Köpa kajak - råd?

Har just återupptäckt paddlingen och letar efter lämplig kajak. Paddlade en hel del under skolåren sen långt uppehåll tills jag lite optimistiskt skaffade en VKV101 för ett antal år sen som jag försökte paddla i lite öppnare vatten (Stockholms skärgård)... gav dock upp det efter nån sommar eftersom jag aldrig kände mig trygg i den när det gick lite sjö.

Går nu i kajaköparfunderingar igen och har hittat tre alternativ som jag står och väger mellan, en Viviane, en Trapper Barracuda och den som jag tycker tilltalar mest, en QCC 700X. Vet att det bara är provpaddling som kan ge ett bra svar på vad som passar bäst men är ändå lite nyfiken på åsikter/synpunkter från andra som har erfarenhet av dessa. Lite fundersam på om jag kanske ska satsa på nåt stadigare. Är rätt tung, runt 100 kg och runt 185 lång. Har främst tänkt mig använda kajaken till dags/helgturer i Stockholms skärgård och vill ha en kajak som är hyfsat stadig, som är kul att paddla och som man kan känna att man utvecklas som paddlare i.

Är jag på rätt spår?
 
Alternativ

Hej!

Du verkar vara intresserad av kajaker med lång vattenlinje och därmed högre toppfart än standardkajakerna.

Se gärna Peter Unolds hemsida med statistik för hur mycket motstånd kajaker gör i olika farter.

http://www.unold.dk/paddling/

Nackdelen med de långa kajakerna är att manöverbarheten blir sämre.

Titta gärna också på:

Epic Endurance 18 http://www.kajak.dk

och

Seda Glider http://www.utinaturen.no

Själv paddlar jag Glider. Seda Glider kan beställas fraktfritt till Stockholm från ovanstående leverantör.

Mvh
Göran
 
Myten om en myt

Läs också Björn Thomassons replik på Bogdanoffs artikel.

http://thomassondesign.com/news/new...=1072828800&cnshow=news&start_from=&go=search

Det är sant att, för många långfärdspaddlare, går det inte snabbare i en lång och smal kajak.

Även av Bogdanoffs artikel framgår det dock att långa smala kajaker har högre fartpotential.

Att generellt säga "att man inte skall köpa en extralång och smal kajak" är fel. I Malmö KanotKlubb har vi åtskilliga exempel på långfärdspaddlare som blivit snabbare sedan de skaffat en längre kajak.

Skall man välja lång eller kort kajak?

Har man fartambitioner, en viss grundstyrka och vilja att utveckla paddeltekniken, så kan svaret vara en lång kajak.

Om man paddlar långsammare eller tycker mycket om att manövrera och trixa med kajaken så ligger nog en meddellång eller kortare kajak närmare till hands.
 
ja att välja en kort kajak är är en försäkring mot att det någonsin skall gå fort och att det aldrig blir riktigt roligt att paddla rakt fram.
 
Intressant att ta del av synpunkter för o mot långa kajaker! Nu är just fartpotentialen bara en av de komponenter som var anledningen till mitt intresse för de tre kajaker som jag startade tråden med. Men föredrar helt klart att ha en kajak där det är jag själv som är begränsningen för hur fort jag kan och vill paddla, mer än kajakan.. Andra delar jag väger in i mitt kajakval är att jag som sagt är rätt tung och behöver en kajak med ganska mycket volym vilket Vivianen och QCC:n ger, och jag tror Barracudan också.. sittkomfort och sittbrunnsutformning är andra komponenenter... och till sist den kanske avgörande komponenten, den rent subjektiva känslan av att linjer och utformning tilltalar utan att man egentligen kan sätta fingret på exakt varför.. Alla de här tre nämnda faller inom ramen för vad jag söker, är därför nyfiken på mer synpunkter och andras erfarenheter av just dessa kajaker.

Mvh Richard
[Ändrat av Richard151 2004-07-06 kl 21:24]
 
Lättdriven kajak är bra!

Ett tydligt exempel på dessa olikheter är om man provar att paddla t.ex. en North shore Buccaner eller Nordkapp mot en kajaksport Vivianne. Jag tror att dom flesta som inte har ordenligt stora muskler paddlar betydligt fortare och lättare med dom förstnämnda. Om kajakerna är fullt lastade i normalt långfärds tempo. Liten våt yta är en välsignelse för oss utan stora muskler. Smal relativt lång kajak med mycket språng på köl linjen är melodin, se bara grönlands kajakerna där många är byggda på det viset. Kort eller lång kajak spelar inte så stor roll bara våt ytan är så liten som möjligt. Dom så kallade snabba kajakerna som är långa och med rak köllinje är snabbare men att dom kräver mer kraft i dom farter som man oftast paddlar i. Det gör dom inte så roliga för den normala paddlaren. Det är i mitt tycke även mer spännande och tekniskt roligare att paddla en kajak som klarar sig utan roder och som svarar bra på kantställning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...