Köpa begagnat tält

Hej,
Jag och min familj är ute och vandrar mycket, vi består av mig, min fru och två grabbar på 4 och 3 år.
Jag vill jätte gärna att vi börjar tälta nästa år men min fru ställer sig lite tveksam mot det, dels är hon ovan och dels tycker hon att det är en dyr investering (nu kan ju jag ha kollat på lite värsting tält, pryl nörd som man är).
Så jag tänkte att vi köper ett begagnat på blocket tills nästa år, men frågan är: vilket tält behöver en vandrande två barns familj där maken behöver övertyga frugan att det är kul att tälta?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det skall bäras oxså så en trea och en tvåa rekommenderas, kombinerat med en tarp som bildar torg är det både tält och bärvänligt.
Vare sig man är två eller fyra.

go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har du funderat på att hyra tält? Bra att man kan testa innan man köper... Kan ofta göras på fjällstationer. Finnas även en uthyrnings-site; hygglo.se. Kanske är ett sätt?

Hyr eller låna vore nog optimalt. Är du inställd på att köpa har du ganska gott om tid på dig så det bör gå att fynda något. Riktmärket är väl att halva nypriset är ett normalt begagnat pris, men det går säkert hitta ner mot 1/3.

Skulle nog med satsa på ett 2st tält om du tror barnen fixar att sova "själva". De behöver inte så stort så ett litet tvåmanna bör fungera fint för dem.

Sen skulle jag ta ett 2-3 manna med stor abside till dig och frun. Exempelvis Anjan/Nallo 2-3gt eller motsvarande modell. Tarp funkar istället för GT abside men kräver lite mer för att slå upp. Med två småbarn skulle jag ta med den men inte vilja vara beroende av den.

Ett begagnade Bergans Trollehetta eller Compact Light kan vara bra budgetalternativ.

/G

Under en två-veckors tur i fjällen med exet (barnens mamma) och våra 4 barn använde vi oss av 2 st 2-manna, 1 st 2,9x3m tarp samt ett "lektält" från Rusta för 99 kr (pimpades med alustänger - vikt 1,1 kg). Lektältet tjänstgjorde som matsal de värsta dagarna.
Idag vandrar jag själv med barna och vi använder 2 st tarpar i samma storlek som ovan, som jag sätter ihop till en stor A-konfiguration. Senast, 5 dagar på Högakusten-leden, använde jag samma konfiguration med en vuxen till: pappas "kompis" :). Men jag kör under devisen lägsta acceptabla komfort för lägsta möjliga vikt - alla behöver inte köra samma såklart.

Tack för alla svar!
Varken jag eller min fruk känner oss bekväma med att grabbarna ska sova själva. Alternativ att vi sover med ett barn var. Jag kommer nog att sikta på ett fyrmanna ändå, känns mysigare att ligga hela familjen i samma tält.
Får hålla koll på blocket, Tradera och Hygglo.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

När det gäller kostnaden, så får man ju jämföra med vad alternativen kostar, och sedan bedöma hur lång tid det tar innan en sådan investering kan räknas hem

Köp nu ett tre eller fyrmanna t ex på Intersport eller XXL eller liknande. Klart ni skall sova ihop. Blir det en hit kanske ett baslägertält t ex en tältkåta bli lämplig senare.

Thure

Jag utnyttjade min rabatt ifrån friluftsfrämjandet och beställde Bergans trollheta 4-personers tält idag.
Valet låg mellan den eller Wiglo lt4, vikten och priset avgjorde det hela.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Tidiga mornar

Vaknar barnen jättetidigt i tält är ett tips att sätta en liten pingla på dragkedjan. Då hör man när de smiter och har man vatten i närheten vill man gärna veta var de är!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips