Köpa ny Bianchi racer

Hej,

Jag har hittat en Bianchi 928 Carbon utr:Veloce stl:58 14´sek.
Jag motions cyklar ca 100-200 mil per år och är 190cm och väger 100+. Jag undrar om någon har en åsikt om detta är ett bra köp.

//patric
 
Campa eller Shimano

är en av de ständiga frågorna.

Min bror har en Bianchi med Campa och jag har en annan italiensk ram Carerra Podium med Shimano Ultegra. Var och en är vi rätt nöjda med funktionen hos det vi har så länge allt är nytt och servat.

Det lär finnas en del tester av skillnader i slitstyrka mellan olika grupper hos de bägge växelfabrikanterna.

Vet inte om skillnaderna har så stor betydelse men mitt intryck utifrån debattinlägg jag läst är att det är viss risk för att det blir dyrare med Campa i långa loppet. Rätt eller fel??

Tycker hur som helst att slitstyrkan på drivlina och fälgar kunder vara bättre på racercyklar.

Thure
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Campa eller Shimano

Det verkar finnas ett liknande förhållande mellan ägare av Campa eller Shimano så som PC förhåller sig till Mac, då man läser övriga inlägg.

Personligen har jag bara kört på Shimano de sista åren, men jag har egentligen inget emot Campagnolo.

Jag hittade detta inlägg vilket beskriver Campas nivåer jämfört med Shimanos, vilket gjorde att en del klarnade.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41514&pagenumber=1


/patric
 
Gemetri och hjul

Att börja i änden Campa eller Shimano är fel när det gäller köp av racer. Absolut viktigast är att hitta rätt i ram. Därefter kommer hög kvalitet på hjulen.

Campagnolo veloce räcker absolut för att köra 100-200 mil om året. Cykling är en materialsport där det är lätt att snegla uppåt i komponentträsket. Själv har jag Shimano 105 rakt igenom och det räcker gott åt mig för ca 300 mil per år. Har provat finare grupper men har inte hitta rationella skäl för att byta upp mig.

Passar hojen så köp den. En italiensk cykel är lite läckrare med italenska komponenter (även om min Battaglin har japanska).

/Tommy
 
Re: Gemetri och hjul

Tommy E; sa:
Att börja i änden Campa eller Shimano är fel när det gäller köp av racer. Absolut viktigast är att hitta rätt i ram. Därefter kommer hög kvalitet på hjulen.

Campagnolo veloce räcker absolut för att köra 100-200 mil om året. Cykling är en materialsport där det är lätt att snegla uppåt i komponentträsket. Själv har jag Shimano 105 rakt igenom och det räcker gott åt mig för ca 300 mil per år. Har provat finare grupper men har inte hitta rationella skäl för att byta upp mig.

Passar hojen så köp den. En italiensk cykel är lite läckrare med italenska komponenter (även om min Battaglin har japanska).

/Tommy

Klart du skall vara noggrann när det gäller ramval men det är så personligt att det är svårt för någon annan att välja åt dig. Ramtypen lär vara anpassad för långturer. Om du väger mycket kan det vara idé att få plats med 25 mm däck bak.

Thure
 
Carbon 928

Jag köpte en Bianchi Carbon 928 med Campa Velocekomponenter på Stadium i somras. (kanonpris 9000kr...) Jag är 193 cm och fick tag i ett ex med 59cm ram. "Förstå-sig-påare" hävdar att ramen är för lite för mig. Vet inte hur detta visar sig, men jag tycker att den ramen passar bra för mig. En allmän regel är att man ska se framnavet bakom styret om man sitter normalt, då är ramen lagom. Hamnar navet under eller framför styret är ramen för liten. Jag ser navet med råge, så utifrån detta mått så funkar det ju.

Jag är kanonnöjd med min cykel. Ramen är styv, men framgaffeln sviktar tyvärr en del när jag trycker på, fast det kanske är meningen.

Vätternrundan 2008!
 
Det finns bättre

Jag har hittat en Bianchi 928 Carbon utr:Veloce stl:58 14´sek.
Jag motions cyklar ca 100-200 mil per år och är 190cm och väger 100+. Jag undrar om någon har en åsikt om detta är ett bra köp.

