Köper du rätt utrustning?

re: Tyvek

Raskesven; sa:
jarlmoden; sa:
.....
Sorgligt men sant; Häromkvällen rundade jag av hörnen på liggunderlaget och sparade på så vis 10 gram. När jag fixat Tyvek som groundsheet till tarpen kan jag ta bort några centimeter till..
Svenska skridskoförbundet har en specialutgåva; kartor i Tyvekk över Stockholmstraktens sjöar. Med en sådan får du en målning som Tarp golv;-)

Verkligen? Skulle ju vara tjusigt värre.. Ett mycket mångsidigt material i alla fall, tvättbart, tåligt, en del använder det tex till att sy en tarp. Rätt billigt också, köps som metervara på rulle. Lättaste varianten är "kite-tyvek", men jag nöjer mig nog med vanliga sorten.

http://www.tyvek.com/na/covers/english/
 
För tusan....

Är det ingen som orkar släpa med sej en god bok?
Ett ex i pocketform väger sällan mer än nåt kilo och är störtskönt att bläddra i då man blir less på sin "Palm Pilot" eller nån fjällvy eller nåt.
 
Re: För tusan....

1478; sa:
Är det ingen som orkar släpa med sej en god bok?
Ett ex i pocketform väger sällan mer än nåt kilo och är störtskönt att bläddra i då man blir less på sin "Palm Pilot" eller nån fjällvy eller nåt.


Palm Pilot, vad är det?

Böcker, varför det? Söderut tar jag med mig EN bok,
antingen en italiensk eller en spansk ordbok, 140 gram eller nåt.
Till Norge ingenting, inte ens Til Fots, som väger över 3 hekto,
möjligen, möjligen, några utdrag.


Verkar lite konstigt att släpa med sig vardagen (om nu skönlitteratur
hör dit) på semester verkar långsökt. Åtminstone jag vill
BORT! BORT!! BORT!!!

il C.
 
Hehe, en Palm Pilot är en "minidator" i fickformat, hur ska man annars kunna veta vad det blir för väder?
Hur som helst så väger den endast 0,23kg
 
Re: För tusan....

1478; sa:
Är det ingen som orkar släpa med sej en god bok?
Ett ex i pocketform väger sällan mer än nåt kilo och är störtskönt att bläddra i då man blir less på sin "Palm Pilot" eller nån fjällvy eller nåt.
Några sidor, kopior, från en spårbok el. dylikt kan jag ha med mig. Enda "IT-grejen" är ett digitalt armbandsur som väger 39 g, med larm för att inte sova förbi tågstationen på vägen ut, och för att inte missa buss/tåg sista dagen; ett nödvändigt ont alltså.
 
Re: För tusan....

1478; sa:
Är det ingen som orkar släpa med sej en god bok?
Ett ex i pocketform väger sällan mer än nåt kilo och är störtskönt att bläddra i då man blir less på sin "Palm Pilot" eller nån fjällvy eller nåt.

En billig pocket kan man ju ta med sig. Men man river ju bort pärmarna och vartefter man läser så bränner man sidorna. Eventuell kan man riva ur utlästa sidor och lämna i vindskydd eller stugor man passerar, så efterkommande kan njuta av läsningen (fast det är synd om de som går i motsatt riktning eller inte vandrar hela sträckan).

Många s.k. thru-hikers gör så.

En PDA kan å andra sidan vara mer vikteffektiv om det är en sort som inte drar så mycket batteri (min gamla PalmPilot Professional klarar sig t.ex. vid normal användning nån månad på en uppsättning batterier). Ordlista, ledbeskrivning, dagbok, karta etc kan man klämma in. Nackdelen är såklart risken för haveri.
 
Re: Re: För tusan....

nermander; sa:
En billig pocket kan man ju ta med sig. Men man river ju bort pärmarna och vartefter man läser så bränner man sidorna.

Är inte det lite överdrivet att succesivt elda sina böcker om man inte kör UL, och då tar man väl ändå inte med skönlitteratur?

Annars kan man ju spara ytterligare genom att elda upp kartan allt eftersom man vandrar.
:)
 
Re: Re: Re: För tusan....

Är inte det lite överdrivet att succesivt elda sina böcker om man inte kör UL, och då tar man väl ändå inte med skönlitteratur? Annars kan man ju spara ytterligare genom att elda upp kartan allt eftersom man vandrar.

Ja herregud, väldigt överdrivet t.o.m. Jag tar sällan med mig nåt att läsa, hellre en kortlek om man är 2. Handdatorn skulle jag ju i.o.f.s. kunna ta med, väger ca 170 gram och rymmer hundratals romaner. Men då ska man oroas över att den blir blöt eller stött, så det får vara. En miniradio är ju bra för underhållning och väderprognos, men mottagningen brukar vara för dålig bland bergen.
 
Re: Re: Re: För tusan....

boran; sa:
Är inte det lite överdrivet att succesivt elda sina böcker om man inte kör UL, och då tar man väl ändå inte med skönlitteratur?

OM man eldar i syfte att spara vikt ja. Men de flesta som eldar upp sidorna vartefter gör det eftersom de använder bladen ur boken som hjälp för att tända elden. Har man några lästa boksidor så är ju det klart bekvämare än att behöva spänta stickor, eller hur?:)

Multi-use alltså.

(Dasspapper??:)
 
Syftet?

Vill ni att utevistelsen skall efterlikna hemmavistelsen eller önskar ni ut och bort. Il C har ju tydligt vädrat sin åsikt. Själv har jag ungefär samma motiv för att komma ut men ni andra?? Jag är nyfikten.... Det är kanske därför det går åt 130 ryggsäckar och dessutom välfyllda, vad vet jag, berätta är ni vänliga.... Så vad beträffar böcker en eller fler kopior ur ledbeskrivning etc följer med mig ut, kartor är för dyra att elda med

God tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-08-31 kl 16:37]
 
Re: Syftet?

johankse; sa:
Så vad beträffar böcker en eller fler kopior ur ledbeskrivning etc följer med mig ut, kartor är för dyra att elda med

Med scanner och färgskrivare (med pigmentbläck, som tål vatten) så kan man skriva ut sina egna specialdesignade dubbelsidiga kartor. Och med vanliga plastfickor (den sorten man sätter in i pärmar) och lite tejp så har man lätta och behändiga kartfodral. De har dessutom hål i sig som man kan trä snöre genom.

Nu gick jag visserligen och spontanköpte en lamineringsmaskin häromdan, men jag tror laminat är tyngre (eftersom då måste man ju laminera varje ark, med plastficka kan man ha flera ark i och flytta omkring dem om man försluter med en tejp som inte river sönder plasten när man ska få bort den).

Så länge man har köpt kartan och gör kopiorna för eget bruk så håller man sig på rätt sida i gråzonen i upphovsrätten.


Jag kan förresten rapportera att min ryggsäck och mitt tält fortfarande säljs på Rusta. Ryggan kostar 149 (eller 159) och tältet är prissänkt till 74.50 eller nåt sånt. Även de teleskopstavar som jag kör med finns kvar på Rusta (149 spänn paret, tredelade, dock med tunga handtag som jag har bytt ut på mina).

[Ändrat av nermander 2003-08-31 kl 18:52]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen? Utrustning allmänt 88
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
besse Var köper jag kamoflagetejp Utrustning allmänt 2
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.