köpa cykel

Funderar på att köpa mig någon moutainbike liknande cykel till sommaren. Har dock mycket begränsad budget. Så jag undrar om jag kan köpa denna http://www.halens.se/ProductPage.aspx?pid=29020&tm=10? Är det värt pengarna eller är det en dålig cykel och jag ska leta någon annanstans eller begangnat? Lägg inte in inlägg med cyklar för över 5tusen för det kommer jag inte ha råd med.

Personligen

skulle jag hellre lägga motsvarande summa på en cykel utan dämpning. Generellt så går det att hitta rätt OK mtb i den prisklassen om du undviker heldämpade varianter.

Thure

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Leta begagnat

I den prisklassen finns det knappast några nya cyklar som kan rekommenderas - speciellt inte för seriös skogscykling! Bättre då att leta på blocket, tidningsannonser, cykelklubbar och dylik. Ofta råder köparens marknad och prisfallet på cyklar är närmast brutal jämfört med t.ex. bilar.
/Niklas

I den prisklassen ska du skippa dämpat helt och hållet. Bara en hyffsad dämpad framgaffel kostar minst som den cykeln.
Satsa på något helstelt gärna begagnat eller eventuellt någon prisvärd begagnad framdämpad cykel.
Var dock försiktig med blocket om du inte vet vad du ska ha. Många vill ta ut helt orimliga priser där. (Eller så är folk beredda att betala orimligt mycket för gamla cyklar relativt vad man får när man köper nytt)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips