Köpa ny ficklampa

jag skulle satsa på en lampa med 1st AA

-det finns batterier över hela världen
-lampan blir tillräckligt smidig för att alltid kunna tas med, ej för lång att bära i bälteshölster
-man kan köra slut på alla udda batterier (behöver ej byta dom två och två)
-med de lampor som nu finns på marknaden räcker det gott



jag skulle hoppa över dom steglösa och de med många effektlägen

- man använder bara tre lägen i praktiken
- de steglösa bla nitecore drar ström när den ligger standby

det jag tycker man behöver är:

ett läge med moonlight, alltså mycket svag, dels för nödsituationer, där man vill spara batterier och kunna lysa upp till 48timmar, vilket dom flesta klarar på ett AA, eller för att man inte vill lysa upp en hel teater eller biosalong.

ett normal läge, där man är i nivå med en maglite 2AA i styrka men tiofalidig drigt tid

och sedan ett max läge där man blåser på för fullt, mer än D3án men i kanske 1-1,5timma

dessa rekomenderar jag;

JETbeam JET-I PRO V2
eller 4sevens.com modell Quark 1AA (f.ö bra ställe att beställa andra lampor från också, fri frakt mm)


Glöm inte att berätta vad du köpte och om du blev nöjd. det är så vi får ut något av trådar som dessa.
 
Denna är liten, lätt och batterisnål och med et klart ok ljus
http://www.racerback.se/vakjakt-skottplatslampa-p-554.html

Det verkar vara en kopia av Fenix P3D, men utan flera ljuslägen. Visst är den batterisnål men att köpa CR123 i Sverige är ju svindyrt.

En liten jämförelse:
På filmen kan man se en Fenix P30D till vänster som lyser upp de som tar hål i väggen. Lite senare dyker en LED Lenser X21 upp och lyser upp lite grann :) Den kostar dock över 3000 i Sverige och är stor som en Maglite D4.
http://www.youtube.com/watch?v=CREsr9zmgdo

Jag funderar på att köpa en P30D till, eller en Quark 123-2 R5.

Surefire är bra men de var, liksom Maglite, sega att hänga med i diodsvängen. De är också lite dyrare.
 
Köpte mig en bunt uppladdningsbara skyddade LiIon CR123 (vanson) när dom såldes på clas i sjön för några år sedan - en bunt engångs CR123 också - men sanningen är att jag ännu inte börja att använda engångsbatterierna mer än på prov utan kör fortfarande med dom uppladdningsbara CR123 utan märkbar kapacitetssänkning, vilket förvånar mig då tex. laptopbatterier brukar vara tämligen slutkörda efter 3 år vare sig man använder dom eller inte...

i det fallet var LiIon-batterierna ett lyckat köp för just ficklampsbruk.

Nu skall man ha klart för sig att energinnehållet är lägre i uppladdningsbara LiIon-batterier i jämförelse med engångs Lithimumbatterier - (650 mAh för LiIon, 1200-1300mAh för engångs),
dom skyddade batterierna har också tendens att slockna väldigt plötsligt och oåterkalleligt när skyddskretsen klipper strömmen - så man måste vara medveten om detta och ha nyladdade batterier eller engångsbatterier där det inte får slockna plötsligt (å andra sidan försvinner ljusstyrkan väldigt fort, inom någon minut, även med engångsbatterier när dom väl tar slut), ha alltid minst en reservbatteri med och se till att ha tränat på att byta batteri i kolmörker.

Den varianten av uppladdningsbar batteri jag använde har dessutom ganska hög spänning (3.7 Volt medelspänning, engångs 3.0 Volt ) vilket gör att lampan lyser på mellannivå i ljusstyrkan även i lägsta läget på P2D i ett par timmar innan den går ned på sin tänkta. lägsta nivå - vilket gör att lampan inte håller längre än 8 timmar på lägsta nivån (mot beräknade 15 timmar) med uppladdningsbara LiIon-batterier medans den håller 30 timmar med engångsbatteri.

---

Bilstrålkastarficklampor ala surefire kanske är bra för taktiska ändamål med kort insatstid (< 1 timme aktivitet) - men jag vill ha något kan reglera i minst 3 steg där lägsta håller en arbetsdag minst om man måste och är ögonen något så när mörkeradapterad så räcker lägsta ljusstyrkan ofta väldigt bra - med starkare ljus blir man bara bländad om man inte skall lysa på objekt bra bit bort - då är lite muff på lampan bra att ha, men bara då!.

