Vilken båt?

Jag och en kompis skall segla till medelhavet i sommar.

Jag har funderat på att köpa en Maxi 77 eller en vega men vet inte riktigt vad som är bäst. Båda har ju för och nakdelar, undrar om någon har något bra tips. Alltså långkölad eller inte???

Även andra båtar båtar är ju aktuella men de nämnda är ju förhålladevis vanliga på begagnat marknaden.

//MVH Johannes
 
Långkölat för långresa.

Båda båtarna som du nämner duger till detta och utrymmet ombord är ok.

Men i denna storlek och prisläge, skulle jag välja en IF-båt till en sådan resa.
Kanske inte lika bekväm invändigt, men seglingsegenskaperna i grov sjö och höga vågor, är ypperlig.

Lång stabil köl på ett skrov som klarar det mesta galant, busväder till havs, grundgång och att ställas på tidvattenbottnar.

/Björn
 
Jag tycker det verkar ont om tid

Jag tycker det verkar ont om tid att börja planera nu. Det tar tid att utrusta båten och förebreda sig för en sådan långsegling, såvida man inte väljer att gå igenom Europas kanaler.
Båten bör med mina erfarenheter vara utrustad med självstyrning, VHF, tidvattentabeller, pilots, en massa sjökort och rejäl segel garderob. Stark motor så man kan gå mot tidvattenströmmen i hamnar där sådant förekommer. Behärska navigation inklusive tidvattenberäkningar.
Lycka till.

Per Brune
 
Instämmer med Per.

Min svåger och svägerska är på väg hem från Kanarieöarna efter att ha övervintrat där med segelbåt. Efter att ha tagit del av deras erfarenheter och historier om andra båtar på rutten via Biscaya så skulle jag rekommendera en kortare tur första sommaren för att testa båt, besättning och motivation. Ut i Nordsjön och testa det där med tidvatten och angöring av trixiga hamnar i stor sjö innan ni siktar på Medelhavet.
Även Medelhavet kan vara rätt tufft om ni skulle gå dit via kanaler.

Vega eller Maxi 77 i toppskick borde vara OK liksom ett 100-tal andra båtmodeller. Se bara till att besättning och förberedelser håller samma klass.

Lycka till Thure
 

Guest

Gäst
Håller med + Bokrekommendation

Håller med Brune. Det är nog väldigt sent att nu planera en segling till medelhavet, såvida ni inte har en stoooor plånbok och en lika stor o snabb båt.
Jag kan rekommendera boken "Relationer ombord" av Marie Blomquist. ok den handlar mest om relationer i samband med segling men den är inne o sniffar på andra ämne, tex vad bristfällig planering kan leda till.
 
Japp man kan tycka att det är kort om tid för att hinna förbereda sig för en sådan lång segling. Men om vi har redan börjat sedan en tid tillbaka och har inget problem med att jobba 16h om dagen för att bli klara för avfärd.

Det mesta behöver inte vara perfekt heller eftersom vi har gott om tid att arbeta på vägen. Vi skall vara tillbaka i Sverige på hösten 2003 och om det blir ont om tid är det bara att ta flyget hem.

Alltså det enda som är viktigt är att båten är sjöduglig. Alla små detaljer fixar vi på vägen ner. Det gör ju inget om vi får ligga i hamn två veckor i Danmark och slita med båten.

Slutligen tack för era synpunkter, Men jag tror att det mesta löser sig med gott omdömme och utan stress.
Speciellt tack till Björn, Jag skall titta närmare på IF-båtarna.
 

Guest

Gäst
Viktigaste

Hej Johannes
ok Lycka till då. IF- båten: kontrollera roder och infästningar. Rodret är relativt tungt och svårt arbeta med tex ute på vattnet, det måste alltså vara mkt ok!

Motor
en bra motor är ett måste på kanalerna, lämna gärna i en motor på service innan avresa. Tänk på att motorn i den båt i köpre kanske bara har gått en eller två timmar åt gången. Nere på kanaler så kanske den kan komma att gå halva dygnet i sträck under hård belastning (tex motströms).


Floder

Räkna inte med att kunna åka på alla floder och kanaler i Europa. En del har strömmar på upp till 8 knop. Har blvit spännande överraskningar för många båtresenärer från norr.
 

Guest

Gäst
körkort på sjön

Tror att det numera krävs "kanal-körort" för att köra på på europas kanaler och floder. I tex Tysklad krävs det båtförarbevis för att köra båt men man kräver inte det av utlänningar på tyskt vatten.

Kanal-körkort krävs dock alltid numera om inte mitt minne spelar mig ett spratt.
 
Köpa på plats?

Varför inte köpa på plats? Såg alldeles nyligen (på marinan.com?) en annon om en Fingal för en billig penning nere i medelhavet?

Vad gäller IF-båt till Medelhavet så finns en bok skriven om detta. Torsten Nylander har jag för mig att författaren heter och boken tror jag heter Med Galejan till Medelhavet. De gick kanalvägen.

All the best!

/Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.