KÖPA TÄLT SALWEA

Vad tycker ni om salwea? asbilligt. Men inge bra kanske?

Vill ha ett halvbra tält eller vad man ska säga. Klart jag vill ha ett riktigt typ hilleberg, men ekonomin säger nejnejnej. mast vänta ett tag.

2-3pers,3säsongs, rel lätt, inte gärna supersvart att sätta upp eller ta ner. En absid som är befintlig o användbar.

Eh, ca 2000-3000kr...lite lite kanske?
vad tror ni?

-Kristin

Salewa

Har ettSalewa Micra som jag är nöjd med, pris kontra kvalite o vikt, ett annat prisvärt märke att kolla är Vaude, hade ett Taurus 3 pers 2.9kg lätt uppsatt visst lite liten absid men man får inte allt för 1800 har jag för mig, Hans

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bergans Kompakt

6003_large.jpg

3 pers, drygt 3,3 kg (med allt), förlängd absid, kring 3000 spänn.

alpflickan; sa:
Klart jag vill ha ett riktigt typ hilleberg, men ekonomin säger nejnejnej. mast vänta ett tag.
-Kristin

Bara för att vissa tältfabrikanter lyckas ta ut ett enormt överpris innebär det inte att de andra tälten inte är "riktiga tält"...

Jag har ett Salewa Scorpio III som köptes via internet på http://www.bergzeit.de för ca 3300 kr inkl frakt. Jag tror att det har utgått men Scorpio II finns fortfarande (150 cm brett innertält i s f 180 cm)

Hitills är jag i huvudsak nöjd med tältet:

+ Bra ventilation
+ Rymliga absider för att vara ett kupoltält
+ Regnar inte in i innertältet då man går ut och hörnet på "ytterdörren" följer med dragkedjan upp så att den inte fladdrar när det blåser.
+ Ytter- och innertält kan sättas upp var för sig eller ihopmonterade
+ Ljust och luftigt invändigt
+ Bra kvalité för pengarna

- Lite tungt för vandring (typiskt för kupoltält?)
- Något knepigare att sätta upp än t ex HB Staika
- Tältet är fristående men behöver helst några pinnar i hörnen för att det ska se bra ut

/Stefan

Pris och bruksvärde

Jag tror att det är viktigt att framhålla, som någon annan tidigare, att det är lite av en myt att prisets storlek bestämmer nyttan. Det märke du frågar efter, Salewa, har mycket gott renommé i de centraleuropeiska alperna, och salewas produkter används vid lika många extrema sporter som någonsin något annat märke. Jag tror i likhet med många andra här på forumet, att prisbilden i Sverige, och framförallt på svenska produkter, är helt uppåt väggarna. Många är vi, som förlitar oss på andra märken, och som drar slutsatser om att våra upplevelser knappast begränsas av märket vi använder, utan som vanligt, av vad vi egentligen klarar av. Då Salewa är ett tyskt märke, och den tyska marknaden så oändligt mycket större än den svenska med fler aktörer och producenter, så är givetvis en bra prisbild en försäljningsstrategi. Du kan lugnt förlita dig på en Salewa-produkt. Om du blir missnöjd, så kan du lugna dig med, att det har flera Hillebergs-köpare också blivit.

salewa rykte

SALEWA säljs 'överallt' här nere i Schweiz. Även hos 'riktiga' handlare. Ryktet är ok. Väljs kanske inte ut för de mest extrema utfärderna (8000 +). I och med mängden och konkurrensen håller de priser som är ok. Kärleken till att förbättra allra minsta detalj som Hilleberg gör finns inte där. Se Exemplet ovan med tältpinnarna.

Produkterna är mera modeinriktade. För många är det inte bara viktigt att ha bra, det måste även vara nytt.

Jag har inte sett något tält på nära håll men i familjen finns en jacka och en ryggsäck som mycket väl kan användas för rejält utomhusbruk. För normalt friluftsliv (som även inefattar regn, motvind, snöstorm och hemlängtan) duger de alltså väl.
[Ändrat av MW 2004-08-26 kl 12:35]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips