Köpa klättersele

Har klättrat en del via ferrata samt vanlig bergsklättring och jag har faktiskt klarat mig med två öglor. Så tro det eller ej men än så länge har jag inte behövt spendera 1000kr extra på ytterligare två öglor. Kanske behövs om man börjar syssla med alpin klättring.

Absolut! Jag menar inte att en måste köpa den dyraste selen. Bara rätt sele för sina behov, även på sikt. Själv tycker jag att en enkel sele från Petzl i 700 kronors klassen svarar upp för alla mina behov, även vid "avancerad" klättring. T.ex Sama eller Adjama.

Givet att den passar din kropp.

En fråga som ej är riktad till TS:

Sele som sele egentligen. De är skapade för att rädda dig från ett fall så det är väl onödigt att lägga 1000kr + på en sele är när det finns för 300kr?

https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=CAMPCORAL
https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDXENOSHARNESS

bortsett från plats för isskruvar så är det väl ingen skillnad som berättigar 1000kr extra?

Upplys mig!

Nu är det självklart inte priset som styr. Men jag skulle inte vilja ta en 5-10 meters-susare camp-selen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu är det självklart inte priset som styr. Men jag skulle inte vilja ta en 5-10 meters-susare camp-selen.

Den här typen av resonemang förstår jag inte? Att det inte skulle vara bra att ta en 5-10-meters-susare i camp-selen är något som jag tror du har hittat på helt och hållet själv, eller så får du motbevisa mig.

[Plats för något långt och välskrivet inlägg om tryckpunkter, nerver, och annat som har att göra med hur ett fall i en sele upplevs som motbevisar XTRMNTRs tes]

Inte för att vara sådan men du har ställt väldigt många frågor ang utrustning vilket det ifs inte är något fel med. Men jag skulle rekommendera att gå en klippklätterkurs kanske tom ett grönt kort inne och diskutera/testa utrustning med en instruktör. Alla tycker vi olika om hur saker ska sitta och se ut. Det är dumt att slösa massa pengar på något som kommer användas ett fåtal gånger. Och dessutom tar t.ex rep rätt mkt plats i garderoben :D bara ett tips. Men annars så lycka till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips