Köpa skidor?

Har tänkt att införskaffa mig ett par längdskidor framåt slutet av säsongen nu när vissa reor kommer igång och undrar då vad jag ska tänka på vid köpet?
Har inte åkt på längden på många herrans år och har därför inte koll på skidutbudet just nu.
Vad är en rimlig summa att lägga på en komplett utrustning?
Alla tips mottages tacksamt

/Ola
 
När rean inte härjar är runt 4000kr rimligt för skidor, bindningar, stavar och pjäxor. när rean är igång så har jag ingen anaing!

Lycka till
 
Kolla t.ex. på Tony Pölder Sport

Kolla på Tony Pölder Sport, http://www.polder.se/

De har förvisso slut på det mesta men du kan få en bra uppfattning om vad skapliga - riktigt bra skidor kostar.

Det brukar gå att köpa olika paket (skidor+bindningar+skor) av god kvalitet under 3000:- på hösten så om det finns kvar något nu - inte alls säkert - som passar så bör det gå att hitta något vettigt för ungefär 2000 kr. Snåla inte på stavarna! Du ska lyfta dem många gånger... ;)
 
Det är en smalskida jag är ute efter.
Vad är det för faktorer att ta hänsyn till egentligen mer än längd, styvhet (hur många klasser är det, 3?), ytbeläggning, behandling av beläggningen osv... Verkar ju finnas en del att välja på där.

Att tillägga är ju att här nere i Skåneland är det ju sisådär med utbudet också då det endast är ett fåtal sportbutiker som säljer och det är inte alltid att de har mer än de enklaste modellerna...

/Ola
 
balo; sa:
Vad är det för faktorer att ta hänsyn till egentligen mer än längd, styvhet (hur många klasser är det, 3?), ytbeläggning, behandling av beläggningen osv... Verkar ju finnas en del att välja på där.

Skidans längd och hårdhet avgörs av hur mycket du väger. I princip finns det inte 2 skidpar som är lika varandra, hårdheten skiljer. Det är därför viktigt att ha hjälp av nån som kan längdskidåkning när man köper skidorna. Yta och ytbehandling är faktiskt inte så viktigt. Det är viktigt att man har glidvallat, för att skydda belagen. Senare kan man ge sig på att stenslipa belagen och använda sig av olika glidvallor för bättre resultat. Naturligtvis finns det olika bra belag oxå, det är bara en kostnadsfråga... Fr ca 1500 SEK brukar man kunna få hyfsade belag.

balo; sa:
Att tillägga är ju att här nere i Skåneland är det ju sisådär med utbudet också då det endast är ett fåtal sportbutiker som säljer och det är inte alltid att de har mer än de enklaste modellerna...

/Ola

Stadium i Löddeköpinge har rätt mycket prylar och nån som vet lite. Lika så Intersport på Södergatan i Malmö. I Lund har nästan alla butiker lite längdskidor, har dock inte stött på nån säljare med skidkompetens. En utflykt till Pölder i Nässjö kanske är på sin plats (de är kanske i Mora?)? De har ofta mer snö än här nere i Skåne, så grejorna kan testas direkt.

/Håkan
 
Kollade in utbudet på sportaffärerna inne i Lund och som nämts ovan så verkar kunskapen vara ganska så skral, men det kanske kan vara att jag träffade på fel personer.

Har även varit i kontakt med dom på Stadium ute i Löddeköpinge och de verkar ju ha ett förhållandevis bra sortiment och kunskap inom området.
Blev rekommenderad ett paket innehållande:
Skidor: Atomic RC9
Bindn: Salomon Equipment Classic
Skor: Salomon Active 8

Någon som har några erfarenheter av dessa skidor?

/Ola
 
Vet inget om skidan, men pjäxan är en bra, beprövad modell för ca 1000 SEK. Bindningen är oxå bra (det finns ju 2 olika bindingssystem för klassisk längdåkning, Rottefella och Salomon, som sägs vara lika bra).

/Håkan
 
Ganska lik RC8

Av vad jag sett så är den ganska lik den "klassiska" Vasaloppsskidan Atomic RC8. Huruvida det är värt pengarna att gå upp ett steg från RC8:an vet jag inte. Bindningen och skon är däremot bra. Skon ifråga är den klart vanligaste längdskidskon alla kategorier och mycket populär bland Vasaloppsmotionärer m.fl.

