köpa första-båt!?

Folkbåt

Får man komma med ett förslag på en lite större båt som är väldigt prisvärd. För mellan 10000 - 30000 får du en Nordisk Folkbåt i trä. Det är en mycket fin segelbåt som passar utmärkt att segla för två - tre personer. Mer info om den kan du hitta här: http://www.folkbat.com/
 
Sea Cat

Ett annat alternativ är SeaCat ( marieholm 16 )
som jag anser är en bättre båt än stortrissen
kostar 10 - 20' beroende på skick. Ryms till nöds
fyra vuxna, tål mycket vind. Vi har själva haft modellen i scoutkåren sedan 70 talet och de fungerar bra och är mycket stryktåliga.
Lycka till och välkommen ut på havet.
 
Som någon tidigare nämnt så är seglen viktiga!!! Att kryssa med en stortriss med taskiga segel är ingen bra början på seglingskarriären... risken är att man ledsnar! Och segel är rätt dyrt...
 
Minette

Mitt råd är att köpa en båt som är rolig att segla. Stortrissen är trög och risken är stor att du tröttnar fort. Köpte själv en Minette för ett par år sedan. Jag har seglat mycket i Stockholms skärgård fast då med en betydligt större båt. Minetten har jag i en insjö och det är en liten båt med väldigt trevliga seglingsegenskaper.Läs mer på följande länk http://www.sailguide.com/ klicka på båtfakta och leta reda på Minette.

Lycka till!
/Pierre
 
Du har i och för sig redan fått ett antal goda förslag. Mycket beror på hur stor båt du vill ha.
Jag var själv i en liknande situation som du för ett par tre år sedan. Ville ha en bilig båt som seglade bra och som jag kunde lära mig att segla med. Liten nog för att jag skulle kunna hantera den lätt.
Valet föll på en Fabola Pokus. Liten ca 4,5 meter lång och öppen. Dubbelskrov gör den osänkbar. Den har en riggning som i det mesta påminner om en större båt. Viktigast kanske är att den har en sänkköl i järn med en stor blytorped lägnst ner. Skrovet är också runt och påminner lite om en nedskalad större båt. Det gör att den går utmärkt att kryssa med och rör sig ungefär som en större båt - men allt händer givetvis fortare.
Fabola Pokus tillverkas inte längre med det finns en hel del i bra skick på begagnatmarknaden till priser kring 8 - 10.000 kr med bra segel (stor och försegel)

Lycka till!
Lennart
 
Re: Bra och prisriktig tips

stastr; sa:
En bra och prisbillig segelbåt är Furioso.
Du får en mycket välseglande och säker båt.
Läs mer om båten på http://www.sailguide.com/Furioso.htm
eller http://furioso.sidan.nu

hmmm har vi inte passerat nybörjarstadiet när man föreslår en Furisio som nybörjarbåt? Den börjar ju springa i väg i storlek och har ett storsegel som kan kräva en del planering i tex hårt väder. Jag har själv haft ett 10 m2 segel som jag klarade av att hantera i för hårt väder. Furision har 20 m2. Gör du nån tavla där, som nybörjare, får du kanske problem.
 
Det blir bara större och större...

... båtar. Gå på Trissjollen! Priserna har gått upp på denna båt men som nybörjarbåt är den ett bra val. Vem har sagt att man måste ha ruff på en båt för att kunna ge sig ut på länger tur? Tält fungerar bra. Packning i vattentäta bagar. Centerbordet gör det lätt att komma in i vikar och slippa alla andra ruffseglare. Man behöver inte heller ha dyra kostnader med bryggplats, vårutrustning och underhåll. Gå på Trissen! Vägra stora båtar! Mindre båt= roligare segling= närmare vattnet och naturen.

Jürg
 
En båt som är rimlig i pris är Sheriff 600. 6 meter lång, 800 tung och rejält bred som båten är är det kanske inte det optimala snabbseglaren. MEN maken till sittbrunn får man leta efter. När två personer skall lära sig att segla och tar med en "segellärare" har man GOTT om plats att röra sig på. Detta tyckte min flickvän och jag var viktigt i början. Att kunna vara 4 personer i brunnen skapar trygghet i början.

Priset på en Sheriff 600 är under 15000 komplett. För det får man mycket båt med plats för två, litet pentry och en aktiv "klubb": http://hem.passagen.se/sheriff/ där man kan få hjälp och råd.

karma-1.jpg
 
jaha, så har man bestämt sig!

Ja, det var ju ett bra tag sedan jag skrev in och bad om tips till första båt, emellan har kommit studier och jorden runt resa... men nu ska det bli av, och jag har äntligen bestämt mig för båtmodell! Det blir en seacat. Nu gäller det bara att hitta en prisvärd sådan som man inte behöver åka över halva sverige för att få till hemmahamnen...
Vad är viktigt att tänka på vid inköpet????
 
Re: jaha, så har man bestämt sig!

AnniePalstam; sa:
Vad är viktigt att tänka på vid inköpet????

Undersök skrovet noga: om det finns skador på det kan det bli en dyr lektion i hållfasthet. Små ytskador, som bara berör gelcoaten kan man fixa enkelt själv, men om där är en spricka genom glasfibern så är det inte så enkelt. Grundstöningsskador (främre delen av kölen nertill och aktre infästningen av kölen) bör du också kolla efter. Om det finns stora skador efter en grundstötning skulle jag tacka nej till objektet i fråga. Du bör också undersöka rodrets infästningar, så att dessa inte måste åtgärdas: det skall inte glappa mycket om du rör rodret i sidled/framåt-bakåt. Det skall helst inte glappa alls, men ett visst litet glapp är acceptabelt. Alla hål i skrovet (oftast självlänsgenomföringar) skall du undersöka, och försöka avgöra om de är täta eller inte.

Riggen (dvs mast, bom, diverse vajrar och linor/rep) skall undersökas. Om en vajer är skadad är det inte hela världen, de är utbytbara. Masten däremot skall vara oskadad, eftersom den kan vara dyr att byta ut. Det du skall kolla efter är sprickor vid tex vantspridarfästena, sprickor vid beslagen (allt som sitter på masten), veck/bulor som kan påverka hållfastheten.

När det gäller seglen är det inte lika petigt, de är 'förbrukningsvara' i det att ett segel inte håller hur länge som helst. Det samma gäller eventuell motor som följer med: är den i dåligt skick kan du pruta ner priset lite mer, men det är inte anledning att tacka nej till båten.

Ett 'hett tips' är att övertyga en båtkunnig kompis at hjälpa dig undersöka de båtar du funderar på att köpa. Eller ännu hellre låta en besiktningsman undersöka båten, fast det kan kosta dig halva båtpriset :-(
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.