P2D stegintervall är bra balanserad mellan moonshine och bra drag - sedan har den en boostläge som ger ytterligare lite mer ljus, men kostar batteri och skapar hetta men ger så lite mer upplevd ljusstyrka att den används i princip aldrig.

Ögat arbetar logaritmiskt vilket innebär att för varje upplevd fördubbling av ljusstyrkan så måste lampan öka på med 10 ggr högre effekt, dvs att gå från 1 till 3 Watt märks knappt upplevesemässigt, man måste till 10 Watt för att upplevas dubbelt så ljust som vid 1 Watt.
 
Skaplig lampa :)

Jag byggde en gång i tiden en egen handstrålkastare av ett bosch extraljus och en 55W halogenlampa. Den drevs av ett blyack och lös utav H-E.

Men den var inget man ville släpa runt på en längre tid.
 
Visst, att en jägare köper en lampa för 15 papp för att hitta en skjuten älg. Det är ju mer än bössan kostar och tusen kronor mer än kniven de har i bältet :)

Jag såg Räddningstjänsten använda en LED-lenser X21 som kostar 3500 spänn. Visst lyste den men inte för det priset.
 
Mitt tipps är att du skaffar en nitecore d10, finns på nån hemsida (kommer tyvärr inte ihåg vilken) på rea just nu för 500:- har steglös ljusreglering och är liten och smidig ( 1 aa )
 
jag vet inte, jag har alltid använt UK dyklampor även uppe på land, vettigt pris, bra ljus, garanterat vattentäta, plast(man kan hålla dom i tänderna och man förfryser inte sig när det är svinkallt).. dessutom kan man köra över dom med traktorn, glömma dom i snön en hel vinter, tappa dom i en avloppsbrunn och en massa annat.. helt jävla oförstörbara.. kanske inte bäst ljus, kanske inte mest finesser men garanterat hållbara..

http://www.uwkinetics.com/product/21
 
jag vet inte, jag har alltid använt UK dyklampor även uppe på land, vettigt pris, bra ljus, garanterat vattentäta, plast(man kan hålla dom i tänderna och man förfryser inte sig när det är svinkallt).. dessutom kan man köra över dom med traktorn, glömma dom i snön en hel vinter, tappa dom i en avloppsbrunn och en massa annat.. helt jävla oförstörbara.. kanske inte bäst ljus, kanske inte mest finesser men garanterat hållbara..

http://www.uwkinetics.com/product/21


det är väl brinn-tiden, alternativt möjligheten att "snålköra" den, som saknas. med dagens teknik och de dioder som finns att tillgå känns det lite omotiverat att gå runt med nåt som är slut på en timma, drygt.
 
Hej!

Ja, Maglite bör man glömma i dagsläget, även med LED-insatser från tex Nite-Ize.

Ficklampor är något av ett intresse hos mig, så jag hoppas kunna bidra med ett tips.
1) I dagsläget: köp inte litium CR123-lampor. Batterierna är svindyra i Sverige, men kan fås med lite tålamod för mindre än tjugan styck (då pratar jag Duracell och annnan god kvalitet, inte billiga explosiva varianter) på nätet. Alltså, dyra och svårare att få tag på.
Satsa istället på AA-driven lampa. Nu kastar dessa iväg lika mycket ljus som ordinarie CR123-lampor gjorde för knappt ett år sedan. Batterierna är nästan gratis, finns överallt och kan vid behov (kyla, lite lägre vikt) fås i lithium via Energizer.
2) Ett eller två AA-batt är frågan. Med två får du mer ljuskraft, längre brinntid och en bekvämare lampa i handen. Viktskillnaden kan i princip ignoreras om man inte jagar gram allt för frenetiskt.

Mitt tips till dig är den nyaste uppgraderingen av Fenix LD20 (2 AA batt), släpptes i dagarna med CREE R4 diod. Digitalt konstant reglerat ljus med max 205 (!) lumen. Andra lägen: 105 lumen, 50 lumen, SOS och strobe. Jag har föregångaren och det är den bästa handlampa jag äger/ägt. Följer med överallt, på camping, resor, eftersök etc.

Kolla med www.flashlights.se när de får hem den. Är som sagt rätt nysläppt.

http://www.fenixlight.com/viewnproduct.asp?id=66

Väntar du annars några dagar så dyker den säkert upp hos säljare i Hong Kong på ebay.com
Där kan du säkert få hem den inkl frakt för knappa 500-lappen.

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3
brigas köpa kvalitet! Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...