Vättlefjäll skrev:
Nä, det är väl snarast den gnagande misstanken att många svarar negativt p g a snobberi och högfärd som irriterar kan jag tänka...
Snobberi eller högfärd? Vem har gjort det anser du?
// Jocke, nyfiken på hur detta kommer sluta...
Vättlefjäll skrev:
Nä, det är väl snarast den gnagande misstanken att många svarar negativt p g a snobberi och högfärd som irriterar kan jag tänka...
Joakim Ambrosson; sa:Vättlefjäll skrev:
henkee; sa:Joakim Ambrosson; sa:Vättlefjäll skrev:
Ska man åka bil så skall man åka Ferrari eller Porsche annars får det vara, duger absolut inte med något billigare.
På det sättet verkar många resonera.
Vättlefjäll skrev:
Har ingen erfarenhet av tält från Biltema, men tror nog det är mer ett leksakstält.
Vill du ha en bra upplevelse och kanske få med tjejen igen så satsa på ett dyrare tält. Kanske ett bra begagnat.
Det ser tungt ut!
Det där tältet passar knappast för fjällvandringar, som Biltema gör gällande. Tittar man på höjd och form i förhållande till 6 st till synes korta stormlinorna så lär det inte behövas mycket vind för att saker ska bli otrevliga. Gränsen till brott mot marknadsföringslagen. Jag skulle f.ö. inte välja det i annat sammanhäng än fjäll heller, tror jag skulle sortera in de under kategorin "skräp/leksak för barn".
Som andra påpekat är det säkert ett fantastiskt tält om du inte har något emot att bli våt, frusen och kall samt oskyddad om det börjar blåsa. Som en bonus är det ju dessutom aptungt. Har man en bil att sova i så är det ju förstås inte hela världen.
Här ett antal citat från tråden som fick i a f mig att misstänka att de kommer sig av snobberi. När jag läste första inlägget så antog jag att tältandet skulle vara av light-variant, gullig parcamping och svarade därefter. Andra valde att anta att det var fjällvandring och friluftsliv som livsstil som gällde och idiotförklarade trådstartaren...
henkee; sa:Hejsan
Jag skall ut och tälta med min tjej några dar och skall införskaffa ett tält.
Är det någon som har erfarenhet av detta tält?
http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=130774
Är det prisvärt?
Funderar på 2 manstältet.
Erer; sa:Till skillnad från övriga skribenter så har jag ett sådant tält, dock 3-mansvarianten och en modell som är ett par-tre år gammal. Använder det när jag inte vill
slita på mina bättre tält, i första hand på campingplatser i Stockholms skärgård.
Det regnar INTE in i tältet. Ventilationen kunde vara bättre, men med lite trix så fungerar det. Det har stått pall för en del vind, men jag har inte pressat det. Största nackdelen är vikten.
Jag har också ett Keron 3 GT. Det är bättre. Mycket bättre. Men om du inte tänker vintertälta, eller vistas
i mycket krävande miljöer, finns det ingen anledning
att betala 8000 för ett tält.
Så för att svara på om tältet är prisvärt, så är svaret utan tvivel ja. De som påstår att det är en leksak som inte går att använda vet inte vad de pratar om. Håller
du dig på rimligt skyddade platser och kan tänka dig att släpa på en del vikt så fungerar det.
Erik
henkee; sa:Hejsan
Jag skall ut och tälta med min tjej några dar och skall införskaffa ett tält.
Är det någon som har erfarenhet av detta tält?
http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=130774
Är det prisvärt?
Funderar på 2 manstältet.
Mezzner; sa:Du ska inte tro att du vet allt bara för att du har provat tältet?
Har du tältat på Antarktis t ex???
Vi som inte har provat tältet har förstås bättre möjligheter att opåverkat ge goda råd, utifrån ett betydligt friare perspektiv!
Mezzner; sa:Du ska inte tro att du vet allt bara för att du har provat tältet?
Har du tältat på Antarktis t ex???
Vi som inte har provat tältet har förstås bättre möjligheter att opåverkat ge goda råd, utifrån ett betydligt friare perspektiv!
(Har läst att ironier inte fungerar om man anger att det är ironi, så därför skriver jag inte ironivarning.)
Tältet väger 4,6 kg. iaf 2mansvarianten.
Tack för svar!