Segla ensam i öppen båt?

Hej!
För några år sedan kom jag över en Trissjolle, en liten öppen segelbåt på 4,20m med centerbord.
Den har använts för badutflykter och skojsegling vid sommarstugans insjö, men på senare tid har tanken fötts på en längre seglats i skärgården med denna båt.
Så här i "fasen-innan-planeringsfasen" tänkte jag fråga om någon har erfarenheter av liknande saker, finns det någon bra bok på biblioteket man borde läsa?
Antar att mycket information går att hämta från kajakvärlden, då det till stora delar kommer vara en liknande expedition.
Vänligen, Tomas
 
Svar?

Jag har tidigare läst boken "Nära vattnet - Långa seglingar i liten båt" av John Hedberg.
Tyckte den var ok när det begav sig. Den är visserligen gammal, från -79, men den innehåller beskrivningar av seglingar på östkusten, seglingsteknik, utrustning, småbåtskonstruktion, vatten- och vindförhållanden, etc.

Lycka till
Micael
 
Förmodligen för sent att säga detta nu men...

Har seglat triss mer eller mindre i 8år.
Mina erfarenheter är dock att du bör kolla så att båten är i bra skick då de jag har seglat med har haft en tendens att gå sönder alltför ofta när det blåser upp. Seglar du ensam eller med någon? Triss bör man väll även ha med focken för att kunna styra men är du van är det la inga problem. 2 fullvuxna personer plus packning tar en del plats men if there is a will there is a way ^^
 
Testa i liten

skala först. Har gjort korta seglatser med övernattning med min Far och Bror i en Askeladden som är ungefär lika stor som Trissjollen. Det blir betydligt kallare att segla i en Triss eller liknande jolle jämfört med att paddla kajak. Men campinglivet är precis lika förutom att det är lite bökigare att hitta bra ställe med både bra tältplats och trygg placering av jollen. Du har väl åror med i reserv?

Googla lite på segelkanoter så kan du få praktiska tips.

Satsa på korta segelsträckor och mycket utforskande på land. Ta med kikare och fågelbok / flora.

God mat och dryck!

Thure
 
Varma kläder

Hej!
Så här i "fasen-innan-planeringsfasen" tänkte jag fråga om någon har erfarenheter av liknande saker, finns det någon bra bok på biblioteket man borde läsa?

Lars Wallgren har skrivit om sin bok (böcker?) om sina långfärder med "Lille Orm". Vet ej boktitel, men du kan ju söka på hans namn på biblioteket.

Den engelska jollen Wayfarer har sina entusiaster och egen dansk websida.

Filmsnutt på "tuben"

Har själv turseglat mycket i liten båt, i ungdomen i Thorell-jolle 4 meter och i OK-jolle, i modern tid i segelkanot typ EnOrm III. Vansinnigt roligt, men med risk för att låta som din mamma vill jag säga att det är kallt, kallt, kallt... Du bör lägga vikt (och tyvärr även lägga pengar) vid mycket bra kläder.

hälsningar
Jens
 
Iden är jättegod och en liten segelbåt har flera fördelar. För snart 15 år sedan gjorde jag veckoturer med en Askeladden. Föredrog den för den tycks segla lika bra med centerbordet uppe och har ett fällbart roder så man går verkligen grunt med den. En stark elmotor med colceller kan vara ett komplement. Inköpte även en genua som gav avsevärt förbättrade segelegenskaper.
koivu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
börje2 Segla ensam? Segelsporter 13
Vega 28 Låna min seglare! Segelsporter 1
Kathrine H Vem vill lära mig ordentligt att segla? Segelsporter 9
ByTving Segla till Tromsö Segelsporter 1
waltruz Vill lära mig segla i GBG-området. Hur och var? Segelsporter 5
Perta Vem vill segla med till Amsterdam i sommar? Segelsporter 0
Skeppskatten Köpa segelbåt i medelhavet Segelsporter 2
fjllrv Segla blå bandet i öppen båt Segelsporter 34
epkhnil Segla i medelhavet 2011 Segelsporter 0
greendanger Lära sig segla... Segelsporter 7
swedma Segla med oss i Brazilien/ Karibien Segelsporter 0
simsone Segla jorden runt! Söker besättning! Segelsporter 2
johanrosander Gast som vill segla ut i värden! Segelsporter 3
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
EilivEmilie Vill du segla jorden runt? Segelsporter 3
Kanel Planerar att segla till Färöarna Segelsporter 8
Lucy Vill några 25-35åringar segla till Västindien? Segelsporter 3
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
archipel Vill segla i första veckan i augusti Segelsporter 0
Tridenter Någon som kan tänka sig att lära mig segla Hobie Cat?! Segelsporter 3
Eweliina 2 flickor, 18 år söker vänner/ungdomar att segla med:) Segelsporter 1
daniel.jsn Vill segla i sommar Segelsporter 2
micke_meck Segla till Söderhavet Segelsporter 13
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
jurre Någon som vill segla Trimaran?? Segelsporter 8
nettan_ börja segla jolle Segelsporter 4
annaells Segla GBG? Segelsporter 7
skogsdaniel Segla jorden runt. Segelsporter 3
johannakoppel Två vill segla v.34 Segelsporter 0
helge.zink Vem vill segla katamaran som gast? Segelsporter 3
Alina Vill segla!! Segelsporter 3
fibbla segla i tyskland Segelsporter 1
Jonik Segla till Stryn Segelsporter 4
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
marwi43 Segla i Norge Segelsporter 12
helge.zink Vem vill segla katamaran i Malmö? / gäst sökes Segelsporter 0
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
plast segla som gast? Segelsporter 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.