köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen?

Hej
Jag ska köpa mina första turskidor och är i valet mellan åsnes ingstad fl eller amundsen fl. Jag kommer att åka på skoter spår och ibland ospårat på fjället. Jag kommer att dra pulka. Eftersom ingstad är bredare är det sämre glid i dem på skoter spår? Vilka passar bäst för mig tycker ni?

/robinb
 
Ingelsta

Hej
Jag ska köpa mina första turskidor och är i valet mellan åsnes ingstad fl eller amundsen fl. Jag kommer att åka på skoter spår och ibland ospårat på fjället. Jag kommer att dra pulka. Eftersom ingstad är bredare är det sämre glid i dem på skoter spår? Vilka passar bäst för mig tycker ni?

/robinb

Jag har inte testat mer än Ingelsta och de är helt ok med glid kan jag lova. Var lite orolig att bredden skulle ge mig problem men det var helt ok. Till min förvåning saknade jag fiskfjällen i bland. Trots att jag lovat mig att aldrig använda fiskfjäll igen efter mina första E99 med fjäll från 80 talet.

Jag har bara provat Ingelsta i 7 dagar så någon hårdtest kan jag inte utge mig för att det är.
 
Tjenare!

Om man bortser från bredden så har ju Ingstad ett mjukare spann än vad Amundsen har. Nu vet jag inte hur du är byggd och om du tänkt gå med ryggsäck eller inte, men det kan ju vara nått att väga in. Jag har precis köpt ett par Amundsen själv, så jag har inte hunnit prova dom så mycket, hoppas på tillfälle snart.
 
Jeg har selv Åsnes Amundsen (vel de heter egentlig Rago- men det var det de hette først) og de er brede nok for all den turbruk jeg har hatt gjennom flere år. Jeg går ca 40-50 mil på ski hver sesong. IMHO trenger svært få den ekstra bredden ut over den som Amundsen har. Husk også på at du får trøbbel hver gang du kommer til skispor som andre har gått, og spesiellt maskinpreprerte løyper. Bredde ut over 68 mm kiler seg fast i alle løyper.

Jeg skal kjøpe meg nye ski for mine begynner å bli temmelig oppskrapet nå. Jeg så at Åsnes skal slippe en ny ski som helter Gamme dette året. De er like brede som Amundsen, men skal være stivere og mer egnet for trekking av pulk og bæring av sekk. Jeg har tenkt å vente til våren og se om de kommer på tilbud, de gamle Rago får holde i år også. Husk i alle fall på at du får ski med den kortfell-muligheten som Åsnes har patentert. Den er suveren.
Otto
 
Återupplivar denna tråd ifall det kommer fler som undrar.

Jag har båda, och tycker att det är helt olika skidor som jag själv använder i olika situationer.

Ska jag ut på tur där skidåkningen kommer består av att ta sig framåt med tung säck eller pulka - Amundsen.

Kommer jag slippa tung packning under delar av eller under hela turen, eller är det bara en dagstur - Ingstad


Det är mycket roligare att åka på Ingstad om du ska lattja runt och åka lite utför eller leta dig igenom skog. Beror såklart också på att mina Ingstad är kortare eftersom de är bredare. Men ska du endast ta dig framåt är Ingstad efter ett par dagar ett jävulskap. När du åker i din kamrats fina spår så skär de in i spårkanterna, och har både där samt i ospårad snö en benägenhet att dra iväg åt sidan på grund av skidans form. Så det kräver lite mer "vridstyvhet" i benen att åka länge på Ingstad.

Om du ska ha en pulkdragarskida så köp Amundsen.
Ska du ha dem främst till dagsturer/stugturer eller bara älskar att leka på turskidor, köp Ingstad.

Ett annat tips: 75mm/kabel-bindning på amundsen är superfånigt, medans det är helt okej på Ingstad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Kongidz Köpa rullskidor (nybörjare) Turskidåkning 5
MikaelN Köpa turskidor i Göteborg Turskidåkning 7
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Söderström Köpa längdskidor på nätet?? Turskidåkning 2
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
skylark Hyra/köpa secondhand i Norge? Turskidåkning 4
BZ120 Köpa NN75mm pjäxa, Vart? Turskidåkning 15
Spikbjörn Var köpa Salomon X-adv turbindning? Turskidåkning 4
mindful Köpa turskidor i Sthlm? Turskidåkning 5
asalu Köpa mat i fjällstugor Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Lurvasman Vart köpa turskidor Turskidåkning 2
Razzle-Dazzle Köpa eller hyra skidor eller avvakta? Turskidåkning 2
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
snokke Var i Skåne kan man köpa turskidor? Turskidåkning 6
markanthus köpa turskidor Turskidåkning 7
DA Köpa turskidor Turskidåkning 2
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
NikaO Köpa vallaställ? Turskidåkning 3
bjorne Köpa begagnade längdskidor i Stockholmstrakten? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
adventure_transport Köpa längdåknings/turskidor i Jönköpings län? Turskidåkning 1
avslutad var köpa turskidor?? Turskidåkning 13
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
skutt Köpa lägndskidor i Stockholm ? Turskidåkning 5
balo Köpa skidor? Turskidåkning 16
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
d_cederberg Vill köpa pulkor! Turskidåkning 8
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
Sportsman89 Välja rätt turskida och bindningssystem... Turskidåkning 8
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
Gun-valld Turskida för ospårat/djupsnö. Salomon xadv 89??? Turskidåkning 32
NyaKungen Turskida för jakt Turskidåkning 5
akomint Längd på turskida? Turskidåkning 11
gmer Längd/sort på turskida Turskidåkning 2
Spinspider Turskida: vallat eller vallningsfritt? Turskidåkning 28
johan5588 Turskida Madshus Glittertind 940, omdömme ? Turskidåkning 0
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.