Köpa cykel?!

doggyclimber; sa:
Vad tycker ni om Biltemas cyklar utifrån mina planer?!

Avråder bestämt. Biltemas och cykelringens hojar håller inte måttet. De är tunga, trist byggda, ofta med dåliga komponenter.

Tips:

- välj rätt storlek på ramen, provcykla, minst 5 cm "standover" mellan ram o gren, o inte för stor om du ska hoja på stig,

- strunta i färgen, bättre med rätt storlek,

- välj rätt komponentnivå, förstår att du vill ha en bra hoj men inte superdeluxe, då är deore rätt nivå, håller för att hoja i skogen, är byggt för det, samtidigt som den inte kostar skjortan.

- kolla att det är deore på alla relevanta delar, inte bara bakväxeln utan på nav, vevparti, reglage, etc.

- köp inte hoj med RST gaffel. De är dåliga, kolla efter Marzocchi, Fox, Rock Shock el Manitou, bäst dämpning och har Marzocchi o Fox med fjäder. De är dessutom minst krävande när det gäller underhåll.

Ha kul i skogen

Per
 
Re: humm....väg/terräng cyckel!

najråbi; sa:
i skogen har du en etta som är väldigt lågt växlad som är mycket viktigt i skogen!

Kan du förklara närmare?

Extremt låga växlar, typ 22-34 el 24-34t, används normalt främst vid klättring.

Per
 
cresent edge 700

Har en edge 700 som jag är mycket nöjd med.Går relativt lätt på asfalt och jättebra på grusväg och stigar.
Har varit ute på en (för mej)rejäl tur på ca 50km imorse,känns som det går att trampa på ordentligt och få upp fart trots de grova däcken.Jättekul,eftersom jag f.n bör hålla mej från löpning (pajat knät) så får man mycket bra benträning.
Växlarna fungerar klanderfritt och det är lagom dämpning på cykeln.Sen går det snabbt att koppla bort dämpningen om man vill ha gaffeln stel.
Sadeln är bekväm dessutom.
 
[QUOTE.... Inte en superteknisk cykel med hundra olika egenskaper.. Vad tycker ni om Biltemas cyklar utifrån mina planer?! Kom gärna med andra tips!

/Maja [/QUOTE]

Hej

Alla billigare mtb har i stort sett samma egenskaper i form av växlar och bromsar etc.

Kolla här:

http://www.happymtb.org/forum/arts/index.php?cat=16&hide=0

Läs igenom här, och ställ frågor på forumet om det är ngt som du inte begriper. Folk brukar vara väldigt hjälpsamma.

Om du vill ha ett tips så gör Kona och Marin välrustade cyklar till rimliga priser.

Se nu till att köpa en hoj, det är den bästa affär du kan göra.

Erik
 
Crescent Eldir

jag har själv en cresent eldir fulldämpad , och jag kör mest i terrängen nu för tiden , men jag kör en del på vägen!
min är en 2003 och har bättre växelreglage än än Crecent Edge(med 24 växlar).

Men till dig om du vill ha en cyckel som endast är fram dämpad rekomenderar jag en crecent edge! för den kan du köra riktigt bra med på vägen snabbt och så och i skogen har du en etta som är väldigt lågt växlad som är mycket viktigt i skogen!

ha de bra//andreas

Åter igen en gammal tråd som jag tar upp igen. Du Andreas som har/har haft en Eldir, kan du skriva lite mera om cykeln. Vad är det för skillnad mellan 21 resp 24 växlar? Hur är dämpningen?
Tacksam för info.
 
. Vad är det för skillnad mellan 21 resp 24 växlar?

21-växlar. 3 klingor fram, 7 drev bak.
24-växlar. 3 klingor fram, 8 drev bak.

Benämningen är enkel, men egentligen missvisande.
Att du har 21/24 olika kombinationer innebär inte att du har 21/24 användbart annorlunda utväxlingar. Överlappet mellan växlar gör att du har ungefär 2/3 användbart annorlunda utväxlingar.

Både 7 och 8 anses idag gamla, 7-delat jättegammalt. Delar finns fortfarande dock.

Skillnaden betyder inte så mycket under daglig användning. Vad man har att spela på är spann och interval - dvs det totala steget mellan högsta och lägsta växel och steget mellan varje växel. Spannet påverkas också av hur mycket kedja som bakväxeln kan hantera.
3x8 låter dig ha lite tätare steg för samma spann än vad 3x7 klarar av.
Man tappar en gnutta flexibilitet, men med 3 klingor fram har man fortfarande en god chans att hitta ett spann och ett intervall som funkar för den sorts cykling man vill göra.

7-delade system är lite mer förlåtande för justering och slitage än vad 8/9-delade är.

Ett hjul byggt på ett "äkta" 7-delat kassettnav får lite minde skillnad i ekerspänning mellan höger/vänster sida, eftersom "bodyn"(som bär kassetten) är kortare.

För 7-delat ökar risken att det är ett frihjulsnav, som är mer utsatta för axelbrott än vad kassettnav är. (även om det faktiskt finns både 8- och 9-delade frihjul att få tag på).
Ett 8-delat kassettnav kan ta emot en 9-delad kassett, (eller en 7-delad + distansbricka)
 
Du bör nog inte köpa en Biltemacykel - kass kvalitet för skogscykling och dessutom finns de bara i en storlek.

Letar du på happymtb:s forum hittar du mer info om folk som testat med Biltemacyklar, resultatet är ofta inget vidare. Sen finns de bara i en storlek, så det gäller att du har rätt längd då ;)

En annan "sanning" är att det första cykelköpet ofta är ett "felköp", efter ett tag upptäcker man att man vill ha en annan typ av mtb mm.

Kanske ska göra som jag - köp en billig halvbra mtb ( i mitt fall en Kona Fire Mountain -05) och cykla på den ett tag. Sen när man har lite mer erfarenhet kan man köpa lite dyrare när jag vet mer exakt vad jag vill ha, t ex heldämpat, 29tummare, singelspeed, framdämpat etc...
Det satt en billig skitgaffel på den när jag köpte den, Suntour något. Bytte till stel stålgaffel istället. Klar förbättring för dämpargaffeln var mer eller mindre som en stel gaffel med mycket flex.

Motsäger mig kanske med att köpa en billig cykel först men det känns som biltemacykel inte riktigt är halvbra, snarare halvdålig. Finns mycket bra på den butiken men just cyklarna...vet inte riktigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
UgO Köpa en cykel Mountainbike 3
Köpa cykel Mountainbike 0
Vandraren Tobbe Köpa mountain bike Mountainbike 9
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Emson76 Köpa ny mtb Mountainbike 11
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
Khellros Köpa mtb i Gävle/Sandviken? Mountainbike 1
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
f97erna Köpa mtb i USA? Mountainbike 13
DGR Köpa Finish Line Mountainbike 6
skanberg Var köpa mössa i Gbg? Mountainbike 11
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad?? Mountainbike 5
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
4567 Köpa MTB?? Mountainbike 10
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
esteban Köpa MTB i Spanien Mountainbike 2
zeromaker Köpa Downhill MTB Mountainbike 0
Daniel Månström köpa hoj Mountainbike 2
hzz köpa mtb Mountainbike 11
Köpa komponenter Mountainbike 3
Köpa hoj i USA Mountainbike 1
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.