vilken GPS ska jag ha?

Det beror på personliga preferenser och hur mycket du vill betala. När man använder vanliga papperssjökort för navigering och bara använder GPS som komplement spelar det egentligen ingen roll vilken GPS man har. Alla som säljs nu är tillräckligt bra. Rådet blir alltså då att köpa den billigaste, t ex den gula Garmin eTrex. På sjön använder jag GPS som färddator, dvs för att uppskatta när jag ska komma fram. Dessutom använder jag den ibland som extra säkerhet för att verifiera min position jämfört med den jag beräknar med traditionell navigering.

En sak man kan fundera på är om man vill ha WAAS/EGNOS-kompabilitet för att få större noggrannhet. På sjön har man normalt dock egentligen ingen nytta av denna högre noggrannhet. Den normala GPS-signalen ger lika bra eller bättre noggrannhet än sjökorten, och vid navigering inomskärs i komplicerade farvatten har man ändå ingen större nytta av GPS utan det är effektivare att förlita sig på vanlig hederlig skärgårdsnavigation baserad på ögon och hjärna.

Vill du ha elektroniska sjökort finns det i princip två alternativ: laptop eller GPS med plotter. Har du redan en laptop är det det billigaste. Du behöver en enkel GPS som bara behöver ge datorn positionen, sedan skaffar du ett navigationsprogram. Laptop har förstås flera nackdelar: väderkänslighet, display i solljus, strömförsörjning, instabilitet etc.

Beträffande märken: jag är ingenjör och uppskattar Garmins ingenjörsmässighet. Jag har aldrig använt något annat märke men de är säkert också bra.

Johannes
 
Kartfunktion?

Vill du ha topografisk karta i GPSen i skogen är det Garmins för närvarande 4 modeller som gäller.

Dvs Etrex Legend och Vista samt MAP 76 och MAP 76S.

Det kommer nya modeller i strid ström. Vill du ha färgskärm och karta får du vänta på Garmin 60 som kommer någon gång i vår.

Om du inte behöver karta så finns det oerhört många GPSmodeller att välja på.

Thure
 
Magellan för prestanda

Jag har använt en uppsjö med olika GPS (och andra positioneringssystem) genom åren. Min erfarenhet är att Magellans GPSer är med stor marginal mycket bättre i antennens exakthet än konkurrerande märken. Detta får som följd att fart, trip och allt annat blir mer exakt. Utöver ren exakthet är Magellans antenner även imponerande då de går att använda under tak klätt av aktiva solpaneler. Jag har varit med om flera av de konkurrenter som nämns ovan som inte klarat av att hitta position under ett tunt solblekt kapell.

Därför använde jag två Magellan GPSer när jag rodde över Atlanten. Jag skulle aldrig dröm om att ge mig ut till havs med en GPS som man inte är säker på skulle klara av att positionera när man väl ligger i livflotte. Dvs. eftersom säkerhet var en viktig aspekt för mig var valet enkelt. Senare har samma GPSer fungerat klockrent i 37 graders kyla i hög luftfuktighet.

Vilken GPS just du skall välja beror på vad du skall använda den till. Jag kan bara flika in med mina erfarenheter som jag hoppas hjälper någon. Jag vet även fler äventyrare som väljer Magellan.

Atlantroddarn,,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.