En skånebutik som uppernbarligen är tillräckligt seriös för att få vara med i Fischers (och Swix) annonser är Sporta AB i Helsingborg. Kolla med agenterna och tillverkarna annars:

Peltonen:
http://www.ski-go.com/peltonen/index.htm

Fischer:
http://www.sportmarket.nu/

Atomic (tillv.):
http://www.atomicsnow.com/

Madshus (tillv.):
http://www.madshus.com/
 
Atomic RC9

Har åkt på fjolårsmodellen av denna skida sen i julas och är endast positiv. Har fått en uppfattning om att de är extremt enkla att få bra glid med, har kört med samma typ av glidvalla hela vintern (gul toko lågflour) och har fått uppfattningen att jag har bra glid trots min amatörmässighet... :)

Såg skidan på Team Sportia i Norrköping nedsatt till 1999kr (Tror det var endast skida).

Kom ihåg grundtipset: Köp aldrig ett par skidor utan att ha stått på dem! Se till att någon som vet vad det handlar om mäter upp spannet åt dig, och att det är någon som du kan lita på och inte bara vill sälja ännu ett par skidor. Passar inte spannet så försvinner lätt nöjet med att åka skidor.

Lycka till med köpet / Stefan
 
Mycket bra skidor.

Det är allmänt kännt i längdskidkretsar att Atomics klassiska skidor håller mycket hög standard, jag skulle dock passa mig för att köpa ett par skidor utan kunnigt sällskap.

Det går att köpa utan att ha stått på skidorna om det är någon som vet mycket om dig och framför allt mycket om längdskidor som plockar ut dem.

Vilka skidor du skall köpa beror mycket på din teknik och tyngd men du skall passa dig för för hårda skidor. Men om du vill ha en uppfattning om vad du skall välja så kör jag(75kg tävlingsåkare) på 0.8-0.9(kallföre) 1.2(klister) i hårdehet.

Om du vill ha tips på vad du ska tänka på när du plockar ut skidorna är det bara att maila.
 
Mer hjälp önskas

hej,

En massa goda råd har kommit fram och fler finns säkert att få. Själv är jag så okunnig att jag vet inte ens vad jag skall fråga på.

Finns det någon bra nybörjarbok eller websida med det mest elemtära på, tex en "idiots guide" till längdåkning?
Hur långa ska skidor va? finns det olika hårdhet?
Hur får man bort gammal klistervalla?

Ni ser, frågorna hopar sig, vägledning önskas.

Hälsningar

Bengt (som tänker hjälpa Aukland att dra nästa Vasalopp)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Razzle-Dazzle Köpa eller hyra skidor eller avvakta? Turskidåkning 2
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Kongidz Köpa rullskidor (nybörjare) Turskidåkning 5
MikaelN Köpa turskidor i Göteborg Turskidåkning 7
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Söderström Köpa längdskidor på nätet?? Turskidåkning 2
skylark Hyra/köpa secondhand i Norge? Turskidåkning 4
BZ120 Köpa NN75mm pjäxa, Vart? Turskidåkning 15
Spikbjörn Var köpa Salomon X-adv turbindning? Turskidåkning 4
mindful Köpa turskidor i Sthlm? Turskidåkning 5
asalu Köpa mat i fjällstugor Turskidåkning 3
Lurvasman Vart köpa turskidor Turskidåkning 2
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
snokke Var i Skåne kan man köpa turskidor? Turskidåkning 6
markanthus köpa turskidor Turskidåkning 7
DA Köpa turskidor Turskidåkning 2
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
NikaO Köpa vallaställ? Turskidåkning 3
bjorne Köpa begagnade längdskidor i Stockholmstrakten? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
adventure_transport Köpa längdåknings/turskidor i Jönköpings län? Turskidåkning 1
avslutad var köpa turskidor?? Turskidåkning 13
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
skutt Köpa lägndskidor i Stockholm ? Turskidåkning 5
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
d_cederberg Vill köpa pulkor! Turskidåkning 8
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...