Som andra redan har skrivit här i tråden är storlek och passformen.
Och med passform menar jag inte bara storleken på ramen.
Längden är viktigare än höjden för en bra passform.
Dessutom skall ramen passa DIG!
Har du långa/korta ben för din längd? Välj ram efter det.
Gillar du att sitta rejält ihopböjd eller mer upprätt? Välj ram efter det.
Hur är du skapt? Tung eller tunn överkropp? Välj ram efter det.
Gillar du cyklar som är extermt kvicka/nervösa eller skall det kännas lugnt och stabilt,
ja nästan som att köra buss? Välj ram efter det.
Osv, osv

Dessutom är du lång och tung, det ställer xtra stora krav på ramens och gaffelns stabilitet och (tramp)styvhet.

Tyska tidningen Tour har i nummer 4 2007 testat 24 olika racercyklar, bla Bianchi 9.2.8
Här står det mer om det testet det går oxå att tanka hem hela testet som PDF där.
Bianchin klarade sig hyfsat i testet, ramen är dock ganska tung jämfört med moderna kolfiberramar. Dessutom finns det både lättare, stabilare och (tramp)styvare ramar.

I vilket fall, här är en del av resultaten(layouten kopierad från ett annat Forum) rangordnade efter 'Total score' (och om den är lika STW).

Manufacturer/Model | Fork | Total score| Lateral stiffness | Lateral stiffness of the fork | BB stiffness | weight frame/fork/headset | 'Normiertes' weight for 57cm frame-set

Canyon F10 Ultimate Canyon Smart Flex CSL 1,8 109Nm/° 61N/mm 78N/mm 1027g/315g/77g 1419g
Canyon F8 Ultimate Canyon Smart Flex CSL 1,8 107Nm/° 57N/mm 78N/mm 1391g/314g/74g 1779g
Cannondale System Six 2,0 103Nm/° 42N/mm 79N/mm 1216g/350g/107g 1673g
Scott Addict SL Scott Addict SL 2,1 95Nm/° 40N/mm 64N/mm 848g/326g/96g 1270g
Stevens Ghisallo Stevens alu/carb 2,4 96Nm/° 53N/mm 59N/mm 1399g/597g 1997g
FAT Road Project Carbon Ritchey Carbon Pro 2,5 90Nm/° 40N/mm 65N/mm 1141g/375g/79g 1595g
FAT Road Project SL Columbus Tusk Carbon 2,6 94Nm/° 49N/mm 71N/mm 1484g/554g/74g 2112g
Bianchi 9.2.8 Bianchi 2,9 84Nm/° 38N/mm 56N/mm 1437g/407g 1844g​


Läs mer om hur Tour gör sina tester på deras hemsida.

Personligen skulle jag rekommendera dig att titta närmare på ngn av Canyons cyklar, deras F10 (kolfiber) och F8(alu)-ramar är redan nu väldigt bra och de kommer att uppgraderas till näst år och blir då ännu bättre, läs mer här
http://www.canyon.com/eurobike2007/road2008_en.html
http://www.rouesartisanales.com/article-12145450.html
http://www.cyclingnews.com/tech/2007/shows/eurobike07/?id=results/eurobike079

Canyon 2008 har oxå diskuterats en hel del på andra Forum, tex här:
http://weightweenies.starbike.com/phpBB2/viewtopic.php?t=34772
http://weightweenies.starbike.com/phpBB2/viewtopic.php?t=34693

Ytterligare ett intressant alternativ är FAT
Även de har bra och prisvärda kolfiber och alu-ramar.
Kolfiberramen finns tyvärr bara i fyra storlekar, men passar ngn av dem så är de väldigt intressanta.
FAT har oxå en form av uppgraderingssystem där de bygger cyklarna utifrån kundens önskemål,
vilka alt som finns och vad det kostar framgår av deras katalog
(Tex skulle jag inte köpa en cykel med Columbus Tusk gaffel)

OBS
Jag är själv oxå >190cm och >90kg och är en mycket nöjd ägare av en Canyon F10 sedan 2005
thumb_H%C3%B6gersida_m_l%C3%A4ttviktshjul.JPG

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Högersida_m_lättviktshjul.JPG
Därfö bör du kanske ta allt jag skriver om Canyon med en nypa salt :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips