Vilken GPS

Efter många om och men är jag på väg att ge efter för GPS-vågen. Är det någon seglare som har erfarenhet av olika sorter och har några råd att ge?

/Lars Henriksson
 
Fel forum

Om du läser alla frågor och svar under rubriken ” Navigering, GPS, karta, kompass” blir du förhoppningsvis mycket klokare. Där ökar också chansen att du får bra svar på dina frågor.

Läs även boken ”Handbok i GPS” av Magnus Lindén, ISBN 91-9735372-8.
Några korta råd eller frågor du bör ställa dig innan köpet är:
Handburen eller fast installerad. På hur långt håll vill du kunna läsa av displayen. Vill du kunna ansluta extern antenn. Hur mycket pengar är du beredd att lägga ut.

Per Brune / GPS användare nästan sedan GPSens barndom
 

Guest

Gäst
Avser du köpa en handhållen så behöver du ingen extern antenn om du inte har plåtbåt och vill använda GPSen under däck.
 

Guest

Gäst
Båtmässan

Jag ska oxå köpa Navigator senare i vår men följade har jag i tankarna idag.

Jag vill kunna se kartor i bild
jag vill kunna koppla navigatorn till dator så jag kan skyffla punkter fram o tillbaka mellan navigator o PC, men kan ej ha datorn ombord på båten.
Det skall eventuellt vara DGPS....


När båt,mässan öppnar skall jag stå där o hänga på dörren
 
GPS ombord

Hej,

Själv kör jag en billig Garmin GPS 12 ombord och är nöjd med den. Kan inte se kartan direkt på navigatorn men gott och väl rutt och position.
Har kompletterat med en kabel för inkoppling till dator och mha programmet OziExploter kan jag se min position och fart etc på datorskärmen. Denna kabel är kombinerad med kabel för 12V cigg tändaruttag så jag kan köra på båtens batteri, annars måste man bunkra småbatterier.
Skulle jag köpa GPS nu så skulle jag nog satsa på en som det går att koppla extern antenn till, men man klarar sig bra utan, oftast även under däck.
Vid vanlig familjesegling i skärgården har jag bara med själva GPS apparaten och knäpper oftast inte ens på den. Vid havssegling (gör sånt ibland) har jag med hela setet med portabel dator och har bara papperskorten som reserv. Loggar positionen på papper varje halvtimme bara för att ha en utgångspunkt att räkna från om allt skulle slockna.
För mig känns dom mest avancerade utrustningarna (typ DGPS) som overkill, +- 25-30 meter är försumbara avstånd i dom sammanhangen och det är vad jag får med vanlig GPS.
Även om du inte räknar med att koppla din GPS till en dator så rekommenderar jag att ta höjd för det när du köper, det är både bekvämt och kul att planera sin rutt hemma genom att bara "klicka" in waypoints i sjökortet och sedan ladda ner dom i sin GPS.
 

Guest

Gäst
Rätt Forum

Det ena utesluter ej det andra och segelbåtsfrågorna är lite annorlunda. Tex karot o strömgförsörjning osv.
 
OziExplorer?

Funderar på att skaffa bärbar dator + GPS.
Hur får mann tag i kartor till OziExplorer?
Krävs det någon prestanda på PC:en?
 
Kartor

Du kan antingen köpa färdiga digitala kartor från tex Solteknik, fina skannade sjökort som dock kostar en hel del pengar.
Eller så kan du skanna in dina egna, ett hästjobb men värt besväret om man bara kan. Dessa kan kalibreras i programmet så att positionsangivelserna stämmer. Inte fullt så snygga men fungerar lika bra i praktiken.
Fördelen med program som använder sk rasterkartor är just att man kan skanna in egna.
Men nu börjar vi komma in på frågor som faktiskt bäst passar i forumet navigation, fråga där så får du säkert många svar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.