Köpa Nallo 2 gt från 2002?

Livslängd tält? Köpa Nallo 2 gt från 2002?

Hej!

Jag har fått ett jättebra - såvitt jag kan utröna - kompispris på ett hilleberg nallo 2 gt från 2002. Det har använts ca 10 dagar om året sen dess och varit sönder men lagats en gång.
Jag funderar bara kring livslängd på tält och sådana frågor. Har inte råd att köpa ett helt nytt just nu och det närmaste åren förmodligen - så är det definitivt värt att hoppa på chansen lr? :)

Finns det någon snäll expert här som skulle kunna hjälpa?
I dagsläget har jag inget riktigt tält - dvs jag har ett tungt, gammalt tält utan innertält och inte helt vattensäkert heller - fastän det har funkat på mina exkursioner hittills... Men man tvekar ju att ta det med ut på längre turer - något som jag länge har velat ut och göra.

Och hur är det med att ta med et här tältet ut på egen hand? Bra/dålig idé?

Tacksam för all hjälp.

Senast ändrad:
Läs denna tråd. Jag tror slutsatsen är att tältet kommer att hålla många år till. När det gäller att slå upp ensam så är det inga problem. Jag har gått mycket ensam med tunneltält. Så det hela beror väl mest på vad kompispriset är, högst kanske 1500-2000 tycker jag är vettigt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Håller med nilssa! Både vad gäller kompispriset och uppsättningen. Sätter man upp tältet enligt "regelboken" är det inga större problem ens vid mycket hård vind.

HåkanF

Fungerar utmärkt som solotält. Blåser det mycket ligg på duken tills du är klar att resa tältet. Kompispriset ligger i rätt härad.
Go tur

Tack för era svar!
Kompispriset av en bekant ligger på 3000...
Men då får jag låna och prova det i sommar om jag vill - och eventuellt köpa det när jag har råd.
Hmm..

Ett tält som är 8 år gammalt och bara tappat runt halva nypriset?
Visst har de kvallité, men pruta ner det till runt 1500-2000 kr för det kan du få ett modernt tält i samma prestanda, dessutom med garantier mm, kolla om ev lååång HB garanti gäller även för nästa köpare....

Du får ju nya i stort sett lika bra tält för 3000:-
Jag tycker inte det är ett kompispris.

3000 för ett 8 år gammalt tält som går att köpa nytt för 6750 idag..
Men vad kostade tältet nytt då? Prisjakts prisutveckling går bara tillbaks till 2007 men då verkar samma tält ha kostat 5700..

Känns väl inte direkt som nått kompispris..

Pruta...

Tack för era svar!
Kompispriset av en bekant ligger på 3000...
Men då får jag låna och prova det i sommar om jag vill - och eventuellt köpa det när jag har råd.
Hmm..

Du kan hitta nya tält som är bra för ungefär det priset, visserligen inte lika lång livslängd som ett nytt HB, men detta är ju 8 år gammalt...

1000-2000 tycker jag är rimligt, 1000 kallar jag kompispris..;).

//J

Ett tält som är 8 år gammalt och bara tappat runt halva nypriset?
Visst har de kvallité, men pruta ner det till runt 1500-2000 kr för det kan du få ett modernt tält i samma prestanda, dessutom med garantier mm, kolla om ev lååång HB garanti gäller även för nästa köpare....

Garanti är väl på 5år på hillebergtälten ,rätta mej om jag har fel;)

så här står det om garanti på hillebergs sida

Hilleberg garanti

Hillebergtält är garanterade att hålla högsta kvalitet i material och sömnad. Garanti mot fel i fabrikation och material gäller under 5 år från inköpsdatum på alla Hillebergtält.

Vi skulle gärna hålla vår garanti utan tidsbegränsning, men köplagen accepterar inte en sådan formulering. I praktiken innebär det ingen skillnad för dig som användare om vi säger 5 år eller utan tidsbegränsning. Ett eventuellt fel upptäcker du sannolikt inom 5 år. Skulle något fel uppkomma senare av någon anledning, skall vi givetvis hjälpa dig att åtgärda det efter bästa förmåga.

Vår garanti gäller ej vid skador som uppkommer genom olycka, felaktig skötsel eller ovarsamhet. Normalt slitage och påverkan av solens UV-strålning är heller inte sådant som täcks av garantin.

Alla skador som uppkommer på sådant sätt att garanti ej kan åberopas, åtgärdar vi så fort som möjligt till låg servicekostnad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips