annars kan man ju spara ytterligare genom att elda upp kartan allt eftersom man vandrar.

Ja herregud, väldigt överdrivet t.o.m. Jag tar sällan med mig nåt att läsa, hellre en kortlek om man är 2. Handdatorn skulle jag ju i.o.f.s. kunna ta med, väger ca 170 gram och rymmer hundratals romaner. Men då ska man oroas över att den blir blöt eller stött, så det får vara. En miniradio är ju bra för underhållning och väderprognos, men mottagningen brukar vara för dålig bland bergen.

Re: Re: Re: För tusan....

boran; sa:
Är inte det lite överdrivet att succesivt elda sina böcker om man inte kör UL, och då tar man väl ändå inte med skönlitteratur?

OM man eldar i syfte att spara vikt ja. Men de flesta som eldar upp sidorna vartefter gör det eftersom de använder bladen ur boken som hjälp för att tända elden. Har man några lästa boksidor så är ju det klart bekvämare än att behöva spänta stickor, eller hur?:)

Multi-use alltså.

(Dasspapper??:)

Syftet?

Vill ni att utevistelsen skall efterlikna hemmavistelsen eller önskar ni ut och bort. Il C har ju tydligt vädrat sin åsikt. Själv har jag ungefär samma motiv för att komma ut men ni andra?? Jag är nyfikten.... Det är kanske därför det går åt 130 ryggsäckar och dessutom välfyllda, vad vet jag, berätta är ni vänliga.... Så vad beträffar böcker en eller fler kopior ur ledbeskrivning etc följer med mig ut, kartor är för dyra att elda med

God tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-08-31 kl 16:37]

Re: Syftet?

johankse; sa:
Så vad beträffar böcker en eller fler kopior ur ledbeskrivning etc följer med mig ut, kartor är för dyra att elda med

Med scanner och färgskrivare (med pigmentbläck, som tål vatten) så kan man skriva ut sina egna specialdesignade dubbelsidiga kartor. Och med vanliga plastfickor (den sorten man sätter in i pärmar) och lite tejp så har man lätta och behändiga kartfodral. De har dessutom hål i sig som man kan trä snöre genom.

Nu gick jag visserligen och spontanköpte en lamineringsmaskin häromdan, men jag tror laminat är tyngre (eftersom då måste man ju laminera varje ark, med plastficka kan man ha flera ark i och flytta omkring dem om man försluter med en tejp som inte river sönder plasten när man ska få bort den).

Så länge man har köpt kartan och gör kopiorna för eget bruk så håller man sig på rätt sida i gråzonen i upphovsrätten.

Jag kan förresten rapportera att min ryggsäck och mitt tält fortfarande säljs på Rusta. Ryggan kostar 149 (eller 159) och tältet är prissänkt till 74.50 eller nåt sånt. Även de teleskopstavar som jag kör med finns kvar på Rusta (149 spänn paret, tredelade, dock med tunga handtag som jag har bytt ut på mina).

[Ändrat av nermander 2003-08-31 kl 18:52]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips