köpa första-båt!?

Eftersom alla seglingskurser är så förbaskat dyra tänkte jag att jag skulle ta och köpa mig en liten båt och låta mina segelkunniga vänner och min egen fantasi få lära mig... I slutändan kommer det nog att bli billigare så!

Jag har lite funderingar kring vad för slags båt som skulle vara bäst... det ultimata vore om den var anpassad för två personer, men man kan ensamsegla eller knö in ett par extra personer i nödsituationer... Den får inte vara för dyr.. begagnad helst kring eller under 10 tusen kronor....
Vet inte om en jigg, triss eller kanske två krona skulle vara bäst....eller någon helt annan båt...??
Tacksam för alla tips!
Mvh Annie
 
2-kronan är en vacker och tämligen stabil centerbordsbåt, men jag misstänker att du får lägga till en slant, om du väljer denna.

En gammal trissjolle är nog det ultimata för att känna på vad segling är för någonting, den seglar fint och lätt att masta på och av.
Du kan dessutom använda den som rodd eller snurrebåt.
Den perfekta sommarställebåten med andra ord.

Båda dessa båtar är lämpliga för två fullvuxna personer och nån fripassagerare. ;)
 
Jag tror tvåkronan kan vara lite väl jollelik för att vara riktigt bra som förstabåt. Då är jiggen bättre. Den stora skillnaden är att jiggen har köl istället för centerbord. Båten kan alltså göras stabilare, vilket jiggen också är. Kölen klarar dessutom mer belastning utan skador än centerbordet om du skulle gå på grund.

Om jag vore du skulle jag prata med de seglarkompisar jag hade och se vilka erfarenheter de har av olika modeller.
 
Jag förstår nu varför vissa kommer upp i 797 inlägg. Hursomhelst... Palstams inlägg avslutades med orden "eller någon helt annan båt...??
Tacksam för alla tips!" ;)
 
Tja du Mats, inte va det vällan kryssningsfartyg hon ämnade köpa, hon ville ju bara lära sig segla.
Kan du segla Mats? Välkommen in på detta eminenta forum föresten.

Vass i tonen redan efter tre inlägg, vadan bliva av den mannen efter några hundra inlägg. hehe

Har du något förslag på båt, tycker jag du skall nämna det, jag skall följa dina inlägg framledes, så får vi se om de får mer substans genom tid.
 
För samma pengar som en Trissjolle får du en Stortriss! Mer jobb att få i och ur den ur havet men mycket mer båt. Perfekt för två, går ganska enkelt att segla själv och rymmer utan problem fyra personer. På 70-talet kunde till och med hela familjer åka på semester i en sådan ...

/Klas
 
Köp segelbåt, inte jolle

kfn; sa:
För samma pengar som en Trissjolle får du en Stortriss! Mer jobb att få i och ur den ur havet men mycket mer båt. Perfekt för två, går ganska enkelt att segla själv och rymmer utan problem fyra personer. På 70-talet kunde till och med hela familjer åka på semester i en sådan ...

/Klas

Jag vill hålla med Klas. Stortrissen är kanske inte världens roligaste båt att segla, och inte heller den vackraste, men det är en "riktig" segelbåt. Köper du en Jigg eller liknande så kan du mest dagssegla (och det är inte en allt för spännande båt det heller). Jag skulle inte vilja sova över i en sådan. Stortrissen har en liten ruff att sova i (även om jag tyckte det var trångt när jag som 15-åring var ute med 2 kompisar i en vecka i en Stortriss). Dessutom skulle jag inte känna mig lika orolig att gå över öppna vatten och i dåligt väder med Stortrissen.

Stortrissen är nog den minsta "riktiga" segelbåten jag kommer på som dessutom är lättseglad och trygg.

Lycka till med seglandet!
 
tack!

Tack för alla era tips!
Jag snackar runt lite bland mina seglande vänner... stortriss och två-krona har varit mycket på tapeten i våra diskussioner....
Ingen som har några bilder möjligen?? kanske kan maila dem till mig i så fall så blir det lättare att förstå vad det är för båtar vi pratar om...
anninona@hotmail.com
Stortrissen med ruff och allt, kan man verkligen få en sådan för en billig penning..? Fattig student som man är och allt.....
 
Hydra

Om man nu vill köpa en lite segelbåt som e prisvärd så skulle jag hellre satsa på en Hydra, pris mellan 12 till 20000:- kronor.

Storstrissen är ganska platt i botten o kanar gärna åt sidan vid hård kryss.

Vidare
visst båtar för ca 10.000 kr men nästan alltid är seglen slut. Man har då två val, segla med det befintliga dåliga stället eller köpa nytt. Och nytt kostar uppskattningsvis ca 10000 kronor minst.
[Ändrat av kanotisten 2003-08-17 kl 13:50]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.