Det säger nog mer om de som paddlar blå bandet än vad det säger om VKV.
Ja - det verkar vara ett medvetet val speciellt med tanke på att initiativtagaren till HBB paddlade Icefloe i många år. Krävs lite "guts" att ställa upp med en annan typ ;-)
Ja - det verkar vara ett medvetet val speciellt med tanke på att initiativtagaren till HBB paddlade Icefloe i många år. Krävs lite "guts" att ställa upp med en annan typ ;-)
...VKV-kajaker dominerar bland de som paddlat Sveriges blåa band. http://www.havspaddlarnasblaband.se/b/s_kayak_12.html
...
Det jag framhöll var att förr i tiden, hade många i klubben VKV, men många har nu sålt dem till förmån för riktiga havskajaker.
--- Mats ---
Intressanta uppgifter att ni i er klubb definierat vad som är "riktiga havskajaker". Det skulle vara intressant om du kunde kopiera styrelsebeslutet så att vi andra också kan få del av er visdom ;-)
Och vilka kajaker passar en långvuxen? Några modeller jag ska kika extra mycket på?
Åter till trådens början
Det är väldigt personligt hur man vill sitta i en kajak. Två personer av samma storlek kan ha helt olika åsikter om hur de sitter i samma kajak. Generellt vill nybörjare ha mer plats för fötter och ben medan mer erfarna föredrar att ha kontakt med kajaken på ett annat sätt (fötter, knän och rumpa behöver ha kontakt med däck/skrov för att kontrollera kajaken).
Jag känner fler långa paddlare som föredrar kajaker byggda för mindre just för att öka kontrollen över båten.
Skulle jag själv börja paddla idag så skulle jag börja med en kurs för att få lära mej grunderna och slippa alla nybörjarmissar man annars så lätt gör.
Åter till trådens början
Det är väldigt personligt hur man vill sitta i en kajak. Två personer av samma storlek kan ha helt olika åsikter om hur de sitter i samma kajak. Generellt vill nybörjare ha mer plats för fötter och ben medan mer erfarna föredrar att ha kontakt med kajaken på ett annat sätt (fötter, knän och rumpa behöver ha kontakt med däck/skrov för att kontrollera kajaken).
Tar du med ett par pontoner med utriggar armar kan du ju ställa dig upp en stund och sträcka på benen Leif om du nu någon gång får lust, men akta dig så inte någon taliban ser dig och du blir utesluten ur klubben för inbördes beundran.
/Kåre
Jag vet att en del blir väldigt känslosamma när VKV nämns.
--- Mats ---