billig båt för långsegling?

Går i köpa-båt-tankar och skulle behöva lite inspiration ang val av skuta. Min tanke är att utrusta en liten billig båt för långsegling. Båten skall vara i prisklass upp till 30 000.- Måste tåla lite grövre sjö och starkare vindar. Skulle också väldigt gärna se att den va utrustad med ett navigationsbord. En Jouet 24 är precis vad jag söker bortsett från att den är alldeles för dyr. Hörde om Golif Jog och Norina tror jag det va, någon som har någon erfarnhet av desssa? Eller kom gärna med förslag på andra farkoster som ni tror skulle kunna passa mig..
 
Kan inte uttala mig om andra än Golif i den prisklassen. Golif har jag seglat en hel del. Den har seglats över Atlanten. Med originalmasten är den bra på lättvind, men vek när vinden är byig. Någon har fixat vekheten med extra vikt i kölsvinet. Något navigationsbord finns inte. Kanske har någon byggt något halvpermanent bord, det ska inte behöva vara svårt. Nackdelar. Ingen ståhöjd och långsam - är det ingen risk för regn kan man ju förstås öppna upp taket och få full ståhöjd. Fördelar. Eftersom seglen är relativt små kan man i lättare vindar spänna seglen enbart med handkraft. Lätt att parkera. - Läs mer på http://www.sailguide.com/Golif.htm och följ länken till Golifens hemsida i Sverige.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.